Avijacija - zlatna koka francuske industrije: Do 2033 rast sa 6,2 na 7,5 milijardi evra
Francuska avijacija, tačnije njeno tržište trenutno se procenjuje da će porasti sa 6,23 milijarde dolara u 2024. godini na 7,47 milijardi dolara do 2033., uz prosečnu godišnju stopu rasta od oko 2,04%.
Liderstvo Francuske u ovom sektoru prvenstveno se oslanja na Erbas i njegovu dinamičnu istraživačku bazu, koja obuhvata komercijalnu, vojnu i poslovnu avijaciju.
Infrastruktura avio-industrije u Francuskoj takođe je veoma razvijena, sa više od 460 aerodroma. Najveći čvorovi, Pariz Šarl de Gol (CDG) i Pariz Orli (ORY), beleže ubrzan rast, a ključni faktor ekspanzije je orijentacija na održivost. Među glavnim igračima na tržištu nalaze se neki od najvećih svetskih igrača: Erbas, Daso, Boing, Embraer, Leonardo i Tekstron.
Rastuća potražnja za avionima u Francuskoj
Prema najnovijim istraživanjima kompanije Research & Markets, očekuje se da će francusko tržište avijacije nastaviti ubrzan rast u narednim godinama, podstaknuto nizom pozitivnih faktora. U segmentima komercijalne, generalne i vojne avijacije, potražnja za novim avionima i komponentama nastaviće da raste, navodi se u analizi koju objavljuje Simple Flying. U komercijalnom delu posebno se izdvaja rast i u putničkom i u kargo segmentu.
Glavni faktori potražnje su rast turizma, porast raspoloživog dohotka i težnja avio-kompanija ka širenju mreža, posebno niskotarifnih prevoznika. Na strani ponude, modernizacija flote je dodatno podržana finansiranjem u okviru programa France 2030, kao i drugim evropskim inicijativama u oblasti avio-industrije i odbrane.
Uloga domaćih i međunarodnih proizvođača
Erbas ostaje glavni pokretač francuske avio-industrije, sa finalnom montažom, izvozom i razvijenim lancima dobavljača baziranim u zemlji, što povećava i potražnju za MRO (održavanje, popravke i remont) uslugama. Daso Aviasion doprinosi kroz razvoj aviona za poslovnu i vojnu avijaciju, održavajući visok nivo ulaganja u istraživanje i razvoj, kao i snažan izvoz.
Međunarodne kompanije kao što su Boing, Embraer, Leonardo, Pilatus, Tekstron i Bombardier predstavljaju važne dobavljače aviona i komponenti za francusku industriju. One su direktni konkurenti Erbasu i Dasou u oblasti proizvodnje aviona i delova, ali i u obuci pilota i tehničara. Time se širi baza dobavljača i delimično smanjuje dominacija dva glavna domaća proizvođača.
Glavni potrošači i tržišna dinamika
Na strani potražnje, najveći igrač je grupacija Er Frans-KLM, jedna od vodećih avio-grupa koja u svom portfoliju ima i niskotarifne operacije. Kompanija je fokusirana na dalji rast kapaciteta i obnavljanje flote, što direktno povećava potražnju za proizvodnjom i izvozom aviona. Aerodromi poput dva velika pariska putnička čvorišta - Šarl de Gol i Orli - takođe ostaju ključni katalizatori komercijalnog rasta kroz modernizaciju i povećanje kapaciteta.
Industrijski analitičari procenjuju da će francuska avio-industrija nastaviti da beleži stabilan rast, zahvaljujući kombinaciji uspešnih avio-kompanija i snažne proizvodne baze. Tradicionalni kupci žele da dodatno prošire svoje prisustvo na tržištu, vođeni rastom potrošnje u ključnim segmentima putnika. I avio-kompanije, i vojska, i privatni sektor ostaju posvećeni dugoročnom razvoju industrije.
Ipak, postoje i značajni rizici. Carine predstavljaju važan izazov za lanac snabdevanja, dok će geopolitički konflikti i dalje ostati ključna neizvesnost koju industrija mora da uzme u obzir.
(Aero.rs)