Vreme čitanja: oko 7 min.
Tech Eagle sleteo u Srbiju: Prenosimo vam utiske sa prezentacije Embraer E2 i leta oko Beograda
Vreme čitanja: oko 7 min.
Dok se čeka da Air Serbia poleti sa Embraer E1, brazilski proizvođač je iskoristio priliku predstavi novi E195-E2. Prvog sunčanog dana nakon perioda kiša u Srbiji, na aerodrom Beograd sleteo je specijalni Embraer Tech Eagle
Iznad Beograd je danas primećena jedna retka ptica. Mada nije reč o ugroženoj vrsti poput stepskog sokola ili orla krstaša, ova ptica jednako je plenila poglede onih koji su imali sreće da je vide. Reč je o brazilskom putničkom avionu Embraer E195-E2 Tech Eagle, izuzetno atraktivnog izgleda.
Ovaj "tehnološki orao", kako bi njegovo ime bilo rogobatno prevedeno na naš jezik, sleteo je jutros na aerodrom Nikola Tesla u Beogradu. U njemu su bili predstavnici kompanije Embraer koja je danas prezentovala svoj najveći i najmoderniji putnički avion prevozniku Air Serbia.
Nije tajna da u Air Serbia vlada interesovanje za Embraer letelicama, a prve su već nabavljene. U Beogradu se nalaze dva E195 iz serije E1 koji bi prema rečima generalnog direktora srpske nacionalne avio-kompanije Jiržija Mareka trebali uskoro da uđu u redovan putnički saobraćaj.
Dok se čeka da ovi avioni "polete", Embraer je iskoristio priliku da Air Serbia predstavi poboljšanu verziju E195 koja nosi sufiks E2. Prvog sunčanog dana nakon perioda kiša i hladnoće u Srbiji, na aerodrom Beograd sleteo je E195-E2 Tech Eagle, registracije PR-ZIQ.
Domaći mediji bili su pozvani na prezentaciju aviona u sklopu koje je bio organizovan i let iznad Beograda i okolnih mesta. Na mestu dešavanja bio je, pogađate, Aero.rs.
Događaj je počeo kratkim govorom Jiržija Mareka nakon čega se predstavnicima medija obration Fernando Mainardi, potpredsednik prodaje za Evropu kompanije Embraer Commercial Aviation. On je izneo interesantne podatke od E2 porodici aviona i glavnim razlozima zbog kojih se avio-kompanije odlučuju za Embraer letelice.
Smanjena potrošnja goriva, efikasniji motori, tiša putnička kabina i veliki dolet aviona - ovo su prodajni aduti novog E195-E2 i njegove "braće" E190-E2 i E175-E2. Više o tehničkim podacima za ove letelice na kraju teksta.
Do tada se vežite jer polećemo!
Brazilac iznad Banata
Nakon kratke prezentacije, usledio je i let sa Tech Eagle. Reč je o avionu namenjenom demonstracionim letovima koje Embraer koristi da promoviše svoju E2 seriju. U Beogradu je danas bio PR-ZIQ - skoro sedam godina star E195-E2 koji je ofarban u retko zanimljivu šemu bojenja.
Crni avion sa plavim detaljima i ilustracijom orla na nosu letelice malo koga može da ostavi ravnodušnim. Avion je bio prava "pojava" na aerodromu, a sigurni smo da nije bilo putnika na terminalu koji nisu poželeli da zavire u ovaj nesvakidašnje obojeni vazduhoplov.
Upravo to je imao priliku da uradio Aero.rs. Pri ulasku u avion dobija se "obavezna oprema", odnosno kačket na kojem piše E2 Demo Tour zajedno sa Tech orlom prisutnim na nosu aviona.
Kako je reč o letelici koja služi za prezentacije i promocije potencijalnim kupcima, kabina je opremljena sa različitim vrstama sedišta. Bilo je po nešto za svakoga - od mesta namenjenih putnicima biznis klase, do sedišta sa izuzteno malim razmakom za noge.
Embraer plasira E2 kako niskotarifnim prevoznicima koji imaju guste kabine sa mnogo sedišta, tako i tradicionalnim (legacy) avio-kompanijama koje malo više mare, ali i naplaćuju, za komfor putnika.
Nakon fotografisanja i snimanja kabine, posada je dala instrukcije da se vežemo. Usledilo je odgurivanje sa gejta i za tren smo se našli na pisti 12R.
Avion je preleteo iznad Beograda koji je nakon kišovitih dana konačno obasjalo sunce. Avion se okrenuo ka istoku, zaputivši se ka rumunskoj granici. Kako je bilo izuzetno vedro, bilo je moguće videti i Deliblatsku peščaru, Pančevo, Kovin i Smederevo. Let je bio izuzetno tih i možemo iz prve ruke potvrditi jedan od četiri prodajna aduta Embraer E2.
Putničko iskustvo iz zadnjeg dela kabine gde se nalaze sedišta sa najmanje razmaka je zadovoljavajuće. Belo-sivi enterijer čini prostor otvorenim, a imamo i reči hvale i za prijatno osvetljenje koje poseduje ovaj E2. Embraer navodi da su pretinci za prtljag među najvećima u klasi te verujemo da bi putnici ovde bez većih problema mogli da smeste svoje male kofere i ručne torbe.
Tu su i portovi za punjenje elektronskih uređaja.
Dizajn kabine je vredan hvale. Mada njegov izgled zavisi od preferenci avio-kompanija, nema sumnje da E2 ima bolju kabinu od starijih aviona iz E1 serije.
Sedišta u najgušćoj konfiguraciji imaju razmak od svega 29 inča - premalo za putnike višeg rasta. Situaciju "spašava" činjenica da se mesta nalaze u rasporedu 2 - 2, odnosno da nema sedišta "u sredini" - toliko mrska svim putnicima.
Dok je trajalo fotografisanje i snimanje kabine, Embraer posada je podelila osveženja. Na preporuku stjuarda iz Embraer, novinar Aero.rs je probao i brazilsko vino. Mada se na poslu obično ne pije, bilo bi krajnje neprofesionalno odbiti ponudu domaćina.
Pola sata nakon poletanja, PR-ZIQ se vratio u Beograd. Dok su se slegali utisci, ali i brazilsko vino, zaposleni u Embraer dozvolili su nam da fotografišemo kokpit. Vedri i najsmejani piloti pokazali su nam upravljačke instrumente i monitore na E2.
Sa jednim pilotom Embraera koji je tokom leta boravio u putničkoj kabini razgovarali smo o Embraer E2 porodici aviona. Prema njegovim rečima, prelazak sa starijeg E1 na E2 je izuzetno lak. Potrebna je kratka obuka kako bi se piloti Embraer E1 osposobili za upravljanje E2. Tako nešto ne čudi imajući u vidu da je E2 nastao na platformi E1 kao i da piloti imaju isti type rating.
Kakav je Embraer E2 avion
Avioni iz Embraer E2 porodice letelica unapređene su varijante vazduhoplova E1 serije. Brazilski proizvođač je početkom 2000-ih započeo proizvodnju regionalnih letelica E170 i E175, a kasnije su na svet došli i popularniji E190 i E195.
Detaljno o E-Jet avionima pisali smo sredinom jula.
Od razvoja prvih Embraer E-Jet prošlo je više od dve decenije, a zbog permanentne želje avio-kompanija za efikasnijim avionima Embraer je sredinom 2010-ih odlučio da ovoj porodici udahne malo svežine. Tako su nastali E195-E2, E190-E2 i E175-E2 - modernije iteracije već dokazane platforme.
Mada većina proizvođača bira da "osveži" avione iz svoje ponude integracijom novih motora, Embraer je uložio malo više truda i uveo dodatne modifikacije. U poređenju sa E1, avioni iz E2 serije imaju modernije Pratt & Whitney GTF pogonske agregate, bolji sistem upravljanja fly-by-wire kao i izmenjeni stajni trap.
Ono što je specifično za E2 avione je da svaka varijanta - E195-E2, E190-E2 i E175-E2 - ima poseban dizajn krila, optimalan za datu veličinu letelice.
Embraer E195-E2 u troklasnoj putničkoj konfiguraciji može da preveze 120 putnika, odnosno 146 u jednoklasnoj. Maksimalan dolet aviona iznosi 4.815km. U manjem E190-E2 ima mesta za do 114 putnika ukoliko avio-kompanije koriste "gusto" konfigurisane kabine. Ovaj avion ima dolet od 5.278 kilometara.
Najmanji član latino porodice smešta do 90 putnika i može da poveže aerodrome udaljene 3.704 kilometra.
Embraer E2 avione do sada su uglavnom nabavljali korisnici E1 letelica ali i neke nove mušterije. Novi i moderniji Brazilci danas lete za KLM Cityhopper, TUI fly Belgium, Porter Airlines, Binter Canarias Helvetic Airways, Azul i druge.
Nova mušterija na vidiku?
Embraer nije slučajno odabrao Beograd za promociju ovog aviona. Gotovo je sigurni da Air Serbia procenjuje E2 mada je teško sa sigurnošću reći kada bi i da li, mogla da se ostvari kupovina ovih letelica. Direktor Air Serbia Jirži Marek više puta je izjavio da avio-kompanija nije zainteresovana za nabavku letelica nove generacije usled problema sa kojima se mnogi od njih suočavaju.
Embraer E2 pogone Pratt & Whitney GTF motori. Poznavaoci prilika u vazduhoplovnoj industriji znaju da je reč o agregatima koji su imali fabrički opoziv zbog degradacije legure metala, što je rezultovalo prizemljenjem stotina aviona širom sveta - uglavnom Airbusa A320neo. Uprkos trenutnim problemima, veruje se da će se broj prizemljenih aviona uskoro smanjiti, o čemu je Aero.rs pisao.
Nabavka flote aviona deo je dugoročne strategije svake avio-kompanije, pa i Air Serbia. Prevoznik iz Beograda planira da zameni postojeće Airbus A319 sa Embraer E1, a prva dva aviona već se nalaze na aerodromu Nikola Tesla i prema najavama direktora treba uskoro da uđu u redovan avio-saobraćaj.
Hoće li Air Serbia nabaviti E2 teško je znati, imajući u vidu dinamičnost industrije i promene koje se konstantno dešavaju. Odgovarajući na pitanje jednog od prisutnih novinara, Jirži Marek je rekao da Air Serbia procenjuje performanse Embraer E2 ali da ne može da potvrdi hoće li se ovaj tip aviona ikada pridružiti floti srpske nacionalne avio-kompanije.
Dok Air Serbia vrši analize aviona i stvara strategiju buduće flote, ostaje da uživamo u brazilskim vinima - istim onima koje je Embraer danas poslužio cenjenim novinarima. Ostaje nada da će Airbus u budućnosti organizovati sličnu prezentaciju i da će pored svojih modela predstaviti i francuska vina po kojima je zemlja porekla ovog proizvođača poznata.
(Aero.rs)
Video: Dassault Falcon 6X u Beogradu: Veselin Jevrosimovic, Prince Aviation
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.