Poleće na proleće: Rusi prave modernizovanu verziju školsko-borbenog aviona Jak130M
Ruski konstruktorski biro Jakovljev finalizira u Irkutskom vazduhoplovnom zavodu prototip novog školsko-borbenog aviona koji će nositi oznaku Jak-130M.
Datum prvog leta biće određen nakon završetka sklapanja prvog prototipa i sprovođenja zemaljskih testova. Proizvodni kapaciteti Irkutskog vazduhoplovnog zavoda dovoljni su za izradu Jak-130M.
Radi se o avionu koji zadržava oblik i glavne karakteristike kao i već dobro poznat osnovni model, koji je svoju istoriju "započeo" u saradnji sa Italijanima o čemu je naš portal već pisao, ali ovaj put - sa značajnim unapređenjima.
Jedan od ključnih elemenata modernizacije je ugradnja odbrambenog sistema President-S130 (DAS) u kontejnerskoj konfiguraciji. Ovaj sistem štiti avion od raketa vazduh-vazduh, raketa zemlja-vazduh (uključujući prenosive sisteme PVO) i protivavionske artiljerije, a uz to otkriva pretnje i uništava dolazeće projektile. Projektna dokumentacija za integraciju sistema Pancir-S130 na Jak-130M je izrađena, a prototipski kontejneri su trenutno u proizvodnji za preliminarna testiranja.
U avgustu 2024. godine, na forumu "Armija" tadašnji generalni direktor "Jakovljeva", Andrej Boginski, otkrio je da je montaža prototipova Jak-130M već započeta u Irkutsku i da će biti proizvedena tri aviona za testiranje. Određena tehnička rešenja u okviru programa Jak-130M već se ispituju na postojećim razvojnim verzijama Jak-130, navodi ruska agencija TASS, na koju se poziva portal Ruavia.
Cilj modernizacije Jak-130 je jačanje njegovih borbenih sposobnosti, čime postaje konkurentniji na globalnom tržištu. Osim sistema DAS, unapređeni mlazni trenažer biće opremljen radarom BRLS-130R, opto-laserskim termovizijskim sistemom SOLT-130K i komunikacionim paketom KSS-130. Ovi sistemi značajno će proširiti mogućnosti aviona, povećavajući njegovu efikasnost i u borbenim misijama i u obuci pilota.
Jak-130M će takođe dobiti prošireni arsenal naoružanja, uključujući rakete vazduh-vazduh i precizno navođene projektile vazduh-zemlja sa satelitskim i laserskim navođenjem. Ova poboljšanja omogućiće da se Jak-130M koristi i kao laki lovac i kao jurišni avion, što ga čini atraktivnim za strane partnere koji traže pristupačne i višenamenske borbene platforme.
Posebna pažnja posvećena je modernizaciji pogonskog sistema. Na osnovu postojećeg motora AI-222-25, korporacija „Ujedinjeni motori“ razvija novi motor SM-100, koji će imati 20% veći potisak i dvostruko duži radni vek. Poboljšane performanse postignute su modernizacijom niskopritisnog kompresora, komore za sagorevanje i turbine. Kompresor i turbina već su prošli testiranja na simulatoru, dok je komora za sagorevanje testirana u letu.
Prvi let aviona Jak-130M planiran je za prvu polovinu 2025. godine, dok se njegov izvozni potencijal procenjuje na 40 jedinica.
Trenutno, ruske Vazdušno-kosmičke snage (Воздушно-космические силы России) imaju u operativnoj upotrebi 112 aviona Jak-130, dok su na izvoznom tržištu ove letelice nabavile različite zemlje: Alžirsko ratno vazduhoplovstvo kupilo je 16 aviona, Ratno vazduhoplovstvo Bangladeša 13, Belorusko ratno vazduhoplovstvo 11. Vijetnam je u svoje ratno vazduhoplovstvo uveo 12 letelica ovog tipa, Mjanmar - 20, dok je avion prodat i Laosu (četiri vazduhoplova) i Iranu (dve letelice).
Maksimalna poletna masa aviona Jak-130M iznosi 10.290 kg, dok je maksimalni borbeni teret 2.500 kg. Letelica je opremljena sa devet podvesnih tačaka za naoružanje i dodatnu opremu. Jak-130M pokreće turboventilatorski motor AI-222-25. Maksimalna brzina bez spoljašnjeg tereta iznosi 960 km/h, dok je operativni plafon leta 12.500 metara. Maksimalni domet iznosi 1.610 km, ali sa dva dodatna rezervoara za gorivo kapaciteta 450 litara, ovaj domet se povećava na 2.265 km.
(Aero.rs)