Prva na svetu bespilotna letilica za prevoz ljudi: Kinezi dali dozvolu za leteći taksi

Vreme čitanja: oko 2 min.

EHang EH216-S je mala eVTOL letelica koja može da preveze dva putnika na razdaljinu od 30 kilometara

EHang

Prvu na svetu upotrebnu dozvolu za bespilotnu letilicu koja će prevoziti ljude izdala je Kineska uprava za civilno vazduhoplovstvo (Civil Aviation Administration of China - CAAC) i to eVTOL vazduhoplovu kompanije EHang, EH-216-S.

EH216-S tako je postao prvi na svetu i za sada jedini bespilotni električni vazduhoplov koji ima sertifikat tipa i kome je dozvoljeno da prevozi putnike. eVTOL je skraćenica od electric vertical take off and landing i označava da ovakva letilica može da poleće i sleće vertikalno, što je do sada bilo rezervisano uglavnom za helikoptere i poneke posebne avione

Petak 13. oktobar ostaće zabeležen zlatnim slovima ne samo za kratku ali obećavajuću istoriju eVTOL tehnologije, već pre svega za ono što se naziva napredna vazdušna mobilnost (Advanced Air Mobility) a predstavlja skup napora iz različitih oblasti usmerenih na budućnost prevoza vazduhom, pre svega u gusto naseljenim područjima, tačnije iznad njih.

Foto: EHang
Na nekome možda "baksuzan" petak, kineske vazduhoplovne vlasti odobrio je korišćenje EHang EH216-S u komercijalne svrhe nakon dugotrajnog procesa testiranja i dodelile mu tzv. sertifikat tipa, prenosi Simple Flying.

EHang EH216-S je mala eVTOL letelica koja može da preveze dva putnika na razdaljini od 30 kilometara. Letelica može da transportuje 220 kilograma korisnog tereta zbog čega će putnici sa sobom moći da ponesu samo najneophodnije stvari.

EH216-S ima 16 propelera koje pogoni isto toliko električnih motora. EHang je odlučio da kabinu EH216-S izradi od kompozitnih materijala što je smanjilo težinu same konstrukcije.

Proces sertifikacije kineskog vazduhoplova otpočelo je u januaru 2021. godine, a timovi EHanga i CAAC su skoro tri godine proveravali sisteme EH216-S.

Testirane su glavne performanse korišćenih materijala, strukturna čvrstoća, otpornost na požar i na sudare, zemaljske kontrolne stanice, ukupna funkcionalnost sistema, performanse leta i karakteristike stabilnosti leta, navodi se na internet stranici proizvođača.

"Za sertifikaciju tipa EH216-S, CAAC i EHang su se držali konvencionalnih principa vazduhoplovstva zajedno sa pristupom koji je usredsređen na inovacije, koji je uključivao formulisanje specifične osnove za sertifikaciju i načina usaglašenosti prilagođenih tehničkim karakteristikama EH216-S," navodi se u saopštenju EHanga.

Foto: EHang
Kako se radi o inovativnoj tehnologiji, UN-ova Organizacija međunarodnog civilnog vazduhoplovstva (ICAO) dozvolila je kineskim vlastima da prilikom sertifikacije letelice odstupe od standardnih provera i adaptiraju ih ovom vazduhoplovu. CAAC je zbog toga donela novi set zahteva koji će buduće bespilotne eVTOL letelice morati da ispunjavaju.

EHang tvrdi da ima porudžbine za 1200 letelica ovog tipa. Među istaknutijim kupcima EH216-S je i japanska kompanija AirX koja će svoje kineske eVTOL koristiti na Svetskoj izložbi u Osaki 2025. godine, piše Electric VTOL News.

(Aero.rs/AŠ)