Boeing se suočava sa štrajkom 32.000 radnika
Boeingov novi generalni direktor, Keli Ortberg, deklarativno je rešen da "resetuje odnose između sindikata i uprave", ali se ta namera još ne vidi u konkretnim delima
Gotovo da nema problema s kojim se Boeing u poslednjih šest godina nije suočio: od katastrofalnih nesreća novih aviona sa stotinama žrtava, do teških optužbi za propuste u bezbednosnim procedurama proizvodnje.
Za manje od deset dana, jedan od vodećih proizvođača vazduhoplova mogao bi da se suoči sa još jednim problemom: štrajkom 32.000 radnika u proizvodnji.
Kolektivni ugovor između Boeinga i Međunarodnog udruženja radnika mašinske struke ističe u 11:59 sati po pacifičkom vremenu 12. septembra. Bez novog ugovora, radnici koji rade na proizvodnji aviona u državi Vašington spremaju se da započnu prvi štrajk u kompaniji posle 16 godina.
Prema rečima Džona Holdena, lidera sindikata - šanse za dogovor ne izgledaju dobro, javlja CNN:
"Daleko smo jedni od drugih po svim glavnim pitanjima — plate, zdravstvena zaštita, penzija, slobodno vreme", rekao je Holden globalnoj medijskoj mreži precizirajući da se pregovori nastavljaju, ali da će biti "teško postići napredak."
Članovi sindikata navode da žele da razreše situaciju bez štrajka, ali ovaj put nisu spremni da naprave ustupke kompaniji - kao što su to činili u prethodne dve "krizne" situacije: od 2008. do danas radnici u proizvodnji prihvatili su povećanje iznosa koji se izdvaja za zdravstveno osiguranje i odustali od tradicionalnih penzionih planova.
Boeingov novi generalni direktor, Keli Ortberg, koji je preuzeo dužnost pre nepunih mesec dana deklarativno je rešen da "resetuje odnose između sindikata i uprave", ali se ta namera još ne vidi u konkretnim delima - navode iz sindikata, a prenosi CNN. “
Menadžment je naveo da su plate u proizvodnji u poslednjih 10 godina porasle za 60 odsto, zahvaljujući opštim povećanjima plata, usklađivanju sa troškovima života i podsticajnim bonusima.
Ali sindikat traži poboljšane uslove i garancije za posao, da se ne bi ponovo suočavao sa pretnjom kompanije da će izgraditi postrojenje u kom neće biti mesta za članove sindikata.
Ortbergov prethodnik, Dejv Kalhun, rekao je investitorima u julu da je namera Boeinga da izbegne štrajk i činilo se da signalizira da će biti spreman da plati koliko god je potrebno da izbegne prekid rada.
Problemi u Boeingu rezultirali su gubicima u osnovnom poslovanju od 33,3 milijarde dolara tokom poslednjih pet godina, što je primoralo kompaniju da se zaduži. Postoji opasnost da taj dug bude oboren na status bezvrednih obveznica, ali Holden insistira da sindikat i dalje ima polugu u ovim pregovorima.
Uprkos svim problemima, Boeing je i dalje značajna sila u američkoj ekonomiji i njegovo zatvaranje bi imalo širok uticaj: u kompaniji radi (osim 32.000 članova sindikata) - skoro 150.000 lica, a zahvaljujući dobavljačima raspoređenim u svim saveznim američkim državama, tu je još oko 1,6 miliona direktnih i indirektnih poslova.
Procenjuje se da uz sve nevolje, Boeing ima ekonomski uticaj od 79 milijardi dolara.
Ali možda još važnije, Boeing je jedan od samo dva glavna dobavljača komercijalnih aviona za avio-industriju. A industrija se već bori sa kašnjenjem isporuka Boeinga koje ne mogu biti ubrzane dok se ne reše pitanja o bezbednosti i kvalitetu njegovih aviona.
Jedan od ciljeva sindikata u pregovorima je da dobije predstavnika sindikata u odboru direktora Boeinga, koji je bio oštro kritikovan zbog mnogih problema kompanije.
"Odbor svakako zaslužuje kritike", rekao je Holden. "Ne želimo da vodimo kompaniju. Ali želimo da osiguramo da se u vezi sa odlukama koje se donose čuju i naši glasovi. Postoje ljudi u odboru koji ne vole ovu kompaniju, za razliku od nas: oni su žrtvovali njegov integritet."
(Aero.rs)