Ko od koga iznajmljuje avione: Na letovima Air Serbia i Air Montenegro sve više stranih posada i letilica

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 4

Problemi u lancu snadbevanja i velika potražnja za putničkim letovima primorali su avio-kompanije širom sveta, pa i sa prostora nekadašnje jugoslovenske federacije da povećaju flotu aviona najmom letelica stranih prevoznika. Dok Air Serbia prednjači u ovoj praksi, nacionalne avio-kompanije Crne Gore i Hrvatske takođe se oslanjaju na wet-lease kapacitete.

Prevoznik iz Beograda trenutno koristi nekoliko aviona u takozvanom wet-lease aranžmanu. Reč je o najmu letelica, najčešće - relativno - kratkoročnog karaktera, čiji vlasnik takođe obezbeđuje posade, osiguranje i stara se o održavanju aviona.

Međukompanijska saradnja po ovom modelu poznata je i pod nazivom ACMI lease (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance). Za putnike u praksi to znači da će leteti najverovatnije avionima koji možda imaju nešto različit "proizvod" od onog koji nudi avio-kompanija od koje su kupili kartu: avioni su po pravilu nebrendirani, beli, ili u bojama avio-kompanije koja pruža uslugu.

ACMI lerase Air Serbia Salinger Igor

Ponekad su samo delimično ofarbani sa natpisom kompanije za koju lete - iz razumljivih ekonomskih razloga - farbanje aviona em nije nimalo jeftino em za to vreme avion nije u saobraćaju i "gubi novac" tako da za kraća iznajmljivanja se ne isplati.

Veoma je moguće i da članovi kabinske posade ne govore domaći jezik. Istini za volju, avio-kompanije se trude da to premoste bilo biranjem svojih posada tako da bar jedan član govori jezik koji je službeni u državi u koju se iznajmljuje avion ili angažovanjem mešovotih posada.

Bugarskoj avio-kompaniji koja iznajmljuje avion u Srbiju sigurno ne predstavlja problem da nađe stjuarde i stjuardese koji govore ili bar razibarju srpski jezik - što ne možemo sa sigurnošću tvrditi za na primer litvanski GetJet.

Air Serbia Er Srbija Bulgaria Air Embraer E190 E195 avion Salinger Igor

Air Serbia (JU) od trenutno koristi ukupno dva Embraer E190 aviona (LZ-VAR i LZ-PLO) kompanije Bulgaria Air, o čemu je Aero.rs pisao.

Podsetimo, prvi mokroiznajmljen bugarski E190, LZ-PLO saobraća na letovima srpske nacionalne avio-kompanije od sredine aprila.

Zanimljivo je da je Bulgaria Air birala registracije svojih Embraer aviona po imenima bugarskim gradivima, pa pored LZ-PLO (Plovdiv) i LZ-VAR (Varna) i floti poseduju i avione nazvane po Sofiji (LZ-SOF) i Burgasu (LZ-BUR).

Air Serbia Er Srbija Bulgaria Air Embraer E190 E195 avion Salinger Igor

Drugi E190 LZ-VAR doleteo je u Beograd 9. juna a već sutradan obavio prvi let za istanbula pod oznakom JU422.

Zanimljivo je da se jedan dan - 16. juna - vratio u Sofiju i odande obavio nekoliko letova za matičnu avio-kompaniju, da bi nastavio već 17. juna da saobraća na letovima Air Serbia.

Putnike srpske nacionalne avio kompanije prevoze i četiri aviona litvanskog GetJet Airlines, o čemu je Aero.rs nedavno pisao. Reč je o Airbus A320 avionima registracija LY-CAP i LY-WIZ i dva Boeing 737-800 registracija LY-UNO i LY-DUE. Istovremeno, matičnoj kompaniji vraćena su dva A320 (LY-GYM i LY-MAL)

GetJet Boeing 737 Salinger Igor

Poslednji zabeležen komercijalni let za Air Serbia sa LY-GYM obavljen je 26. maja od Valensije (VLC) do Beograda (BEG), a Getjet Airbus je 28. maja vraćen u Viljnus (VNO), pokazuju podaci servisa za praćenje letova Flightradar24.

LY-MAL poslednji put je leteo za Air Serbia 27. maja od Pariza (CDG) do srpske prestonice. Ovaj Airbus A320 prebačen je u Kluž Napoku (CLJ) dan kasnije nakon čega nastavlja da obavlja letove u mreži Wizz Air Malta (W4).

ACMI lerase Air Serbia Salinger Igor

A320 vazduhoplove zamenila dva Getjet Airlines Boeing 737-800. Prvi let LY-UNO u mreži Air Serbia obavljen je 28. maja na letu za Pariz (CDG) dok je LY-DUE počeo da prevozi putnike srpske avio-kompanije 29. maja - takođe ka prestonici Francuske.

U najmu je i Airbus A320 bugarskog Fly2Sky oznake LZ-FSB (MSN 03055) koji letki za Air Serbia od početka maja.

Prema pisanju portala Zamaaero, Air Montenegro (4O) trenutno koristi jedan Airbus A320 iznajmljen od Trade Air kao i Embraer E190 uzet u wet-lease najam od ukrajinskog Windrose Airlines. Crnogorski prevoznik u svojoj floti ima dva E195, registracija 4O-AOA i 4O-AOB koji se nalaze u njegovom vlasništvu, pokazuju podaci Planespotters.

ACMI lerase Air Serbia Salinger Igor

Trade Air leti za Air Montenegro avionom A320 9A-BTI dok Windrose Airlines obezbeđuje dodatne kapacitete sa E190 UR-EMA. Crnogorska avio-kompanija je prošle godina imala u najmu i A320 litvanskog Heston Airlines (LY-FJI) koji je vraćen na kraju letnje sezone. Ovaj avion bio je - za razliku od svih navedenih u ovom tekstu - u celosti ofarban i boje korisnika, odnosno Air Montenegro

Croatia Airlines (OU) se ove letnje sezone takođe oslanja na wet-lease kapacitete. Avio-kompanija sa sedištem u Zagrebu trenutno leti sa Airbusom A320 firme Trade Air, Airbusom A319 iz flote Fly41 Airways kao i sa jednim Boeing 737-800 Albastar, preneo je Ex-Yu Aviation News.

Trade Air Airbus A320 Salinger Igor

Sudeći prema podacima sservisa za praćenje letova FlightRadar24, Croatia Airlines leti sa Trade Air Airbus A320 registracije 9A-BTH. Airbus A319 firme Fly Air41 oznake 9A-ZAG od kraja aprila leti  pod kodom OU dodeljenom Croatia Airlines što potvrđuje da je upravo ovaj avion korišćen u mreži hrvatske nacionalne avio-kompanije.

Hrvatski prevoznik je nedavno zaključio i ugovor o najmu dodatnog A320 (9H-MMO) od Malta MedAir koji je počeo da prevozi putnike Croatia Airlines od utorka 11. juna.

(Aero.rs)

Video: Prince Aviation instalirao Certus internet sistem u Cessna Citation 525

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Milica

    1. jul 2024. | 10:12

    Da, da jedan od tih "iznajmljenih" je nedavno krenuo svojevoljno sa pogrešne piste i udario u svetlosne signale na aerodromu. Sa punim i oštećenim avionom je poleteo i kružio celi sat, valjda da potroši gorivo. Onda je taj "iskusni" pilot sleteo i parkirao avion tik uz aerodromsku zgradu! Mozak, nema tu šta! Da je avion kojim slučajem buknuo u plamen - šta mislite koliko žrtava bi imali! Ja sam slučajno, pretraživača Google da vidim koje su to aerolinije "klas" i ne znam šta još, jer sam trebala da letim iz Ciriha sa njima. Cena je bila ista kao i Swiss Air pa sam pažljivo birala let da ne bude "Air Serbia" !! Pohlepa.....

  • angie

    1. jul 2024. | 12:31

    Nikome nije bitno da li su avioni bez ili sa nazivom brenda i ofarbani ili čisto beli i ko je u posadi. Putnicima su bitni charter letovi za grupe i jeftine avio karte.

  • Whisperer

    1. jul 2024. | 19:35

    Sve u svemu, od silne profitabilnosti, jos se nikome ne isplati da kupi vazduhoplov u svoje vlasnistvo.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>