Dugoočekivani bugarski F-16 prizemljen odmah po dolasku: Štednja na rezervnim delovima koštala operativnost

Vreme čitanja: oko 4 min.

Foto: Lockheed Martin

Bugarska je početkom aprila 2025. godine primila svoj prvi lovac F-16 Blok 70, čime je napravila važan korak u modernizaciji svojih vazdušnih snaga. Međutim, tokom letačkih testova koji su usledili nakon sletanja na vojni aerodrom Graf Ignatievo, otkriven je tehnički problem zbog kog avion trenutno ne može da poleti. Ovaj neočekivani zastoj izazvao je zabrinutost i otvorio pitanja o logističkoj podršci i kvalitetu pripreme za prijem novih aviona.

Kvar tokom testiranja - šta je pošlo po zlu?

Kako je saopštio general-major Nikolaj Rusev, komandant Ratnog vazduhoplovstva Bugarske, kvar na jednom od sistema otkriven je tokom letačkih testova koji su deo procesa prijema aviona. Problem je identifikovan nakon što je avion sleteo u Bugarsku, ali nije jasno da li se kvar dogodio tokom leta ili nakon dolaska na tlo. General Rusev je naglasio da otkrivanje ovog problema ne znači da je avion neispravan, već da je reč o delu rigorozne procedure provere pre zvaničnog prihvatanja u operativnu upotrebu.

Foto: Ministarstvo odbrane Bugarske

Tokom letačkih testova, svaki sistem u novom F-16 prolazi kroz niz provera, uključujući letne karakteristike, navigaciju i komunikaciju. Problem sa sistemom je identifikovan upravo u ovoj fazi, što je privremeno prizemljilo avion. Rusev je istakao da kvar nije rezultat greške u proizvodnji, već deo tehničke evaluacije koja uključuje testiranje svih sistema u realnim uslovima.

Prema informacijama iz bugarskog Ministarstva odbrane, avion će ostati na aerodromu Graf Ignatievo dok se ne isporuči odgovarajući rezervni deo. Tek tada će biti nastavljeni testni letovi kako bi se proverila ispravnost nakon popravke.

Foto: Tanjug/AP

Problem sa rezervnim delovima - posledice štednje

Iako je reč o modernom borbenom avionu visokih performansi, F-16 Blok 70 se trenutno suočava sa problemom koji je mogao biti izbegnut. Dimitar Stojanov, bivši ministar odbrane i aktuelni savetnik predsednika za odbranu, koji je ujedno i vazduhoplovni inženjer, objasnio je da avion trenutno ne može da leti jer je jedan od ključnih uređaja pokvaren. Potrebni deo nije dostupan u Bugarskoj, jer nije bio uključen u prvobitni paket isporuke kako bi se smanjili troškovi ugovora.

Foto: Lockheed Martin

Stojanov je naglasio da bi trenutni problem mogao biti izbegnut da je prihvaćena ponuda Lokid Martina (Lockheed Martin) koja je garantovala stalnu dostupnost rezervnih delova. Umesto toga, Bugarska je odabrala jeftiniju opciju, što je dovelo do nedostatka važnih komponenti. Ministarstvo odbrane Bugarske je već započelo pregovore sa Sjedinjenim Američkim Državama kako bi osiguralo brzu dostavu rezervnog dela i produženu podršku tokom životnog ciklusa aviona.

Ova situacija je pokrenula debate među vojnim analitičarima i u bugarskoj javnosti. Neki stručnjaci smatraju da je ovakva ušteda bila neopravdana, s obzirom na strateški značaj novih borbenih aviona za odbrambene kapacitete zemlje. Analitičar Ivan Dimitrov ističe da bi Bugarska, kao članica NATO-a na istočnom krilu, trebalo da izbegava kompromise koji mogu ugroziti operativnu spremnost.

Foto: Lockheed Martin

Uporedna iskustva i logistički izazovi

Vredno je napomenuti da bugarski F-16 dolazi sa iste proizvodne linije kao i avioni za Ratno vazduhoplovstvo Slovačke. Slovačka je u aprilu primila dva aviona istog tipa, ali nije prijavila nikakve probleme sa njihovim radom što otvara pitanje da li je problem sa bugarskim avionom rezultat slučajnih okolnosti ili specifičnog logističkog pristupa prilikom prijema.

Zemlje poput Poljske i Rumunije, koje takođe koriste F-16 u sklopu svojih vazdušnih snaga, uložile su značajna sredstva u dodatne pakete podrške i rezervnih delova. U Poljskoj, na primer, ugovori sa Lokid Martinom uključuju stalnu tehničku podršku i brz pristup rezervnim delovima, čime se smanjuje rizik od dugotrajnog prizemljenja aviona.

Bugarska javnost je podeljena po pitanju trenutne situacije. Dok jedni smatraju da je štednja na rezervnim delovima opravdana s obzirom na troškove, drugi ističu da operativnost aviona mora biti prioritet.

Foto: Tanjug/AP

Šta je Bugarska mogla da nauči?

Dok se čeka na isporuku rezervnog dela, F-16 Blok 70 ostaje prizemljen na aerodromu Graf Ignatievo. Ministarstvo odbrane je najavilo reviziju logističke podrške kako bi se osiguralo da naredni avioni budu adekvatno opremljeni rezervnim delovima prilikom prijema.

General Rusev je naglasio da Bugarska neće praviti kompromise u pogledu tehničkih standarda i da će avion biti prihvaćen tek kada sve provere budu uspešno završene. Očekuje se da će iskustvo sa prvim avionom uticati na način prijema preostalih F-16 iz ugovora, kako bi se izbegli slični problemi u budućnosti.

Za Bugarsku, uvođenje F-16 u službu nije samo tehnološko unapređenje već i strateška investicija u bezbednost i interoperabilnost sa savezničkim snagama. Dok se problem sa rezervnim delovima ne reši, prvi bugarski F-16 ostaje prizemljen, ali se očekuje da će uz podršku SAD i Lokid Martina uskoro biti operativan. Ukoliko Bugarska izvuče pouke iz ovog iskustva, naredni avioni bi mogli biti primljeni bez sličnih prepreka.