Turkiš erlajns pod istragom u Rusiji zbog problema sa prtljagom na letovima iz Antalije
Tokom letnjih meseci 2025. godine, Turkiš erlajns (Turkish Airlines) suočio se sa ozbiljnim problemima u vezi sa rukovanjem prtljagom na letovima između Antalije i Moskve. Stotine putnika ostajale su bez svojih kofera po dolasku u Rusiju, što je izazvalo revolt javnosti i pokrenulo zvaničnu istragu ruskih vlasti.
Prvi problemi zabeleženi su još u junu, kada je na više letova iz Antalije u Moskvu veliki broj kofera ostajao na polaznom aerodromu. Na društvenim mrežama pojavile su se brojne objave putnika koji su po dolasku u Vnukovo otkrivali da njihov prtljag uopšte nije stigao. Slične situacije nastavile su se i tokom jula i početkom avgusta, a pojedini letovi sletali su potpuno bez predatog prtljaga.
Prema podacima koje prenosi VisaVerge.com, ovakvi incidenti pogodili su stotine ruskih turista, a neki su na svoje stvari čekali danima.
Federalna agencija za vazdušni saobraćaj (Rosavijacija) pokrenula je istragu 14. juna, u saradnji sa Ministarstvom saobraćaja Rusije. Dodatno osoblje raspoređeno je na aerodromu Vnukovo radi obrade prijava i traganja za izgubljenim koferima. Portparol agencije, Artem Korenjako, naglasio je da se situacija „pažljivo nadgleda“ i da se od Turkiš erlajnsa očekuju hitne mere.
U nekoliko navrata, izgubljeni prtljag dopreman je u Moskvu posebnim letovima. Tako je deo zaostalih kofera sa više linija iz Antalije dopremljen Boingom 777 na letu TK4911, kako bi se proces ubrzao.
Asocijacija turističkih operatora Rusije (ATOR) saopštila je da je krajem maja čak 60% letova Turkiš erlajnsa ka Moskvi bilo otkazano ili odloženo zbog operativnih ograničenja na moskovskim aerodromima. Ovi poremećaji dodatno su zakomplikovali rukovanje prtljagom i stvorili zaostatak.
Aerodrom Vnukovo u međuvremenu je povećao broj zaposlenih u sektoru za prtljag, dok su turističke agencije putnicima savetovale da budu spremni na moguće kašnjenje kofera i da odmah podnesu prijave.
Iako je kriza izazvala veliku pažnju, Turkiš erlajns nije menjao svoju zvaničnu politiku u vezi sa prtljagom. Putnici u ekonomskoj klasi i dalje mogu predati jedan kofer do 23 kg, a u biznis klasi jedan do 32 kg, uz ograničenje dimenzija od 158 cm.
Za izgubljeni ili odloženi prtljag, neophodno je popuniti PIR izveštaj (Property Irregularity Report) na aerodromu ili onlajn. Rok za prijavu oštećenog prtljaga je 7 dana, dok je za odloženi 21 dan. Uz prijavu se obavezno prilažu pasoš, bording karta, oznaka prtljaga, spisak sadržaja, fotografije i računi.
Prtljag se može dostaviti na adresu putnika ili preuzeti na aerodromu, u zavisnosti od carinskih pravila. Status prijave moguće je pratiti onlajn pomoću referentnog broja PIR.
Prema mišljenju avio-stručnjaka, problemi su rezultat kombinacije povećane letnje potražnje, ograničenja u radu moskovskih aerodroma i slabosti u internim procedurama Turkiš erlajnsa. Ruske vlasti upozorile su da bi, ukoliko se situacija ne popravi, moglo doći do regulatornih mera ili novih ograničenja za kompaniju na ruskom tržištu.
Turkiš erlajns uživa reputaciju kompanije visokog kvaliteta, ali broj incidenata sa prtljagom naglo je porastao tokom 2024. i 2025. godine, naročito na linijama ka Rusiji u špicu sezone. Trenutna situacija predstavlja najveću krizu te vrste u poslednjih nekoliko godina i izaziva značajnu reputacionu štetu.