Emisija CO2 iz aviona smanjena za 56 odsto: Objavljeni rezultati studije o upotrebi SAF goriva

Vreme čitanja: oko 1 min.

Rezultati pokazuju smanjenje čestica čađi i formiranja ledenih kristala u kondenzacionim tragovima aviona u poređenju sa korišćenjem konvencionalnog avionskog goriva Jet A-1

Salinger Igor

Objavljeni su rezultati prve svetske studije o uticaju upotrebe 100% održivog avio-goriva (Sustainable Air Fuel - SAF) na oba motora komercijalnog aviona tokom leta.

Istraživanje ECLIF3, u kojoj su učestvovali Airbus, Rolls-Royce, Nemački centar za aeronautiku (DLR) i proizvođač SAF-a Neste, pokrenuto je 2021. godine. To je prva naučna studija koja je merila uticaj upotrebe 100% SAF-a na emisijeCO2 iz oba motora na avionu Airbus A350 kog pokreću motori Rolls-Royce Trent XWB.

Rezultati pokazuju smanjenje čestica CO2 i formiranja ledenih kristala u kondenzacionim tragovima aviona u poređenju sa korišćenjem konvencionalnog avionskog goriva Jet A-1.

U poređenju sa referentnim gorivom, broj ledenih kristala u kondenzacionim tragovima po masi neizmešanog SAF-a je smanjen za 56%, što bi moglo značajno smanjiti klimatsko zagrevanje izazvano kondenzacionim tragovima, navodi se u soapštenju Airbusa.

Globalne simulacije klimatskog modela koje je sproveo DLR korišćene su za procenu promene u energetskoj ravnoteži Zemljine atmosfere - poznate kao radijativno forsiranje - uzrokovane kondenzacionim tragovima. Procenjuje se da je uticaj kondenzacionih tragova smanjen za najmanje 26% uz upotrebu 100% SAF-a u poređenju sa kondenzacionim tragovima nastalim upotrebom referentnog goriva Jet A-1 korišćenog u studiji ECLIF3.

"Rezultati iz ECLIF3 letnih eksperimenata pokazuju kako upotreba 100% SAF-a može pomoći u značajnom smanjenju klimatskog zagrevanja izazvanog kondenzacionim tragovima, pored smanjenja ugljeničnog otiska letenja", rekao je Markus Fišer, član Odbora za aeronautiku DLR.

Mark Bental, šef Programa istraživanja i tehnologije Airbusa, rekao je da je u pitanju "veoma ohrabrujući rezultat, zasnovan na nauci, koji pokazuje koliko su održiva avio-goriva ključna za dekarbonizaciju vazdušnog transporta."

Istraživački tim je objavio svoja otkrića u časopisu Copernicus Atmospheric Chemistry & Physics (ACP) kao deo procesa naučne recenzije, i pruža prve dokaze o potencijalu za ublažavanje klimatskog uticaja korišćenjem čistog, 100% SAF-a na komercijalnom avionu.

(Aero.rs)