Šta je sve tvrdio uzbunjivač iz Boeinga pre nego što je nađen mrtav: Džon Beret neće više svedočiti
Džon Beret koji je pre sedam godina prvi put upozorio na lošu praksu u fabrici u kojoj se pravi Dreamliner pre nekoliko dana je svedočio na suđenju u tužbi koju je sam pokrenuo protiv bivše kompanije
Bivši radnik Boeinga i uzbunjivač poznat po tome što je javno govorio o nedostacima proizvodnih standarda kompanije pronađen je mrtav u svom vozilu ispred hotela u kome je odseo u Sjedinjenim Američkim Državama, u čemu je Aero.rs izvestio jutros.
Džon Barnet radio je za kompaniju Boeing 32 godine, do penzije 2017. Nekoliko dana pre smrti, pojavio se na sudu kako bi svedočio protiv svoje nekadašnje kompanije, na osnovu tužbe koju je sam pokrenuo.
U preliminarnom izveštaju patologa navodi se da je 62-godišnjak preminuo od "samoranjavanja" 9. marta i da policija sprovodi istragu. Barnett je otišao u penziju zbog zdravstvenih razloga.
Od 2010. Barnett je bio nadzornik kvaliteta u Boeingovoj fabrici koja se nalazi u Severnom Čarlstonu (North Charleston), na izradi 787 Dreamlinera, najsavremenijeg putničkog aviona koji se uglavnom koristi na dugim rutama.
On je pre pet godina rekao novinaru britanskog javnog servisa da su radnici na proizvodnoj liniji pod pritiskom namerno postavljali delove koji su bili ispod nivoa standarda propisanog za ove avione.
Takođe, Barnett je tvrdio da je otkrio ozbiljne probleme sa sistemima za kiseonik koji su ugrađivani u ove vazduhoplove: čak jedna četvrtina maski koje su ugrađene u trup Dreamlinera ne bi funkcionisale u hitnim slučajevima, rekao je on.
Uzbunjivač je otkrio da je, ubrzo nakon početka rada u Južnoj Karolini postao zabrinut zbog stalnog požurivanja od strane menadžmenta koje je tražilo da se rokovi izrade aviona po svaku cenu ne probiju. Time je bezbednost ugrožena tvrdio je, što je Boeing demantovao.
On je takođe rekao da radnici nisu sledili procedure praćenja komponenti kroz fabriku, što je dovelo do toga da neispravne komponente "nestanu", dok su u pojedinim slučajevima, delovi koji nisu zadovoljavali standard, bili čak uzimani iz kontejnera za otpad i montirani u avione koji su se gradili kako bi se sprečila kašnjenja.
Problemom kvaliteta u fabrici Dreamlinera bavili su se, osim BBC-ja i novinari Al Jazeere, koji su svojevremeno objavili i anketu napravljenu među radnicima fabrike sa jednostavnim pitanjem: Da li bi leteli u tom avionu. Odgovori su u dve trećine slučajeva bili - ne:
Barnett je rekao da je upozorio svoje nadređene o ovome, ali da ništa nije poduzeto. Boeing je demantovao njegove tvrdnje. Međutim, vanredni inspekcijski nadzor američkog vazduhoplovnog regulatora, Federalne uprave za vazduhoplovstvo (FAA), iz 2017. potvrdila je neke njegove sumnje.
Utvrđeno je da je lokacija najmanje 54 komponente koje je trebalo ugraditi nepoznata, te da se iste smatraju izgubljenim. Boeingu je tada naređeno da preuzme korektivne mere, navodi BBC.
Što se tiče boca s kiseonikom, Boeing je 2017. potvrdio da su "identifikovane neke boce s kiseonikom koje nisu ispravno radile", ali je odbacila tvrdnje da su takve boce ugrađivane u avione.
Barnett je nakon penzionisanja tužio Boeing. Optužio je kompaniju za ocrnjivanje njegovog karaktera i kočenje njegove karijere zbog problema koje je isticao u javnosti. Boeing je te optužbe odbacio.U vreme svoje smrti, Barnett je bio u Čarlstonu na "pravnim razgovorima" povezanim s tim slučajem. Prošle sedmice je dao službenu izjavu u kojoj su ga ispitivali Boeingovi advokati, pre nego ga je unakrsno ispitao njegov advokat.
U subotu je trebalo da bude dodatno ispitan, ali se nije pojavio. Tražili su ga u hotelu, a potom našli mrtvog u njegovom vozilu na hotelskom parkingu.
Barnettova smrt dolazi u trenutku kada su Boeing, i njegov ključni dobavljač delova Spirit AeroSystems, pod intenzivnim nadzorom kako vazduhoplovnih vlasti i pravosuđa tako i javnosti zbog niza incidenata, uglavnom vezanih za Boeing 737 MAX model.
(Aero.rs)