Avion u snegu: Na današnji dan pre 56 godina JAT-ov Douglas DC-3 sleteo je na zavejani proplanak u Austriji
Putnički avioni Douglas DC-3 Dakota i istovetni vojni C-47 jedan su od simbola vazdušne mobilnosti u vreme kada je počinjala da "hvata zalet" u drugoj polovini tridesetih godina prošlog veka. Dakota je mozda spori i nezgrapni ali uporni i neizostavni junak slavnih operacija u Drugom svetskom ratu.
C-47 sa crno-belim "invazionim prugama" koji u skoro pa baskrajnoj koloni polecu jedan za drugim sa engleskih aerodroma jedna je od - uz naravno iskrcavanje na francuske plaže - slika koje su obeležile početak masovnog vazdušno-pomorskog desanta na Normadiju juna 1944. i početak konačnog kraja Trećeg Rajha.
C-47 glavni je bio i glavno vazdušno prevezno sredtvo nebrojenih humanitarnih operacija i evakuacija, poput operacije Halijard o kojoj je Aero.,rs pisao a koja se odvijala u Srbiji.

Dan posle pravoslavnog Božića, 8. januara 1968., DC-3 registarske oznake YU-ABK (Yankee-Uniform-Alpha-Bravo-Kilo u radi komunikaciji) poleteo je sa zagrebačkog aerodroma (ZAG) pored Plesa ka Minhenu (MUC) u sumrak, oko 16 časova.
Prema vemoma šturim podacima iz izveštaja o udesu koji je ubrzu usledio, negde iznad Linca u Austriji došlo je iz razloga koji nisu navedeni do otkaza levog motora i avion počinje da gubi visinu leta.
DC-3 / C-47 pogone dva klipna radijalna (zvezdasta) motora Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, koji je obezbeđivao snagu mnogim čuvenim avionima poput B-24 Liberator, PBY Catalina, Douglas TBD Devastator i drugim.
Problematični levi motor se ubrzo i zapalio, a posada je tražila - i dobila - dozvolu za prinudno sletanje na aerodrom u Lincu, ali kad su piloti procenili da ne mogu da se "dokopaju" aerodroma odlučili su se na prinudno sletanje.
DC-3 je sleteo sa uvučenim točkovima na snegom prekrivenu poljanu na kojoj se i zaustavio posle malo "sankanja" odnosno klizanja na trupu i krilima. Prema dostupnim informacijama, nijedan od četiri člana posade nije povređen - reklo bio se savršeno prinudno sletanje, pogotovu imajući u vidi da se sve dešava noću i nad snežnom površinom idealnom da zavara čulo vida. Ipak, avion YU-ABK nije popravljan, već je otpisan posle udesa.Ovaj primerak aviona imao je prilično zanimljivu istoriju: proizveden je kao C-47A fabričkog broja 16529/33277 za američku vojsku 1945. godine gde je dobio oznaku 44-76945. Potom prelazi u Britanski Royal Air Force (RAF) kao KN624, zatim u vazduhoplovstvo Pakistana (oznake H709). Od kad je "demobilisan", leteo je civilnom registracijom AP-AFK i konačno YU-ABK u Jugoslovenskom Aerotransportu.
Prema informaciji do koje je došao Aero.rs u trenutku pisanja teksta, avionom je upravljao kapetan Branko Vukčević, jedan od poznatijih JAT-ovih pilota iz "stare garde". Preminuo je 2019. godine.Kapetana Branka Vukčevića korisnici Facebookaa u komntarima u grubi koja se bavi Podgoricom i njenim žiteljima opisuju kao "jednog od najpoznatijih podgoričkih pilota" i navode da je "preko 30 godina leteo za JAT".
Naknadnom proverom, zahvaljujući i komentarima čitalaca portala, pokazalo se da Vukčević najverovatnije ipak nije bio za komadama DC-3 koji je sleteo na sneg pored Linca te večeri 8. januara 1968. godina. Ko god da je upravljao Dakotom tog dana, samo sletanje izveo je prilično uspešno i fotografije skoro neoštećenog aviona snimljene na snegu.
(Aero.rs)
Video: Leteli smo sa najnovijim avionom RViPVO Vosjke Srbije Airbus C295W
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
РВ
Драго ми је да прочитах један леп члснак без неких тензија и без политике, и да их буде више оваквих, да после прочитсног текста и ја као читаоц будем расположен. Хвала!
Podelite komentar
Ranko Radojičić
Kapetan Branko Vukčević nema nikakve veze ni sa jednim od ova 2 slučaja. Zato se niste trebali sramotiti i uz gomilu podataka koje ste nabiflali bacate ljagu na kapetana koji je imao karijeru bez mrlje. Na aerodromu u Podgorici stakla je polomio Đoko Ivanović kapetan i odličan prijatelj moga oca. Tako da uz izvinjenje povucite odn. obrišite članak. Trebalo bi da znate da se u avijaciji ne barata proizvoljnim informacijama i neistinama, da ne budem grublji.
Podelite komentar
Himanshu Dalal
Kapetan koji je "oduvao" restoran u Titogradu je bio Đoko Ivanović.
Podelite komentar