FAA privremeno prizemljila sve MD-11, nakon katastrofe UPS-ovog kargo aviona u Kentakiju
Federalna uprava za avijaciju Sjedinjenih Država (FAA) izdala je hitnu naredbu kojom se privremeno prizemljuju svi avioni tipa McDonnell Douglas MD-11 i MD-11F. Ova odluka usledila je neposredno nakon teške nesreće teretnog aviona kompanije UPS Airlines na aerodromu Louisville Muhammad Ali (SDF) u Kentakiju, u kojoj je poginulo 14 osoba.
Udar motora o pistu i odvajanje nosača
Istraga Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB) pokazala je da je levi motor aviona MD-11F tokom poletanja udario o pistu, nakon čega se zajedno sa nosačem (pilonom) odvojio od krila i izazvao požar velikih razmera. Posada nije uspela da zaustavi letelicu pre izlaska sa poletno-sletne staze, a konstrukcija trupa ubrzo je popustila pod intenzivnim plamenom.
Avion je prevozio elektronsku robu i zapaljive baterije, što je dodatno otežalo gašenje požara i dovelo do katastrofalnih posledica. U incidentu su nastradala oba pilota i 12 osoba na zemlji, pošto je avion udario u skladišni kompleks u neposrednoj blizini aerodroma.
Hitna direktiva FAA
FAA je reagovala svega nekoliko sati nakon objavljivanja preliminarnih nalaza, izdavši Emergency Airworthiness Directive (EAD) kojom se zabranjuju svi letovi MD-11 dok se ne obave detaljne inspekcije strukture nosača motora i priključnih tačaka na krilima. U dokumentu se navodi da su „nedavni događaji ukazali na potencijalno sistemski problem koji može ugroziti integritet konstrukcije tokom poletanja i sletanja“.
Ova odluka pogađa prvenstveno američke kargo-kompanije UPS Airlines i FedEx Express, koje još uvek imaju aktivne flote ovog tipa. Oba prevoznika su potvrdila da su privremeno prizemljila svoje MD-11 avione „u znak krajnje opreza“.
MD-11 — poslednji naslednik čuvenog DC-10
Model MD-11, razvijen krajem osamdesetih kao naslednik DC-10, bio je poslednji širokotrupni avion kompanije McDonnell Douglas pre njenog spajanja sa Boingom 1997. godine. Iako je u putničkom saobraćaju zamenjen modernijim avionima poput Boinga 777 i Drimlajnera 787, MD-11 je ostao ključan stub globalne teretne flotezahvaljujući velikom tovarnom kapacitetu i doletu od oko 12.000 kilometara.
Međutim, kroz istoriju je imao niz incidenata prilikom sletanja i poletanja, često povezanih sa složenom aerodinamikom repa i specifičnim položajem motora broj 2 u korenu vertikalnog stabilizatora. Nesreća u Kentakiju ponovo je otvorila pitanje bezbednosti starijih kargo aviona i njihovog održavanja, posebno onih sa konstrukcijama starijim od 30 godina.
Šta sledi
NTSB je potvrdio da je istraga u ranoj fazi i da će posebna pažnja biti posvećena strukturalnim oštećenjima krila i pilona, kao i istoriji održavanja pogođenog aviona. FAA je najavila da će dozvoliti vraćanje MD-11 u saobraćaj tek nakon što svaka letelica prođe detaljan pregled i, po potrebi, zamenu komponenti koje povezuju motor sa krilom.
Dok se ne završe ove provere, svi MD-11 i MD-11F ostaju prizemljeni, što bi moglo privremeno poremetiti lanac snabdevanja širom sveta, s obzirom na značajnu ulogu ovog tipa aviona u međunarodnom kargo-saobraćaju.
(Aero.rs)