Avioni koji su stekli status legende: Oni su pilotima bili saputnici, a ne mašine

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Da bi neki avion stekao status legende, nije potrebna samo sirova brzina, vatrena moć ili broj potvrđenih oborenih protivnika.

Za pilote koji su leteli u borbenim misijama, to su avioni koje nikada nisu zaboravili: to su avioni koji su delovali "živo" - izbalansirani, gotovo instinktivni u žaru borbe.

Od ikona Hladnog rata do nadzvučnih klasika, ove letelice su se izdvajale ne samo po onome što su mogle na papiru, već po poverenju i povezanosti koju su budile kod svojih posada, piše WIO News. Ovi borbeni avioni nisu bili samo oruđa rata; postali su verni saputnici na nebu, stičući reputaciju zahvaljujući okretnosti, pouzdanosti i čistom pilotskom uživanju. Evo zašto se o njima i decenijama kasnije govori sa pravom naklonošću.

Boeing F 15 EX Foto: Samuel King Jr./U.S Air / Zuma Press / Profimedia

F-15 Eagle (Orao)

Prvi put poleteo 1972. a uveden u službu 1976. godine, McDonnell Douglas F-15 Eagle brzo je stekao status jednog od najboljih lovaca za prevlast u vazduhu u istoriji. Piloti su ga hvalili zbog neverovatnog odnosa potiska i težine, većeg od 1:1, što mu je omogućavalo da se penje vertikalno dok još ubrzava.

Opremljen moćnim radarom APG-63 i naoružan raketama AIM-7 Sparrow i AIM-9 Sidewinder, F-15 je bio nezaustavljiv u borbi. Od Zalivskog rata do operacija na Bliskom istoku, postigao je 104 vazdušne pobede bez ijednog gubitka. Piloti su ga često opisivali kao avion koji se čini "nepobedivim", ali ipak graciozan - retka kombinacija koja ga je učinila legendom.

F 86 Sabre Foto: USAF

F-86 Sabre (Sablja)

North American F-86 Sabre prvi put je poleteo 1947. i brzo postao simbol Korejskog rata. Sa zakrivljenim krilima inspirisanim zaplenjenim nemačkim dizajnima, dostizao je brzine veće od 1100 km/h i mogao da se nosi sa sovjetskim MiG-15 na velikim visinama.

Piloti su ga voleli zbog njegovog dobrog "odziva" i balansa, opisujući vazdušne borbe koje su više ličile na ples nego na grubu silu. Tokom rata u Koreji, Sabre je oborio oko 800 MiG-ova, što svedoči o njegovim sposobnostima i poverenju koje je ulivao pilotima. Veterani često kažu da Sabre nije bio samo efikasan - bio je zaista zabavan za letenje.

F/A-18 Hornet (Stršljen)

Uveden u službu američke mornarice i marinskog korpusa početkom 1980-ih, McDonnell Douglas (danas Boeing) F/A-18 Hornet izgradio je reputaciju kao pravi pilotski avion. Njegov digitalni fly-by-wire sistem omogućavao je stabilno, ali okretno upravljanje - što je bilo ključno za zahtevna sletanja na nosače aviona.

Hornet je mogao lako da prelazi iz borbene u udarne misije, pa je stekao nadimak "višenamenska radna mašina". U borbenim operacijama od Zalivskog rata do Libije, piloti su se oslanjali na njegovo predvidivo upravljanje i robusnu konstrukciju. Jedan mornarički pilot je najbolje opisao ovaj avion rečima: "Radi sve što tražiš od njega - i još ponešto što nisi znao da možeš."

Egipatsko ratno vazduhoplovstvo Foto: Khaled DESOUKI / AFP / Profimedia

Mirage III (Fatamorgana)

Prvi put poleteo 1956. godine, Dassault Mirage III uveo je klasičan delta-oblik krila u borbenu upotrebu. Zahvaljujući motoru SNECMA Atar, mogao je da dostigne brzinu od Mach 2 i bio je veoma okretan na velikim visinama, posebno prikladan za presretanje.

Francuski i izraelski piloti naročito su hvalili njegovu jednostavnost, pouzdanost i gotovo skulpturalnu eleganciju u letu. Tokom Šestodnevnog rata 1967. godine, izraelski Miraži su oborili oko 48 neprijateljskih aviona, čime je ovaj vazduhoplov stekao reputaciju pravog lovca po meri pilita: brz, elegantan i savršeno izbalansiran.

Hawker Hunter Foto: Wikipedia

Hawker Hunter (Lovac)

Dok je Spitfire iz Drugog svetskog rata stekao večnu slavu, britanski piloti 1950-ih i 60-ih uspostavili su sličnu vezu sa Hawker Hunterom. Ušao je u službu RAF-a 1954. godine, mogao je da dostigne brzinu preko 1120 km/h i bio je hvaljen zbog preciznog upravljanja i glatkog ponašanja u letu. 1953. godine postavio je svetski brzinski rekord (1170 km/h).

Piloti su govorili da se Hunter "leti bez napora", a njegove čiste linije i balansiran dizajn činili su ga jednako gracioznim u vazduhu koliko i na pisti. Čak i nakon što mu je završena borbena karijera, Hunter je ostao popularan među akro timovima i test pilotima decenijama — dokaz koliko su ga voleli.

(Aero.rs)

Video: Galeb Team Soko G2 Galeb na aeromitingu CIAV2024: Snimak sa krila aviona!

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>