Uništenje najvećeg aviona na svetu: SBU završila istragu, evo ko je okrivljen i kolike kazne im prete

Vreme čitanja: oko 2 min.

Posle dvogodišnje istrage optužen direktor fabrike Antonov Serhij Bičkov i šef obezbeđenja Aleksandar Netosov kojima preti 15 godina zatvora zbog nestanka Antonova An-225

Foto: Shutterstock

Dve godine trajala je istraga Ukrajinske službe bezbednosti (Служба безпеки України - SBU) o tome ko je odgovoran što je u prvim danima rata između Ruske Federacije i Ukrajine uništen najveći avion na svetu, Antonov An-225 Мrija (ukr. Мрія: san, inspiracija).

Mrija je potpuno uništena u hangaru, tokom napada ruskih snaga na aerodrom Gostomelj, a kao zvaničan datum uništenja navodi se 27. februar 2022. godine kada je objavljen snimak letelice u plamenu.

"Zločinačke radnje bivših zvaničnika rezultirale su privremenim zauzimanjem strateški važnog aerodroma tokom bitke za Kijev i uništenjem aviona Mrija AN-225. Istražitelji SBU završili su pretkrivičnu istragu i predali optužnicu sudu", navodi se u saopštenju SBU koje citira ukrajinski portal Pravda.

Foto: Tanjug/AP
Ukrajinska služba bezbednosti je optužila bivšeg generalnog direktora Državnog preduzeća Antonov Serhija Bičkova i šefa obezbeđenja Aleksandra Netosova, koji se nalaze u pritvoru i preti im kazna do 15 godina zatvora. 

Istraga je utvrdila da je u januaru, a potom i februaru, uoči invazije Ruske Federacije optuženi Bičkov odbio da dozvoli pripadnicima oružanih snaga Ukrajine da uđu na teritoriju aerodroma Gostomelj kako bi se pripremili za njegovu odbranu, citira dalje Pravda saopštenje službe bezbednosti.

U napadu na aerodrom Gostomelj, kraj kog se nalazi i proizvodni pogon i upravna zgrada Antonova, uništena su još dva aviona: An-74 i An-26, dok su teško oštećeni i avioni An-22, An-124 Ruslan i An-132

Antonov An-225 Mrija bio je najveći transportni avion na svetu, proizveden u Sovjetskom Savezu za potrebe tamošnjeg spejs-šatl programa Buran.

Sovjetski spejs šatl imao je samo jednu misiju (koju je izvršio poletevši sa Mrije), a džinovski avion kog je pokretalo šest turbomlaznih motora Progress D-18T promenio je nakon gašenja programa svoju namenu: postao je kargo vazduhoplov za prevoz kabastog tereta koji nije mogao da bude prevožen vozom. Avion je prizemljen 2009, da bi 2020. nakon modernizacije i procesa sertifikacije ponovo ušao u upotrebu.

Istorija An-225 beleži da su poručene dve letelice, ali je napravljena samo jedna  koja je nosila registraciju UR-82060.

Vazduhoplov serijskog broja 19530503763 prvi put je poleteo 21. decembra 1988 godine, isprva noseći registraciju SSSR-82060. Drugi planirani Antonov nikad nije kompletiran, a predsednik Ukrajine Volodimir Zelenski najavio je (nakon uništenja Mrije) planove za završetak drugog vazduhoplova.

An-225 je napravljen na osnovu Antonova An-124 Ruslan i bio je dovoljno velik da u sebi nosi trup aviona Boeing 747. Mogao je da ponese teret do 250 tona u svom trupu, ili teret težine do 200 tona i dužine do 70 metara na samom avionu.

(Aero.rs)