
Ruska avijacija pred talasom bankrotstava: Više od 30 avio-kompanija u problemima
Više od 30 malih i srednjih avio-kompanija u Rusiji, koje zajedno čine četvrtinu domaćeg avio-saobraćaja, suočava se sa mogućnošću bankrotstva do 2025. godine, prema izveštajima ruskog lista Izvestija. Glavni uzroci problema su rastući dugovi povezani sa lizingom stranih aviona i posledice međunarodnih sankcija uvedenih 2022. godine.
Male i srednje avio-kompanije u Rusiji se posebno suočavaju sa finansijskim poteškoćama zbog duga koji su nagomilale zbog stranih aviona uzetih u lizing. Dok velike kompanije poput Aeroflota, Ural Airlines-a i S7 Airlines-a koriste državne fondove za otkup leasing aviona, manje kompanije nemaju takve resurse. Do sada su otkupljena 165 od ukupno 400 aviona koji su bili pod lizingom stranih firmi.
Sankcije su dodatno otežale situaciju, jer su mnoge strane firme obustavile plaćanja ruskim avio-kompanijama. Uz to, troškovi održavanja aviona porasli su jer su ruski prevoznici primorani da koriste usluge iz zemalja poput Irana, Turske i Kine, što značajno poskupljuje proces.
Ruska vlada planira da dozvoli avio-kompanijama da otpišu deo nagomilanih dugova do 2025. godine, ali uz obavezu plaćanja poreza od 25% na otpisane iznose. Stručnjaci smatraju da će ova mera dodatno destabilizovati sektor. Prema rečima stručnjaka za avijaciju Andreja Patrakova, porezi na otpisani dug tretiraju se kao “neoperativni prihod” i oporezuju kao dobit, što dodatno pogoršava finansijsku situaciju kompanija.
Pored toga, državne subvencije, koje su važne za održavanje domaćih ruta, još uvek nisu odobrene. Ministarstvo saobraćaja i Federalna agencija za vazdušni transport nisu postigle dogovor s Ministarstvom finansija o raspodeli 19 milijardi rubalja subvencija. Nedostatak subvencija mogao bi ugroziti više od 400 domaćih ruta, prisiljavajući kompanije da komercijalno prilagode cene karata ili ukinu određene letove.
Od marta 2022. godine, sankcije Zapada onemogućile su Rusiji pristup važnim delovima i uslugama održavanja aviona proizvođača poput Airbusa i Boeinga. Kao rezultat, ruska avijacija suočava se sa nedostatkom obučenih pilota, tehničara i pouzdanih aviona. Ovaj problem se jasno pokazao u julu 2024. godine, kada je Aeroflot otkazao 68 letova sa moskovskog aerodroma Šeremetjevo zbog manjka pilota.

Kako bi rešila krizu, Rusija planira da do 2030. godine isporuči domaćim kompanijama do 1.000 aviona proizvedenih u zemlji. Međutim, masovna proizvodnja novih modela aviona, poput MS-21 i Superjet New, odložena je za 2025. i 2026. godinu.
Pored domaćih napora, Rusija pregovara sa zemljama Centralne Azije, uključujući Kazahstan i Uzbekistan, kako bi omogućila njihovim avio-kompanijama da obavljaju domaće letove unutar Rusije. Iako bi ovo moglo pružiti privremeno rešenje, strah od sekundarnih sankcija Zapada mogao bi odvratiti strane prevoznike od učešća.
Ruski avio-sektor suočava se sa nezapamćenim izazovima zbog međunarodne izolacije, ekonomskih sankcija i unutrašnjih finansijskih problema. Iako država pokušava da obezbedi sredstva i pokrene domaću proizvodnju aviona, mnoge kompanije, posebno manje, suočavaju se s neizvesnom budućnošću. Ako se trenutni problemi ne reše, ruska avijacija bi mogla pretrpeti ozbiljne gubitke u narednim godinama.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Kole
Dugovi za lizing u najmanju ruku smesno posto placanja ne postoje. Zapadnjaci su blokirali ruske avione, Rusi im odgovorili neplacanjem pa se oni cudili kako su to smeli. U problemu su zapadne avio kompanije zbog zabrane preleta preko Rusije pa im azijske kompanije otimaju putnike.
Podelite komentar