Na današnji dan pre pola veka na Surčin sleteo prvi avion JAT-a koji je obišao svet
Aranžman čiji je završetak napravljen baš za Dan Republike, kako bi se i na taj način obeležila snaga tadašnje države, bio je prvi veliki projekat tek oformljenog tur-operatora JAT Air Lift
Današnji dan, 29. novembar, dugo godina se obeležavao u istoriji nekadašnje države kao Dan Republike. Ali, u isto vreme, u istoriji civilnog vazduhoplovstva, ovaj dan bi mogao da bude zabeležen i kao dan kada se sa puta oko sveta vratio avion Jugoslovenskog Aerotransporta.
Boeing 707-321C sa oznakom YU-AGA poleteo je 10. novembra 1974. godine u večernjim satima iz Beograda ka Bejrutu. Iz glavnog grada Libana avion sa znakom JAT odleteo je za Bombaj, a naredna "tačka" na mapi bio je aerodrom u Singapuru, odakle je Boeing jugoslovenske kompanije odleteo za Tokio. YU-AGA je potom preko Pacifika preleteo sa Havaja, u Honolulu, a odatle u Los Anđeles i zatim u Njujork. Iz najvećeg grada SAD, JAT-ov avion sa 170 putnika je preleteo Severno-atlantski okean da bi stigao do Londona, a iz glavnog grada Velike Britanije vratio se za Beograd.
Aranžman čiji je završetak planirano napravljen baš za Dan Republike, kako bi se i na taj način obeležila snaga tadašnje države, bio je prvi veliki projekat tek oformljenog tur-operatora pod nazivom JAT Air Lift. Iako je karta za put oko sveta bila prilično skupa (više od 860 dolara), put je rasprodat za 20 dana.
Za većinu do tada nedostupan aranžman, bio je, za ono doba, prepun luksuza (u svakom gradu se spavalo barem dva dana, u relativno luksuznim hotelima, putnicima su organizovale posebne ekskurzije i posete znamenitostima, a stalno ih je pratio lekar), pa je zbog toga postalo pitanje prestiža da budete jedan od onih koji su "leteli oko sveta JAT-om".
Ne treba ni da čudi što je brzo organizovana nova tura (25. decembar 1974. - 13. januar 1975.), ali sa neznatno izmenjenom rutom: umesto Bejruta, Bangkoka i Los Anđelesa, avion jugoslovenske kompanije je sletao u Nju Delhi, potom Singapur, Hong-Kong, Osaku, San Francisko i Bafalo. Godinu dana kasnije - odnosno tokom zimskih meseci 1975-1976. organizovana su još tri leta oko sveta.
Ni na marketingu se nije štedelo: promotivni materijal masovno je deljen, a prema podacima koje navodi EX-YU Aviation, u nedeljniku NIN (ali i drugim medijima - op. aut.) objavljena je i reklama koju je radio jedan od tada najcenjenijih karikaturista u Jugoslaviji - Paja Stanković.
Na ovaj način JAT se priključio malobrojnim (inače znatno većim) kompanijama koje su u to vreme organizovale put oko sveta. Time je, kako se navodi u tekstu Forbsa, dokazivao da je "građanin sveta" i "ambasador miroljubive politike zemlje koju je predstavljao". Ovo su, inače, reči Miljenka Zreleca, jednog od direktora JAT-a iz tih vremena.
Pojam "put oko sveta" prvi put u istoriji civilnog vazduhoplovstva na ovim prostorima pominje se prvi put 1963. godine, kada je aerodrom Beograd bio je "domaćin" avionu kompanije Pan-Am na putu oko sveta. Američki vazduhoplov je na putu iz Njujorka najpre došao u London, a odatle odleteo za Frankfurt. Treći aerodrom na koji je sleteo Pan-Amov Boeing bio je Surčin, odakle je nastavio ka Istanbulu, odatle ka Teheranu, Karačiju, Nju Delhiju i dalje kroz svet.
JAT je, pet godina nakon prvog puta oko sveta organizovao i Galeriju nad Atlantikom: najpoznatiji slikari bivše Jugoslavije izložili su svoje radove na letu za Njujork, na 10.000 metara visine u JAT-ovom avionu DC-10 sa oznakom YU-AMA. Od 1979. do 1989. godine JAT je organizovao čak 11 ovakvih aukcija, pa su putnici na letu za Njujork i jednom za Los Anđeles mogli da licitiraju i kupe slike Milana Konjovića, Olje Ivanjicki, Milića od Mačve, Ljube Popovića, Miće Popovića, Vladimira Veličkovića i drugih poznatih i priznatih slikara.
Da se vratimo prvom letu oko sveta u "režiji" nekadašnje jugoslovenske kompanije: Interesantno je da je za prvi let oko sveta izabran avion sa oznakom YU-AGA. Taj avion, inače napravljen 1959. godine, sa serijskim brojem 17601, dve godine ranije (u avgustu 1972. godine) učestvovao je u incidentu na letu JU3410 sa aerodroma Džon F. Kenedi (JFK) u Njujorku ka aerodromu Rijeka.
Prilikom poletanja, desni prozor u kokpitu se otvorio tri sekunde nakon što je avion dostigao brzinu V1 (brzinu pri kojoj bez obzira na moguće probleme - poletanje mora da se nastavi). Kapetan je doneo odluku da prekine poletanje, avion je završio izvan piste, udario u zaštitnu ogradu, a levo krilo i motori 1 i 2 oštećeni su usled požara koji je usledio. U avionu je bilo 175 putnika i 11 članova posade. Prilikom evakuacije, povređeno je 15 putnika i jedna stjuardesa.
(Aero.rs)