Prvi serijski SJ-100 uspešno poleteo iz Komsomolska na Amuru

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: UAC

Ruski regionalni avion nove generacije SJ-100 obavio je prvi let sa aerodroma Dziomgi u Komsomoljsku na Amuru, gde se nalazi fabrika aviona kompanije Jakovljev. U pitanju je prvi serijski proizvedeni avion ovog tipa (serijski broj 97004, registracija 97024), opremljen isključivo domaćim sistemima, uključujući motore PD-8. Prema saopštenju Ujedinjene avio-korporacije, reč je o značajnom iskoraku u programu zamene uvozne opreme.

Foto: UAC

Let, koji je trajao oko sat vremena, izvela je posada Centra za ispitivanje u letu. Probni piloti Jakovljeva, kapetan Dmitrij Savonin i Leonid Čikunov, zajedno sa glavnim inženjerom Vladislavom Ćurinom, testirali su rad sistema u različitim uslovima. Avion je dostigao visinu od 10.000 stopa i ostvario planirane brzine.

„Svi ciljevi leta su ispunjeni, avion je pokazao stabilne karakteristike i bio je prijatan za upravljanje. Motori su pouzdano radili u svim režimima, a posada je zadovoljna tokom leta,“ izjavio je kapetan Savonin nakon sletanja.

Direktor Proizvodnog centra Jakovljeva, Andrej Sojnov, istakao je da se završna montažna hala u Komsomoljsku trenutno rekonstruiše, a u isto vreme postavlja i nova linija. „Trenutno je 24 aviona u različitim fazama sklapanja, a ovaj primerak prvi ulazi u serijsku proizvodnju. Novi Superdžet ne samo da koristi komponente domaće proizvodnje već je modernizovana i tehnička infrastruktura fabrike, gde je strana oprema zamenjena domaćim rešenjima,“ naglasio je Sojnov.

Foto: UAC

Prema njegovim rečima, čak i proces spajanja krila i trupa sada se odvija na ruski način, uz pomoć domaće montažne konstrukcije. Cilj je da se formira zalihа serijskih aviona kako bi se nakon sertifikacije brzo započele isporuke.

Foto: UAC

Program zamene uvozne opreme obuhvatio je 64 ključna sistema i komponente, čime je postignuta lokalizacija od 70–80%. Na avionu su ugrađeni ruski avionički sistemi, stajni trap, pomoćna pogonska jedinica, sistemi napajanja, klimatizacije, zaštite od požara, enterijer kabine i drugi vitalni sklopovi.

Foto: UAC

„Izmene na trupu omogućile su integraciju novih sistema i jednostavnije održavanje. Proizvodnja se odvija na osnovu standardizovane dokumentacije, što smanjuje vreme montaže,“ navela je pres služba Ujedinjene avio-korporacije.

Foto: UAC

Očekuje se da će sertifikaciona ispitivanja biti završena do kraja 2025. godine, dok bi prve isporuke ruskim avio-kompanijama trebalo da počnu na proleće 2026. godine. Domestifikovani Superdžet 100 trebalo bi da ojača poziciju Rusije na domaćem tržištu i da doprinese tehnološkoj nezavisnosti nacionalne avio-industrije.

(Aero.rs)