• 5
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Avion u snegu: Na današnji dan pre 56 godina JAT-ov Douglas DC-3 sleteo je na zavejani proplanak u Austriji

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Negde iznad Austrije došlo je do otkaza levog motora i avion počinje da gubi visinu; posada je tražila - i dobila - dozvolu za prinudno sletanje na aerodrom u Lincu, ali kad su piloti procenili da ne mogu da se "dokopaju" aerodroma odlučili su se na prinudno sletanje

  • 5

Putnički avioni Douglas DC-3 Dakota i istovetni vojni C-47 jedan su od simbola vazdušne mobilnosti u vreme kada je počinjala da "hvata zalet" u drugoj polovini tridesetih godina prošlog veka. Dakota je mozda spori i nezgrapni ali uporni i neizostavni junak slavnih operacija u Drugom svetskom ratu.

C-47 sa crno-belim "invazionim prugama" koji u skoro pa baskrajnoj koloni polecu jedan za drugim sa engleskih aerodroma jedna je od - uz naravno iskrcavanje na francuske plaže - slika koje su obeležile početak masovnog vazdušno-pomorskog desanta na Normadiju juna 1944.  i početak konačnog kraja Trećeg Rajha.

C-47 glavni je bio i glavno vazdušno prevezno sredtvo  nebrojenih humanitarnih operacija i evakuacija, poput operacije Halijard o kojoj je Aero.,rs pisao a koja se odvijala u Srbiji.

C-47 U.S. Air Force photo/Airman 1st Class Jordan Castelan
Jugoslovenski Aerotransport (JAT) je 1968. već pet godina ponosno prevozio putnike mlaznim avionima, elegantnom francuskom Caravelle, "lepoticom neba" kako su je tada zvali. Douglas DC-3, iako u floti jugoslovenskog nacionalnog avio-prevozioca već više od 20 godina ipak se održao i na početku godine bilo je u floti JAT sedam ovih već zastarelih aviona i korišćeni su uglavnom za teretni saobraćaj.

Dan posle pravoslavnog Božića, 8. januara 1968., DC-3 registarske oznake YU-ABK (Yankee-Uniform-Alpha-Bravo-Kilo u radi komunikaciji) poleteo je sa zagrebačkog aerodroma (ZAG) pored Plesa ka Minhenu (MUC) u sumrak, oko 16 časova.

Prema vemoma šturim podacima iz izveštaja o udesu koji je ubrzu usledio,  negde iznad Linca u Austriji došlo je iz razloga koji nisu navedeni do otkaza levog motora i avion počinje da gubi visinu leta.

DC-3 / C-47 pogone dva klipna radijalna (zvezdasta) motora Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, koji je obezbeđivao snagu mnogim čuvenim avionima poput B-24 Liberator, PBY Catalina, Douglas TBD Devastator i drugim.

Problematični levi motor se ubrzo i zapalio, a posada je tražila - i dobila - dozvolu za prinudno sletanje na aerodrom u Lincu, ali kad su piloti procenili da ne mogu da se "dokopaju" aerodroma odlučili su se na prinudno sletanje.

DC-3 je sleteo sa uvučenim točkovima na snegom prekrivenu poljanu na kojoj se i zaustavio posle malo "sankanja" odnosno klizanja na trupu i krilima. Prema dostupnim informacijama, nijedan od četiri člana posade nije povređen - reklo bio se savršeno prinudno sletanje, pogotovu imajući u vidi da se sve dešava noću i nad snežnom površinom idealnom da zavara čulo vida. Ipak, avion YU-ABK nije popravljan, već je otpisan posle udesa.

Ovaj primerak aviona imao je prilično zanimljivu istoriju: proizveden je kao C-47A fabričkog broja 16529/33277 za američku vojsku 1945. godine gde je dobio oznaku 44-76945. Potom prelazi u Britanski Royal Air Force (RAF) kao KN624, zatim u vazduhoplovstvo Pakistana (oznake H709). Od kad je "demobilisan", leteo je civilnom registracijom AP-AFK i konačno YU-ABK u Jugoslovenskom Aerotransportu.

Prema informaciji do koje je došao Aero.rs u trenutku pisanja teksta, avionom je upravljao kapetan Branko Vukčević, jedan od poznatijih JAT-ovih pilota iz "stare garde". Preminuo je 2019. godine.

Kapetana Branka Vukčevića korisnici Facebookaa u komntarima u grubi koja se bavi Podgoricom i njenim žiteljima opisuju kao "jednog od najpoznatijih podgoričkih pilota" i navode da je "preko 30 godina leteo za JAT".

Naknadnom proverom, zahvaljujući i komentarima čitalaca portala, pokazalo se da Vukčević najverovatnije ipak nije bio za komadama DC-3 koji je sleteo na sneg pored Linca te večeri 8. januara 1968. godina. Ko god da je upravljao Dakotom tog dana, samo sletanje izveo je prilično uspešno i fotografije skoro neoštećenog aviona snimljene na snegu.

(Aero.rs)

Video: Leteli smo sa najnovijim avionom RViPVO Vosjke Srbije Airbus C295W

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Teme

Komentari

  • РВ

    9. januar 2024. | 02:48

    Драго ми је да прочитах један леп члснак без неких тензија и без политике, и да их буде више оваквих, да после прочитсног текста и ја као читаоц будем расположен. Хвала!

  • Ranko Radojičić

    9. januar 2024. | 19:47

    Kapetan Branko Vukčević nema nikakve veze ni sa jednim od ova 2 slučaja. Zato se niste trebali sramotiti i uz gomilu podataka koje ste nabiflali bacate ljagu na kapetana koji je imao karijeru bez mrlje. Na aerodromu u Podgorici stakla je polomio Đoko Ivanović kapetan i odličan prijatelj moga oca. Tako da uz izvinjenje povucite odn. obrišite članak. Trebalo bi da znate da se u avijaciji ne barata proizvoljnim informacijama i neistinama, da ne budem grublji.

  • Himanshu Dalal

    9. januar 2024. | 18:49

    Kapetan koji je "oduvao" restoran u Titogradu je bio Đoko Ivanović.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>