Tramp želi da kupi bivši katarski Boing 747 kao privremeni Air Force One
U pokušaju da reši problem kašnjenja u isporuci novih predsedničkih aviona, američki predsednik Donald Tramp razmatra nabavku luksuznog Boinga 747-8 koji je prethodno koristila vlada Katara. Letelica bi, nakon obimne modifikacije, mogla privremeno da preuzme ulogu „Air Force One“, dok se ne završi razvoj nove generacije predsedničkih aviona VC-25B, piše Simpleflying.
Američko ratno vazduhoplovstvo trenutno koristi dva aviona VC-25A, bazirana na modelu Boeing 747-200, koji su u službi još od 1990. godine. Iako su već godinama u planu njihovi naslednici – VC-25B avioni bazirani na savremenijem modelu 747-8 – brojni tehnički i finansijski problemi doveli su do ozbiljnih kašnjenja. Novi avioni, prema poslednjim procenama, neće biti spremni pre 2029. godine, što je nakon kraja Trampovog drugog mandata.
U februaru ove godine, Tramp je obišao privatni Boeing 747-8 parkiran u Palm Biču, nekadašnji državni avion Katara koji je bio deo flote Qatar Amiri Flight. Letelica, sada registrovana kao P4-HBJ, prethodno je nosila oznake A7-HJA i A7-HBJ, a od decembra 2023. godine vodi se pod vlasništvom švajcarske kompanije Global Džet. Reč je o avionu starom nešto više od 13 godina, sa VIP konfiguracijom i svega 89 sedišta, prilagođenom potrebama državnika.
Prema pisanju Wall Street Journala, Tramp je angažovao američku odbrambenu kompaniju L3Harris za modernizaciju letelice. Avion će biti opremljen specijalnim komunikacionim, bezbednosnim i komandnim sistemima kako bi ispunio standarde predsedničkog aviona. Ukoliko sve prođe po planu, Tramp očekuje da avion bude spreman za upotrebu već na jesen.
Boeing 747-8 VIP, poznat i kao BBJ 747-8, najduži je putnički avion na svetu sa dužinom od 76,3 metra i rasponom krila od 68,4 metra. Opremljen je sa četiri GE Genx-2B67 motora i ima dolet veći od 13.000 kilometara u konfiguraciji sa smanjenim brojem sedišta, što ga čini idealnim za interkontinentalne letove bez presedanja. Avion P4-HBJ već poseduje luksuzni enterijer, ali mu predstoji dodatna oprema specifičnim sistemima kao što su protivraketna zaštita, šifrovana komunikacija, sistemi za elektronsko ratovanje i otpornost na elektromagnetne impulse (EMP).
Ovakva konverzija civilne letelice u predsednički avion nije bez presedana, ali podrazumeva značajna ulaganja. Procene govore da bi celokupna adaptacija mogla da premaši stotine miliona dolara, iako bi i dalje bila znatno jeftinija od trenutnog programa VC-25B, čiji ukupni troškovi prelaze 3,9 milijardi dolara.
Interesantno je da bi nova predsednička letelica, makar i privremena, dolazila iz bliskoistočne monarhije, što nosi određenu simboliku u domenu političkog marketinga, naročito u svetlu Trampove politike “kupujmo američko”. Tramp je, komentarišući odabir, rekao da nikada ne bi birao Erbas umesto Boinga, ali da bi razmotrio kupovinu korišćene letelice iz inostranstva i njenu konverziju u američku predsedničku platformu.
Letelica P4-HBJ je poslednji let iz Katara obavila u decembru 2023. godine, kada je sa aerodroma Hamad u Dohi poletela ka aerodromu JFK u Njujorku, u letu dugom 14 sati. Njen prelazak u američku službu, ako bude realizovan, bio bi još jedan primer kako avioni iz vladinih flota drugih zemalja mogu dobiti novo značajno poglavlje u političkoj i bezbednosnoj avijaciji.
U istoriji američke predsedničke avijacije postojali su i raniji prelazni avioni, kao što su VC-137 (modifikovani Boeing 707), koji su koristili Džerald Ford i Ronald Regan. Ipak, nikada do sada letelica stranog porekla nije razmatrana za ulogu „Air Force One“, što ovu priču dodatno izdvaja i čini predmetom interesovanja i vazduhoplovne i političke javnosti.
(Aero.rs)