UPSUL Crne Gore: Nedozvoljeno sletanje hidroaviona na Jadransko more
Navodno su za 20 dana podnete čak četiri prijave jer je "neidentifikovni operater ultralakog hidroaviona tipa Icon A5 bez ovlašćenja sletao na morsku površinu u Tivatskom zalivu"
Uprava pomorske sigurnosti i upravljanja lukama Crne Gore (UPSUL) navodno je u ponedeljak podnela Agenciji za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore (ACV) još jednu, četvrtu po redu, prijavu za manje od 20 dana protiv - za sada zvanično još neidentifikovanog - operatera ultralakog hidroaviona tipa Icon A5, "zbog neautorizovanog sletanja na morsku površinu u Tivatskom zalivu, na stotinak metara od prvog reda kuća u naselju Obala Đuraševića, u Krtolima kod Tivta", pišu Vijesti.
Uprava se Agenciji obratila na osnovu prijave koju im je prethodno na službeni mejl, uz kraći video snimak sletanja hidroaviona na more kod Obale Đuraševiča, poslao jedan građanin.
U ovom trenutku nije sasvim jasno kada se prijavljeni događaj tačno dogodio, jer, kako navode Vijesti, originalni podnosilac prijave to nije naznačio u dopisu Upravi.
Uprava je potom ACV-u prosledila prijavu, precizirajući da se radi o "nedozvoljenom sletanju hidroaviona na vodenu površinu koja se nalazi u neposrednoj blizini Aerodroma Tivat, u, inače, najstrože kontrolisanoj, takozvanoj CTR vazdušnoj zoni u blizini aerodroma".
U toj zoni ne mogu se izvoditi bilo kakve letačke aktivnosti bez stalnog radio kontakta s aerodromskom kontrolom letenja i njenog eksplicitnog odobrenja za postupak koji pilot namerava da napravi.
Vijesti u svom članku navode da čekaju odgovore od Kontrole letjenja Srbije i Crne Gore - SMATSA na pitanja u vezi s "brojnim primedbama građana, ali i zvaničnih prijava koja je UPSUL prethodnih dana podnosila ACV-u za neautorizovana sletanja hidroaviona na vodene površine u Boki Kotorskoj, odnosno potencijalno rizično letenje tih ultralakih vazduhoplova na ekstremno malim visinama iznad naseljenih mesta, kao i za izvođenje manevara u vazduhu na maloj visini iznad tesnaca Verige uprkos gustom pomorskom saobraćaju koji se u isto vreme odvijao na moru u ovom tesnacu i na njegovim prilazima".
Kakvi su propisi?
Dok hidroplan leti, on se u pravnom smislu smatra vazduhoplovom i na njega se odnosi Zakon o vazdušnom saobraćaju, dok u momentu kad sleti na vodenu površinu, hidroplan pravno postaje plovilo i na njega se odnose propisi u vezi sa sigurnošću plovidbe na moru.
Zakon o sigurnosti plovidbe, u članu 21, propisuje da se “brodovi, jahte i hidroavioni ne smeju približavati obali na udaljenost manju od 300 metara”, dok po važećim Pravilima za VFR (vizuelno) letenje, u Crnoj Gori vazduhoplovi ne smeju da lete na visini manjoj od 300 metara iznad naseljenog područja ili na visini manjoj od 150 metara iznad nenaseljenih delova teritorije, odnosno iznad vodenih površina.
Prema Pravilniku o uslovima za vanaerodromsko sletanje i poletanje vazduhoplova koji je donela ACV, propisano je da za vanaerodromsko sletanje i poletanje vazduhoplova ne može da se koristi, između ostalog, i “površina na moru koja se nalazi na udaljenosti manjoj od 300 metara od obale”, ali je evidentno da je, u slučaju od UPSUL-a prijavljenog incidenta sa sletanjem hidroplana na more kod Obale Đuraševića, to prekršeno.
Na način letenja nekoliko ultralakih hidroplana ovih dana u Boki, pogotovo njihovog nadletanja i izvođenja raznih manevera "na ekstremno malim visinama iznad naseljenih mesta, turističkih rizorta ili spomenika kulture kakvo je ostrvo i svetilište Gospe od Škrpjela pred Perastom", stigle su i brojne primedbe građana i rukovodilaca ovdašnjih vatrogasno-spasilačkih službi koji smatraju da je takvo ponašanje letača nepropisno i da ugrožava i njihovu, ali prevashodno sigurnost drugih ljudi i objekata na kopnu i moru, navode Vijesti
U Crnoj Gori održana je od 19. do 24. jula međunarodna regata hidroaviona pod nazivom MontAdria o cemu je Aero.rs pisao.
(Aero.rs)