• 0

Vreme čitanja: oko 4 min.

Putin: Ruske avio-kompanije kupile previše zapadnih aviona, sada su u problemu

Vreme čitanja: oko 4 min.

Zvanična Moskva očekuje da se u Rusiji do 2030. napravi 1.000 letelica za prevoz putnika, ali najveći problem koji to u ovom trenutku koči je proces sertifikacije delova i sistema u avio-industriji

  • 0
Avion SuperJet SJ100 Foto: Shutterstock

Kada su Vladimira Putina, u njegovom redovnom godišnjem obraćanju ruski novinari pitali "da li ćemo leteti ili ne?", predsednik Ruske Federacije primetio je da su neke tamošnje avio-kompanije kupile velike količine stranih aviona.

"Zaista, stalno smo se raspravljali sa našim kompanijama koje su kupile previše stranih aviona bez ikakvih ograničenja, što su oni pravdali sa opravdanim razlozima: efikasnošću motora, usklađenošću sa propisima međunarodnih organizacija oko nivoa buke. Bilo je mnogo razloga. Ali, bilo bi bolje da su na vreme razmišljali o stvaranju tržišta za domaću opremu. Sve vreme smo razgovarali o tome da se na ovaj ili onaj način napravi to tržište. Ali - naša flota je veoma preopterećena stranim avionima", rekao je Putin u obraćanju uživo na državnom televizijskom kanalu.

Predsednik Rusije već je, sredinom ove godine (19. juna), na sastanku sa članovima vlade postavio pitanje pretrpanosti civilnog avijacijskog tržišta avionima Airbus i Boeing. Tada je zbog ovog problema ukorio i ministra saobraćaja Vitalija Saveljeva, prenosi portal Ruavia.

"Govorimo danas o razlozima rasta saobraćaja, razlozima rasta cene karata, vezanim za logistiku, isporuku neophodnih rezervnih delova... Ali, seti se, kada si bio na čelu Aeroflota, ubeđivao sam te da poručiš što više domaćih aviona. Ti i ja smo se čak raspravljali oko toga, rekao si mi da su zapadni partneri pouzdani, da je sve tako dobro, da su oni dobri", rekao je tada Putin Saveljevu, koji je bio generalni direktor najvećeg ruskog avio-prevoznika od 2009. do 2020.

"Naši proizvođači aviona sada ne mogu preko noći da uvećaju svoje proizvodne kapacitete. Za to treba određeno vreme, iako je očito da je potražnja za domaćim letelicama porasla", rekao je Putin i rekao da su ruski avio-prevoznici učinili "dobro što nisu odgovorili na najrazličitije nezakonite akcije lizing kompanija", već su otkupljivali avione i uvodili ih u vlasništvo.

"Neophodno je razviti našu sopstvenu proizvodnju (putničkih) aviona. Nadam se da će svi planovi koje imamo u vidu, a planiramo da do 2030 napravimo 1000 aviona MS 21, postojeći model aviona koji je prerađen i opremljen našim motorima, moramo uvesti u proizvodnju moćniji motor PD-35 koji će nam omogućiti da uvećamo broj aviona dugih dometa, uključujući i Il-96-400. Da ponovim, nadam se da će se ovi planovi realizovati", rekao je Putin.

Ovo nije prvi put da iz Moskve najavljuju proizvodnju 1000 aviona do 2030. Sergej Čemezov, generalni direktor kompanije Rosteh, inače saradnik Vladimira Putina iz vremena kad je šef Ruske Federacije boravio u Istočnoj Nemačkoj, vidi postojeću situaciju kao priliku za izgradnju jake, samostalne vazduhoplovne industrije.

Strani avioni će u potpunosti ispasti iz flote“, naveo je Rosteh u avgustu prošle godine, komentarišući svoje planove i situaciju u ruskoj avio industriji. “Verujemo da je ovaj proces nepovratan i da avioni Boeinga i Airbusa neće biti isporučeni Rusiji“, navodi se u saopštenju koje je tada preneo portal Biznis.

U ovoj godini Rusija nije proizvela nijedan u potounosti novi putnički avion. Razlozi za to su različiti. Avioni Irkut MS-21 i Suhoj Superjet SJ-100 (koji su predstavljaju zamenu za avione iz uvoza), su u finalnoj fazi ispitivanja već završenih letelica sa svim domaćim delovima koji su ugrađeni.

Neki sistemi su prošli sertifikaciju i otpočelo se sa ugradnjom tih sistema u avione koji su u izgradnji. Međutim, u radionicama fabrika aviona u Irkutsku i Komsomolsku na Amuru nalaze se zalihe ruskih komponenti koje čekaju na sertifikaciju.

Rok za završetak radova na sertifikaciji oba tipa putničkih aviona je kraj 2024. godine.

Avion SuperJet SJ100 Shutterstock

Fabrika aviona u Kazanu trebalo je da napravi tokom 2023. tri aviona tipa Tupljev Tu-214, ali još nema proizvodne kapacitete za tako nešto. Novi fabrički pogoni za avione ali i njihove delove se grade, a proizvodnja aviona treba da se nastavi u sledećoj godini. Planovi ove fabrike je da u 2025. dosegne proizvodnju od 10 aviona godišnje, a od 2027 proizvodnja bi trebalo da bude duplirana.

Proizvodnja aviona Iljušin Il-114-300 i Il-112B je od jeseni je odložena nakon pada prototipa aviona tipa 112B. Zbog toga je isporuka Il-114-300 odložena za 2026.

Sudbina širokotrupnog Il96-400 je neizvesna, jer je u aprilu 2021. saopšteno da se ovaj tip aviona više ne proizvodi serijski, već samo za poznatog kupca. Istina, od jula 2023. se čeka na završetak sertifikacije da bi se donela konačna odluka o proizvodnji vazduhoplova.

Aeroflot Airbus A330 Salinger Igor
Prema procenama ruskih medija, Ministarstvo industrije i trgovine (koje upravlja i državnom kompanijom - proizvođačem aviona Iljušin) u prinicipu nije spremno da se odluči za broj aviona ovog tipa, jer se čeka na motor PD-35 koji treba da zameni motor PS-90A1, ali i u iščekivanju kineskog aviona Comac C929 za kog Rusija planira da obezbedi pogonski sistem i kompozitna krila, a koji bi mogao da odgovara potrebama ruskog tržišta.

(Aero.rs)

Video: Antonov Airlines An-124

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>