Završena isporuka Rafala: Poslednji kupljeni avion sleteo u Zagreb, Hrvatska od danas ima kompletnu eskadrilu
Poslednji od dvanaest naručenih višenamenskih borbenih aviona Daso Rafal (Dassault Rafale) isporučen je danas Hrvatskoj, simbolično tačno u dan na godišnjicu dolaska prve grupe od šest aviona u Zagreb.
Sletanjem na pistu zagrebačkog aerodroma aviona koji je dobio evidencijski broj 159 u Hrvatskom ratnom vazduhoplovstvu (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo - HRZ) kompletirana je isporuka svih dvanaest aviona: Ukupno deset jednoseda Rafal (varijante označene EC) i dva dvoseda (varijanta ED).
Rafali su popunili 191. eskadrilu lovačkih aviona 91. zrakoplovne baze (formacija ekvivalenta NATO vingu ili vazduhoplovnoj brigadi), baziranu na vojnom delu zagrebačkog aerodroma, koji je danas poznat pod nazivom kasarna pukovnik Marko Živković.
“Danas završavamo projekat koji je strateški promenio Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo. Ova eskadrila nije samo vojna sposobnost, već i jasna poruka [...]: Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo čuva bezbednost hrvatskih građana savremenim borbenim lovcima”, kaže hrvatski ministar odbrane Ivan Anušić
Rafal: Vrhunac tehnoloških i operativnih sposobnosti u regionu
Hrvatsko ministarstvo odbrane opisuje Rafale kao avione koji “vrhunac tehnoloških i operativnih sposobnosti u regionu” - prilično tačno, u zavisnosti od toga šta se podrazumeva pod pojmom region i dok RViPVO ne budu isporučeni avioni istog tipa ali, barem sudeći po javno izrečenim obećanjima, naprednije varijante F4.
Podsetimo, među sve većim brojem država koje čekaju na isporuku aviona Rafal je i Srbija: Ako je verovati obećanju prvog čoveka francuskog proizvođača Erika Trapija, prvi novi Rafal standarda F4 za RViPVO će biti isporučeni 2028. godine. Ugovor o nabavci ovih aviona potpisan je krajem avgusta 2024, o čemu je Aero.rs pisao.
Ukupna - javno komunicirana - vrednost ove nabavke iznosi 2,7 milijardi evra i uključuje ono što je najopštije opisano kao “celokupni paket”, odnosno opremu, rezervne delove i obuku.
Javno dostupan rebalans budžeta za 2024. godinu pokazuje da su za Rafale namenjene dve rate od po 415 miliona evra (prošle i ove godine) i jedna od 692 miliona evra (2026.). Kao ni Hrvatska, ni Srbija nije javno objavila koje je naoružanje naručila uz Rafale i da li je i ono uključeno u vrednost ugovora.

Deset godina biranja novog aviona
Posle više od tri decenije korišćenja zastarelih MiG-21, Hrvatska je kupovinom - iako polovnih - aviona Rafale po prvi put u svojoj modernoj istoriji, odnosno od raspada SFRJ, dobila savremeni borbeni avion.
Prva tri MiG-21 došla su u tada ratom zahvaćenu Hrvatsku još 1992. godine, i to tako što su njihovi piloti, oficiri JNA, odnosno tek formirane Vojske Jugoslavije, preleteli avionima na stranu Hrvatske vojske. Ostali MiG-21 nabavljeni su iz viškova bivšeg SSSR-a uprkos embargu na uvoz naoružanja u to vreme.

Skoro deset godina trajao je proces izbora – odnosno njegov završni deo – koji će višenamenski avion biti okosnica HRZ u decenijama koje slede.
Pre šest godina u jednom trenutku činilo se da je nabavka polovnih F-16 Barak iz Izraela gotovo izvesna. U veoma kompleksnoj vojno-diplomatsko-ekonomskoj aktivnosti između Hrvatske kao kupca, Izraela kao ponuđača i SAD kao proizvođača aviona, ovaj projekat je propao.
Iako je SAD proizvođač aviona koje je Izrael ponudio, nije i svih naknadno dodatih sistema na te avione, što je dodatno zakomplikovalo transfer u treću zemlju, odnosno Hrvatsku.
U novom procesu nabavke, koji je započet 2019. godine, izabran je francuski Rafale, čime je Hrvatska poslala i političku poruku o privrženosti evropskim integracijama. Prema informacijama iz Hrvatske, u to vreme glavni konkurent bio je opet F-16, ali novijih varijanti i to direktno iz SAD, a ne od treće države.
Sredinom 2021. godine konačno je odlučeno da se nabavi dvanaest korišćenih Dassault Rafale aviona za 999 miliona evra, i to deset jednoseda i dva dvoseda.

Pre tačno godinu dana, preletom iz francuske baze Mon d Marsan, gde je vršena i preobuka prve grupe pilota i tehničara HRZ, isporučena su četiri jednoseda (150, 151, 152 i 153) kao i dva dvoseda (170 i 171) kako bi obuka i preobuka kadra bila nastavljena i “kod kuće”.
Rafal je višenamenski dvomotorni lovac četvrte generacije, koji je projektovan da bude okosnica francuskog ratnog vazduhoplovstva do oko 2040. godine. Namenjen je da ravnopravno izvršava zadatke protivvazduhoplovne odbrane, premoći u vazdušnom prostoru i dejstva vazduh-zemlja.
Više o Rafalu možete pročitati u detaljnim tekstovima na Aero.rs
(Aero.rs)
Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.