Požar u kabini aviona SAS-a ponovo otvorio pitanje bezbednosti litijumskih baterija

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Požar koji je izbio u kabini aviona Airbus A320neo avio-kompanije SAS, registracije SE-RUR, izazvao je hitnu evakuaciju putnika na aerodromu Oslo Gardermoen (OSL). Incident se dogodio tokom ukrcavanja na let prema Bergenu, u trenutku kada je oko pedeset putnika već zauzelo svoja mesta. Dim je počeo da izlazi iz ručnog prtljaga jednog putnika, što je posadu nateralo da odmah primeni procedure za hitne situacije.

Istraga norveških vazduhoplovnih vlasti potvrdila je da je nekoliko putnika prevezeno u bolnicu radi posmatranja zbog udisanja dima, ali niko nije zadržan duže od dva dana. Avion je nakon incidenta detaljno pregledan, a let je otkazan.

Ovaj događaj ponovo je skrenuo pažnju na rastući broj incidenata sa prenosivim litijumskim baterijama u avio-saobraćaju. Uređaji poput eksternih baterija, laptopova i elektronskih cigareta danas su deo uobičajene putničke opreme, a svaki sadrži litijumske ćelije koje mogu otkazati bez upozorenja. Kada dođe do tzv. termalnog bekstva, baterija se rapidno pregrejava i može izazvati gust dim i plamen koji se teško obuzdava u skučenom prostoru avionske kabine.

Foto: Shutterstock

Avio-kompanije već godinama upozoravaju da su upravo ručni prtljag i elektronski uređaji najčešći uzrok požarnih intervencija u avionima. Prema dostupnim međunarodnim podacima, broj prijavljenih slučajeva svake godine raste, a većina se događa tokom ukrcavanja ili neposredno nakon poletanja, kada putnici koriste ili pomeraju uređaje u sedištima i torbama.

Avio-kompanije primenjuju stroge procedure. Kabine su opremljene halonskim aparatima koji efikasno gase električne požare, iako se njihova upotreba postepeno ukida zbog ekoloških razloga. Posade prolaze posebne obuke za postupanje u situacijama kada litijumske baterije otkažu, a sve češće se uvode ograničenja – neke kompanije dozvoljavaju samo jedan power bank po putniku, dok druge zabranjuju punjenje uređaja tokom leta.

Foto: Shutterstock

Regulatori rade na novim pravilima koja bi trebalo da smanje rizik. Evropska unija već je najavila prelazak na nove tipove protivpožarnih uređaja u kabinama, a međunarodne organizacije preporučuju bolju edukaciju putnika o rizicima nošenja neproverenih ili oštećenih baterija.

Incident u Oslu još jednom pokazuje koliko brzo situacija može da eskalira kada litijumska baterija zakaže na neprikladnom mestu. Brza reakcija posade sprečila je ozbiljnije posledice, a istraga će utvrditi dodatne detalje i preporuke.

(Aero.rs)