Sovjetski džin ponovo na nebu iznad Kariba: Širokotrupni Iljušin Il-96 preleteo iz Belorusije za Kubu

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Posle višegodišnje pauze, državna avio-kompanija Cubana de Aviación vratila je u saobraćaj retki ruski širokotrupni avion Iljušin Il-96. Letelica sa registracijom CU-T1250 sletela je u Havanu, nakon leta sa višestrukim zaustavljanjima: ruta je vodila iz Belorusije preko Sankt Peterburga, Rejkjavika i obale SAD, prenosi FlightRadar. Kako se navodi, avion će tokom zime leteti na evropskim linijama.

Cubana danas ima tek nekoliko operativnih aviona – svega četiri od ukupno 17 u floti. Većina letelica potiče još iz sovjetske ere: Antonovi, Tupoljevi i upravo Iljušini, koji su danas prava retkost u civilnom saobraćaju. Godine sankcija, nestašica delova i goriva učinile su da nacionalni prevoznik Kube leti neredovno, a kvarovi su postali gotovo svakodnevni.

Avion koji se vratio u službu poslednji je od četiri Il-96 koje Cubana poseduje. Dva su već skoro deceniju u dugoročnom skladištu, treći je parkiran na aerodromu „Hoze Marti“ od 2021. godine, dok je upravo ovaj „oživljeni“ primerak prošle godine bio na velikom remontu u Rusiji. Pre nego što je poslat na servis u Minsk, poslednji put je leteo na liniji Karakas–Havana u maju.

Il-96 ima deklarisani dolet od oko 10.000 kilometara, što bi bilo dovoljno za direktan let iz Belorusije do Kube, ali je zbog poznatih problema sa potrošnjom goriva ipak preleteo u više etapa – iz Minska do Sankt Peterburga, zatim do Rejkjavika, a odatle preko Nju Foundlanda i američke istočne obale do Havane, piše Simple Flying.

Ostatak Cubanine flote takođe je u skromnom stanju. ATR-ovi iz kasnih devedesetih, najstariji ali i najpouzdaniji avioni u vlasništvu kompanije, služe za domaće i regionalne letove, mada leti samo jedan od njih. Antonovi An-158, uvedeni 2013. kao „nova era kubanskog aviona“, prizemljeni su već 2018. zbog tehničkih problema. Ni Tupoljevi Tu-204, koje je Rusija predstavljala kao konkurenciju Boingu 757, nisu imali više sreće — samo jedan je kratko leteo prošle godine, da bi zatim završio na popravci u Uljanovsku.

Foto: Shutterstock

Zanimljivo je da dok Kubi Il-96 znači spas u nestašici aviona, Rusija je nedavno pokušala da oživi čitav projekat, s ti da bi u pitanju bio model  Il-96-400M, produženu i modernizovanu verziju originala, čiji je prvi probni let izveden u novembru 2023. godine.

Ipak, i pored ambicioznih izjava, stručnjaci sumnjaju da će taj projekat zaista zaživeti, o čemu je Aero.rs već pisao: stari dizajn, zastareli motori i mala proizvodna sposobnost znače da Rusija može da napravi najviše jedan do dva primerka godišnje — i to isključivo uz državne subvencije.

Za Kubu, međutim, svaki avion koji može da poleti – vredi zlata.

(Aero.rs)