Na današnji dan pre pola veka na Surčin sleteo prvi avion JAT-a koji je obišao svet

Vreme čitanja: oko 4 min.

Aranžman čiji je završetak napravljen baš za Dan Republike, kako bi se i na taj način obeležila snaga tadašnje države, bio je prvi veliki projekat tek oformljenog tur-operatora JAT Air Lift

Današnji dan, 29. novembar, dugo godina se obeležavao u istoriji nekadašnje države kao Dan Republike. Ali, u isto vreme, u istoriji civilnog vazduhoplovstva, ovaj dan bi mogao da bude zabeležen i kao dan kada se sa puta oko sveta vratio avion Jugoslovenskog Aerotransporta.

Boeing 707-321C sa oznakom YU-AGA poleteo je 10. novembra 1974. godine u večernjim satima iz Beograda ka Bejrutu. Iz glavnog grada Libana avion sa znakom JAT odleteo je za Bombaj, a naredna "tačka" na mapi bio je aerodrom u Singapuru, odakle je Boeing jugoslovenske kompanije odleteo za Tokio. YU-AGA je potom preko Pacifika preleteo sa Havaja, u Honolulu, a odatle u Los Anđeles i zatim u Njujork. Iz najvećeg grada SAD, JAT-ov avion sa 170 putnika je preleteo  Severno-atlantski okean da bi stigao do Londona, a iz glavnog grada Velike Britanije vratio se za Beograd.

Aranžman čiji je završetak planirano napravljen baš za Dan Republike, kako bi se i na taj način obeležila snaga tadašnje države, bio je prvi veliki projekat tek oformljenog tur-operatora pod nazivom JAT Air Lift. Iako je karta za put oko sveta bila prilično skupa (više od 860 dolara), put je rasprodat za 20 dana.

Foto: Aero.rs

Za većinu do tada nedostupan aranžman, bio je, za ono doba, prepun luksuza (u svakom gradu se spavalo barem dva dana, u relativno luksuznim hotelima, putnicima su organizovale posebne ekskurzije i posete znamenitostima, a stalno ih je pratio lekar), pa je zbog toga postalo pitanje prestiža da budete jedan od onih koji su "leteli oko sveta JAT-om".

Ne treba ni da čudi što je brzo organizovana nova tura (25. decembar 1974. - 13. januar 1975.), ali sa neznatno izmenjenom rutom: umesto Bejruta, Bangkoka i Los Anđelesa, avion jugoslovenske kompanije je sletao u Nju Delhi, potom Singapur, Hong-Kong, Osaku, San Francisko i Bafalo. Godinu dana kasnije - odnosno tokom zimskih meseci 1975-1976. organizovana su još tri leta oko sveta. 

Ni na marketingu se nije štedelo: promotivni materijal masovno je deljen, a prema podacima koje navodi EX-YU Aviation, u nedeljniku NIN (ali i drugim medijima - op. aut.) objavljena je i reklama koju je radio jedan od tada najcenjenijih karikaturista u Jugoslaviji - Paja Stanković. 

Na ovaj način JAT se priključio malobrojnim (inače znatno većim) kompanijama koje su u to vreme organizovale put oko sveta.  Time je, kako se navodi u tekstu Forbsa, dokazivao da je "građanin sveta" i "ambasador miroljubive politike zemlje koju je predstavljao". Ovo su, inače, reči Miljenka Zreleca, jednog od direktora JAT-a iz tih vremena.

Foto: Shutterstock

Pojam "put oko sveta" prvi put u istoriji civilnog vazduhoplovstva na ovim prostorima pominje se prvi put 1963. godine, kada je aerodrom Beograd bio je "domaćin" avionu kompanije Pan-Am na putu oko sveta. Američki vazduhoplov je na putu iz Njujorka najpre došao u London, a odatle odleteo za Frankfurt. Treći aerodrom na koji je sleteo Pan-Amov Boeing bio je  Surčin, odakle je nastavio ka Istanbulu, odatle ka Teheranu, Karačiju, Nju Delhiju i dalje kroz svet.

JAT je, pet godina nakon prvog puta oko sveta organizovao i Galeriju nad Atlantikom: najpoznatiji slikari bivše Jugoslavije izložili su svoje radove na letu za Njujork, na 10.000 metara visine u JAT-ovom avionu DC-10 sa oznakom YU-AMA. Od 1979. do 1989. godine JAT je organizovao čak 11 ovakvih aukcija, pa su putnici na letu za Njujork i jednom za Los Anđeles mogli da licitiraju i kupe slike Milana Konjovića, Olje Ivanjicki, Milića od Mačve, Ljube Popovića, Miće Popovića, Vladimira Veličkovića i drugih poznatih i priznatih slikara.

Da se vratimo prvom letu oko sveta u "režiji" nekadašnje jugoslovenske kompanije: Interesantno je da je za prvi let oko sveta izabran avion sa oznakom YU-AGA. Taj avion, inače napravljen 1959. godine, sa serijskim brojem 17601, dve godine ranije (u avgustu 1972. godine) učestvovao je u incidentu na letu JU3410 sa aerodroma Džon F. Kenedi (JFK) u Njujorku ka aerodromu Rijeka.

Prilikom poletanja, desni prozor u kokpitu se otvorio tri sekunde nakon što je avion dostigao brzinu V1 (brzinu pri kojoj bez obzira na moguće probleme - poletanje mora da se nastavi). Kapetan je doneo odluku da prekine poletanje, avion je završio izvan piste, udario u zaštitnu ogradu, a levo krilo i motori 1 i 2 oštećeni su usled požara koji je usledio. U avionu je bilo 175 putnika i 11 članova posade. Prilikom evakuacije, povređeno je 15 putnika i jedna stjuardesa. 

(Aero.rs)