Kinezi prikazali mornaričku verziju aviona Šenjang J-35, Bliski Istok moguće tržište
Kina je na Međunarodnoj izložbi odbrambene industrije IDEX u Abu Dabiju predstavila maketu svog borbenog aviona pete generacije J-35 namenjenu za nosače aviona. Model je predstavljen na štandu Kineske nacionalne korporacije za uvoz i izvoz aerotehnologije (CATIC) i upoređen je sa američkim borbenim avionom F-35.
Predstavljanje mornaričke verzije J-35 došlo je odmah nakon predstavljanja "osnovne" verzije ovog aviona u februaru 2024. na Svetskoj izložbi odbrambene tehnologije u Saudijskoj Arabiji, kada je ukazano na činjenicu da Šenjangov J-35 još uvek nije uveden u naoružanje Kineskog ratnog vazduhoplovstva, ali da se "očekuje da će uskoro biti uveden u službu".
Stelt avion J-35 razvila je kompanija Šenjang (Shenyang Aircraft Corporation), podružnica državne Kineske korporacije za avijacijsku industriju (AVIC). Let ovog aviona pred publikom zabeležen je na aeromitingu u Džuhaju u novembru prošle godine. Ovaj napredni avion je drugi kineski stelt lovac, nakon J-20, aviona fokusiranog na vazdušnu superiornost, koji je zvanično ušao u upotrebu u Ratnom vazduhoplovstvu Kineske narodnooslobodilačke armije 2017. godine.
Mornarička verzija J-35 je u razvoju i namenjena je sve većoj floti nosača aviona Ratne mornarice Narodnooslobodilačke armije. Ova varijanta se optimizuje za savremeni nosač Fudžijan, koji koristi elektromagnetni sistem katapultnog lansiranja. Međutim, postoje indikacije da bi avion mogao biti prilagođen i za starije nosače aviona, poput Liaoning i Šenjang, koji koriste "skakaonice" prilikom poletanja.
Bliski istok - mogući izvozni raj
Zemlje poput Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE) već dugo traže lovce četvrte i pete generacije sa delimičnim ili potpunim stelt sposobnostima. Međutim, uprkos velikoj potražnji, primarni snabdevač oružjem UAE - Sjedinjene Američke Države - još nisu izašle u susret zahtevima kupca.
Tokom poslednjih dana svog prvog predsedničkog mandata 2021. godine, Donald Tramp je odobrio dogovor o prodaji 50 aviona F-35 Emiratima u zamenu za uspostavljanje diplomatskih odnosa sa Izraelom. Ovaj dogovor bi UAE učinio jedinom bliskoistočnom nacijom koja koristi F-35, osim Izraela. Ipak, nakon dolaska Džoa Bajdena na vlast, pregovori su zastali jer je nova administracija izrazila zabrinutost da bi sve bliži odnosi UAE i Kine mogli predstavljati rizik za curenje osetljivih tehnoloških podataka.
Na kraju, UAE su se odlučile za drugu opciju i potpisale ugovor o nabavci 80 francuskih Rafala. Osim F-35, još jedna opcija za nabavku borbenog aviona pete generacije bio bi ruski Su-57, ali bi njegovo usvajanje verovatno dovelo do američkih sankcija. U svetlu ovih dešavanja, Kina vidi priliku da plasira svoj novi stelt lovac bliskoistočnim državama. Ipak, kineska vazduhoplovna industrija mogla bi se suočiti s jakom konkurencijom drugih međunarodnih proizvođača.
Na nedavnoj odbrambenoj izložbi, južnokorejska kompanija Korea Aerospace Industries (KAI) predstavila je svoj prvi lovac 4,5. generacije, KF-21 Boramae. KAI smatra Saudijsku Arabiju i UAE potencijalnim kupcima ovog aviona.
Turska je takođe u trci; Turkish Aerospace Industries (TAI) prikazao je model svog najnovijeg lovca pete generacije, TF Kaan, zajedno s školsko-borbenim avionom Hurkus. Kaan, koji je još u razvoju, navodno je privukao pažnju Saudijske Arabije, koja razmatra kupovinu do 100 ovih turskih lovaca. Nedavno je direktor TAI, Mehmet Demiroglu, na poslednjem sajmu potvrdio da su i Ujedinjeni Arapski Emirati izrazili interesovanje za Kaan lovac.
U međuvremenu, Egipat se često navodi kao potencijalni kupac J-35, iako još uvek nije sklopljen konkretan ugovor. S druge strane, Pakistan navodno već pregovara o nabavci flote J-35 stelt lovaca iz Kine, piše Eurasiantimes.
Poređenje J-35 i F-35
Iako je zvaničnik CATIC-a uporedio kineski J-35 sa američkim stelt lovcem F-35, malo je verovatno da će kineski avion dostići nivo performansi američkog ekvivalenta. Mnogi zapadni eksperti smatraju da je Kina koristila ukradene podatke za razvoj J-35, budući da je poznato da je došla u posed osetljivih informacija iz različitih zapadnih vojnih programa, uključujući F-35.
Međutim, F-35 je izuzetno sofisticiran i kompleksan avion, a repliciranje njegove napredne tehnologije i performansi bio bi ogroman izazov. Postoje ključne razlike između ova dva aviona. Na primer, J-35 koristi dva motora, za razliku od F-35 koji ima jedan veliki turboventilatorski motor.
Pored toga, F-35 je dizajniran sa varijantom za kratko poletanje i vertikalno sletanje (STOVL), što mu omogućava rad s različitih aerodroma i nosača aviona. Nasuprot tome, J-35 nema tu potrebu, što značajno utiče na njegovu konstrukciju i operativnu fleksibilnost. Uprkos tim osnovnim razlikama, J-35 očigledno poseduje mnoge dizajnerske elemente koji podsećaju na F-35.
Karakteristike poput usisnika za vazduh, kupole kokpita i opšte aerodinamičke konfiguracije snažno podsećaju na američki "parnjak". Čak i njegova zvanična oznaka suptilno nagoveštava ovu sličnost. Ipak, bez obzira na vizuelnu sličnost, J-35 je generalno tanji i aerodinamičniji u poređenju sa F-35, što je rezultat izostanka STOVL zahteva.
Na kraju, sama spoljašnja sličnost ne znači da avion može dostići iste performanse. Posebno kada se uzmu u obzir ključni faktori kao što su avionika, sistemi za fuziju podataka, senzorska tehnologija, struktura stelt premaza, kao i tehnologija motora - igraju presudnu ulogu u ukupnoj borbenoj efikasnosti aviona.
(Aero.rs)