
Boing vraća novi 737 MAX 8 u SAD nakon što je Kina zabranila preuzimanja
Najnovija epizoda u trgovinskom ratu između Kine i Sjedinjenih Američkih Država odrazila se i na sektor avijacije — Boing je vratio potpuno nov putnički avion „737 Maks 8“ iz Kine u SAD, nakon što je Peking naredio svojim avio-kompanijama da obustave dalje preuzimanje američkih aviona.
Avion koji je bio namenjen kineskoj kompaniji Šamen erlajnz (Xiamen Air) napustio je Boingov završni centar u Džoušanu i uputio se ka Guamu, što je bila prva etapa njegovog povratka preko Pacifika, pokazuju podaci sajta Flightradar24. Samo mesec dana ranije, isti avion je stigao u Kinu iz Sijetla, sa usputnim zaustavljanjima za dopunu goriva na Havajima i Guamu, piše Simpleflying.

Prema podacima portala ch-aviation, Šamen erlajnz trenutno u floti ima 22 aviona „Boing 737 Maks 8“, prosečne starosti oko pet godina, a čeka još sedam primeraka. Međutim, zbog novih trgovinskih barijera, ti avioni najverovatnije neće biti preuzeti.
Sukob je eskalirao početkom aprila, kada je američki predsednik Donald Tramp povećao osnovne carine na kineski uvoz na 145%. Kao odgovor, Kina je uvela 125% carine na američku robu, što uključuje i putničke avione. Cena jednog novog „737 Maks 8“ aviona procenjuje se na oko 55 miliona dolara, što ovu situaciju čini finansijski neodrživom za kineske prevoznike.
Prema ekskluzivnom izveštaju agencije Blumberg, kineske vlasti su 8. aprila formalno naložile avio-kompanijama da obustave preuzimanja Boingovih aviona, a državna agencija Yicai Global objavila je da će carine „značajno poskupeti američke avione“ za domaće operatere.
Šansa za Erbas i domaći COMAC
Ova blokada mogla bi otvoriti vrata konkurenciji. Evropski Erbas i kineski COMAC mogli bi dodatno da ojačaju svoju poziciju na kineskom tržištu. Na kratki rok, kineske avio-kompanije mogle bi se okrenuti lizingu umesto kupovine aviona, dok bi na duže staze mogle promeniti strategiju nabavke u korist evropskih ili domaćih proizvođača.
Kineski C919, putnički avion koji direktno konkuriše „737 Maksu“, već je počeo sa isporukama nacionalnim prevoznicima poput Er Čajne (Air China), Čajna Istern erlajnza (China Eastern) i Čajna Sautern erlajnza (China Southern). Iako je ovaj avion u velikoj meri zavistan od američkih i evropskih komponenti (motori, avionika, sistemi kontrole leta), kineska država intenzivno ulaže u razvoj sopstvene avio-industrije, što bi u budućnosti moglo promeniti ravnotežu snaga.
Prema zvaničnoj statistici kompanije Boing, trenutno postoji 6.319 naručenih, ali još neisporučenih aviona, od čega samo 2% pripada kineskim avio-kompanijama — što bi se u svetlu ovih događaja moglo dodatno smanjiti.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.