• 0

Vreme čitanja: oko 5 min.

Crni dan Bazbijevih beba: Osam fudbalera Mančester Junajteda poginulo na povratku iz Beograda na današnji dan

Vreme čitanja: oko 5 min.

U udesu aviona Airspeed Ambasador živote je izgubilo osam igrača Mančester Junajteda, sekretar kluba, pomoćni i glavni trener, osam novinara, jedan član posade i tri putnika

  • 0
Mancester Junajted 1958 , tragedija, pad aviona Foto: Profimedia

Na današnji dan, 6. februara 1958. godine, u avionskoj nesreći na povratku iz Beograda sa utakmice protiv Crvene zvezde u Kupu šampiona, u Minhenu poginulo je osam fudbalera Mančester Junajteda, a ukupno 23 osobe.

Dan pre tragedije "crveni đavoli" su u Beogradu obezbedili ulazak u polufinale Kupa šampiona (remijem protiv Crvene Zvezde, rezultatom 3:3) i zatim se ukrcali na čarter let da bi se vratili kući. U snegom okovanom Minhenu, rano ujutru 6. februara, ekspedicija Junajteda je sletela da bi dopunili gorivo, ali avion nije uspeo da poleti iz prva dva pokušaja.

U trećem, ispostaviće se fatalnom pokušaju da uzleti, avion sa 44 putnika nešto posle 15 časova, izleteo je sa piste, prošao kroz ogradu i udario u kuću pored aerodroma. Radilo se o šest godina starom vazduhoplovu Airspeed Ambassador (registracija G-ALZU) kompanije British European Airlines na čarter letu 609.

Tragičan epilog je smrt čak 23 osobe, od čega je 20 lica poginulo na licu mesta, a troje u bolnici.

Avionom je do Beograda upravljao kapetan Džejms Tain, bivši pripadnik kraljevskog ratnog vazduhoplovstva (RAF), dok je njegov prvi oficir bio nekadašnji as RAF-a, kapetan Kenet Rejment, koji je tokom svoje karijere kao pilot borbenih aviona oborio pet nemačkih i jedan italijanski vazduhoplov, kao i jednu V-1 leteću bombu.

Rejment je preuzeo komande na povratku. Iz Beograda, avion je sleteo u Minhen kako bi se dopunio gorivom. U prvom pokušaju motori aviona su kapetanu Rejmentu "zvučali čudno prilikom ubrzanja", pa je obustavio poletanje. U drugom pokušaju, tri minuta kasnije, samo nakon 40 sekundi, kapetan je prijavio preveliko ubrzanje zbog presaturisanje smeše goriva u motori, što je inače bio čest problem sa ovim tipom aviona.

U tom trenutku, počinje da pada i jak sneg i avion se vraća do aerodromske zgrade i putnici se iskrcavaju. Jedan od fudbalera je čak poslao telegram svojoj gazdarici stana u Mančesteru "Svi letovi su otkazani, letim sutra Dankan". Bil Blek, inženjer leta, sugeriše kapetanu Tainu da se prenoći i krene nazad za Mančester tek sutra.

Tain, u želji da stigne u Mančester predlaže da se prilikom poletanja sporije dodaje snaga - što bi značilo da će avion dostići brzinu potrebnu za poletanje tek u poslednjem delu piste, ali, s obzirom na to da je ona u Minhenu bila dugačka skoro dva kilometra, Tain je bio uveren da će to biti dovoljno. Putnici su pozvani nazad u avion samo 15 minuta nakon što su se iskrcali iz njega.

Nekoliko putnika koji inače nisu bili entuzijastični zbog letenja izrazili su sumnju da će biti problema: Bili Vilan je čak rekao "Ovo je možda smrtonosno, ali ja sam spreman". Nažalost, ispostaviće se veoma brzo da su njegova predviđanja tačna.  Tomi Tejlor, Mark Džouns, Edi Kolman i Frenk Svift - novinar, prešli su u zadnji deo aviona uvereni da je to bezbednije po njih.

Vazduhoplov je krenuo ka pisti u 14:56, da bi tri minuta kasnije bio na mestu za poletanje i dobio dozvolu od kontrorle leta.

Sve je krenulo normalno, da bi pri brzini od 85 čvorova (157  km/h) na jednom od motora došlo do "pumpanja" (surge). Kada je avion dostigao brzinu od 117 čvorova (217 km/h) u kabini se čulo "V1" - poruka koja označava da više nije bilo bezbedno odustati od poletanja. Rejmond čeka na poruku V2 (119 čvorova - 220 km) što je minimum potreban da avion poleti. Tain je očekivao da brzina nastavi da se penje, međutim na 117 čvorova (217 km/h) avion počinje da gubi na brzini: najpre usporava na 207, a potom na 194 km/h. U tom trenutku Rejmond je povikao "Hriste, nećemo uspeti!", navodi The Athletic.

Avion je prošao kroz ogradu na kraju piste i udario u kuću pored aerodroma, u kojoj je živeo bračni par sa četvoro dece. Srećom, svi iz kuće su preživeli. 

Jedan deo repa aviona se otkinuo, dok je leva strana kokpita udarila u drvo. Desna strana trupa aviona udarila je u dvenu šupu u kojoj se nalazio kamion natovaren gorivom i gumama, koji je od siline udarca eksplodirao.

Kapetan Tain, u strahu da će i avion eksplodirati, naređuje posadi evakuaciju. Iz letelice prve izlaze stjuardese Rouzmari Čeverton i Margaret Belis, a za njima radio operater Rodžers. Rejment je zarobljen u sedištu, uklještenom u olupinama od trupa, poručuje Tainu da napusti avion bez njega. Tain izlazi iz letelice i uočava plamen ispod desnog krila, u kom ima 2.300 litara goriva. Naređuje posadi da se udalji od vazduhoplova i vraća se po aparate za gašenje požara. Pri povratku odlazi i do Rejmenta i kaže mu da će se vratit po njega kada ugasi požar.

U putničkom delu kabine golman Heri Greg spašava svoje saigrače Bobija Čarltona i Denisa Vajoleta.

Za njihove kolege iz tima, kapitena Rodžera Birna, Džefa Benta, Edija Kolmana, Marka Džonsa, Dejvida Pega, Tomija Tejlora i Bilija Vilana nije bilo spasa. Poginuli su na licu mesta. Dankan Edrvards (takođe igrač Mančestera) umire u bolnici, od povreda i opekotina nakon 15 dana.

Uz njih, živote su izgubili i Volter Krikmer (sekretar kluba), Tom Kari (trener) i Bert Vejli, glavni trener, kao i novinari Doni Dejvis, Alf Klark, Tom Džekson, Džordž Felous, Arči Ledrbok, Erik Tomson, Henri Rouz, i Frenk Svift (umro na putu za bolnicu).

Sličnu sudbinu je doživeo i kapetan Ken Rejment koji je umro nakon pet nedelja u bolnici od teških povreda koje je doživeo u padu aviona.

Rezultati istrage su isprva ukazivali da je glavni krivac za nesreću pilot Džejms Tain, ali su kasniji nalazi ukazali da je i bljuzgavica na pisti, koja je nastala zbog jakih padavina, usporila avion i sprečila ga u dostizanju minimalne brzine za poletanje.

Airspeed Ambassador AS.57 bio je britanski avion proizvođača Airspeed Ltd, razvijen na osnovu zahteva britanskog vladinog Brabazon komiteta, koji je identifikovao da će civilnom vazduhoplovstvu ove zemlje biti potreban dvomotorni vazduhoplov za kratke i srednje relacije, koji bi bio zamena za svepristutni Douglas DC-3.

Airspeed Ambassador sa 60 mesta uveden je u upotrebu 1951. godine.

Pokretala su ga dva 18-cilindrična klipna motora sa vazdušnim hlađenjem Bristol Centaurus 661.

(Aero.rs)

Video: Havaji: Izvlačenje nasukanog aviona P-8 Poseidon iz mora

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>