Zima, zima e pa problem: Airbus uvodi ograničenja u zimskim uslovima za A320neo avione
Evropski proizviđač aviona Airbus je uveo nova ograničenja poletanja u uslovima zaledjivanja za avione iz A320neo porodice opremljene Pratt & Whitney GTF motorima (P&W 1000G serija), nakon prijavljenih problema u uslovima smrznute magle.
Nove restrikcije važi za avione sa PW1100G motorima i ograničava poletanja u smrznutoj magli kada vidljivost padne ispod 150 metara.
Airbus je ažurirao proceduru rada motora na zemlji u uslovima zaledjivanja, kako bi se smanjio rizik od smanjenja performansi u najtežim zimskim uslovima.
Problemi u Almatiju i reakcija Air Astane
Situacija je prvi put privukla pažnju nakon što je Air Astana, nacionalni avio-prevoznik Kazahstana, doživela kašnjenja zbog vremenskih uslova na aerodromu u Almatiju 15. novembra 2025. godine. Kompanija je putnicima saopštila da će poletanja Airbus neo aviona biti pogođena zbog smrznute magle.
U izjavi za nemački AeroTelegraph, Air Astana je navela da pri smrznutoj magli i temperaturama ispod nule, zaleđivanje motora može uticati na performanse i napomenula da problem pogađa samo Pratt & Whitney GTF motore na A320neo porodici avionima.
Air Astana je potvrdila da se ograničenje odnosi na A320neo, A321neo i A321LR avione. Prema javno dostupnim podacima, kompanija poseduje 11 A320neo, četiri A321neo i 13 A321LR aviona. Njena niskobudžetna podružnica Fly Arystan takođe ima 13 neaktivnih A320neo aviona sa Pratt & Whitney motorima, ali ti avioni su prizemljeni zbog ranije otkrivenih problema, uključujući kontaminaciju metalnim prahom i zagušenja u MRO servisima.
Airbus i Pratt & Whitney potvrdili problem
Airbus je medijima potvrdio da je izdao instrukcije za reviziju procedure rada motora na zemlji u uslovima zaledjivanja i da ovo ažuriranje dovodi do ograničenja poletanja u hladnim uslovima.
Pratt & Whitney je takođe potvrdio da je Airbus uveo ograničenje za A320neo familiju avione sa GTF motorima i opisao ga kao privremeno rešenje dok ne bude dostupno trajno. Proizvođač motora je naglasio da se ne očekuje veliki uticaj na obavljanje saobraćaja za većinu avio-kompanija.
Avioni A320neo familije sa CFM International LEAP-1A motorima nisu pogođeni ovim ograničenjem.
Potencijalni uticaj na druge prevoznike
Nekoliko drugih avio-kompanija u hladnim regionima takođe koristi A320neo avione sa Pratt & Whitney motorima, uključujući Finnair, SAS i Lufthansu. Ove kompanije takođe mogu imati probleme u uslovima smrznute magle i niske vidljivosti.
Airbus je izjavio "da ostaje u bliskom kontaktu sa svojim kupcima" dok Pratt & Whitney tvrdi radi na dugoročnom rešenju.
Podsetimo, ovo nisu jedini problemi sa kojima se suočava A320neo porodica aviona. Još ranije su se javili ozbiljni problemi sa motorima Pratt & Whitney GTF — otkrivene su mikroskopske pukotine usled kontaminacija metalnog praha korišćenog pri izradi delova turbine i prevremenog zamora materijala, što je nateralo proizvođača da najavi vanrednu inspekciju stotine motora, o čemu je Aero.rs tada pisao
Problem je nastao usled nečistoća u metalnom prahu korišćenom za izradu diskova turbine, što može dovesti do formiranja mikroskopskih pukotina i prevremenog zamora materijala
Potreba za dugotrajnim servisima je za mnoge avio-kompanije značila prizemljenje dela flote, smanjenje kapaciteta i poremećaj u redovgnosti saobraćaja. U nekim slučajevima kompanije su morale da smanje broj letova, preusmeravaju letove ili traže alternativne avione, dok se popravke ne završe.
(Aero.rs)