Ovo niste videli na aero-mitingu u Vršcu: Brišući letovi “na bis”
Kad je publika otišla i aero-miting zvanično završen, usledilo je nekoliko spektakularnih preleta kao pozdrav na odlasku za domaćine
Ko je sve nastupio, šta je prikazano na nebu i zemlji i šta se sve dešavalo - a dešavalo se na mnogo više nivoa od zabave za posetioce - na aeromitingu u Vršcu održanom u nedelju povodom 100 godina Vazduhoplovne akademije imali ste prilike da čitate na Aero.rs u nekoliko tekstova do sada. Air Serbia i Vazduhoplovna akademija objavili su da su potpisali ugovor o školovanju 10 pilota za potrebe srpske nacionalne avio-kompanije, u okviru kadetskog programa, visoki državni funkcioneri najavili su bar jedan simulator letenja za Vazduhoplovnu akademiju, nabavku tri nova aviona, ulaganju u obnovu i izgradnju infrastrukture.
Kad je aero-miting počeo, nastupili su manji, veći i veoma veliki avioni, opšti utisak je da su svojim nastupima srce publike osvojili akrobatska šampionka Melani Astles iz Francuske kao i pilot Helikopterske jedinice MUP Srbije Miloš Milutinović koji je “kidao” Airbus Helicopter H145M na samim granicama predviđenih parametara upotrebe. MiG-29 bili su najbučniji i od niskog prolaza “na forsažu” na kraju nastupa mnogi nisu ni čuli pozdrav iz kabine i čestitke za 100. rođendan Vazduhoplovnoj akademiji.
Iako su mnogi posle prolaza u “buzz the tower” maniru ovih lovačkih, sada višenamenskih borbenih aviona krenuli ka izlazu dok su MiG-29 odlazili ka Batajnici - jer šta može biti bolje i jače od ruskih aviona u rukama srpskih pilota - za finale aeromitinga izabrana je elegancija i simbolika pre sirove snage: čast da bude glavni akter poslednjeg čina aeromitinga povodom 100 godina vazduhoplovne akademije imala je Air Serbia preletom Airbus A319. Uostalom, u Vršcu su od 1972. godine školuju upravo piloti za potrebe nacionalne avio-kompanije, a kako stoje stvari školovaće se ponovo.
I tu je bio kraj, bar onaj zvanični i po planu i programu događaja: Voditelji su se zahvalili publici, izrazili nadu da će Vršac uskoro opet biti mesto nekog možda i većeg aero-mitinga, brojna publika i gosti - prema nekim procenama njih oko 15.000 - uputili su se ka izlazu sa aerodroma i polako ali sigurno napravili neminovni saobraćajni kolaps što od vozila što od pešaka koji su odlazili sa aerodroma. Posle smo saznali da su vršački restorani, bar oni na dobrom glasu bili to veče prepuni i da su “preporučivali” jedne druge zbog nemogućnosti da prime tolike goste, što svakako pokazuje benefite za lokalni turizam od aeromitinga.
Ono što je usledilo “posle kraja” bio je pravi mali aero-miting posle aero-mitinga: Rasterećeni od strogih pravila na samom aero-mitingu (linija prikazivanja, najmanja dozvoljena visina, udaljenost od gledalaca…) većina pilota koji su učestvovali na odlasku pozdravili su kolege i domaćine nekim najčešće niskim preletom, nekom figurom, mahanjem krilima ili na drugi način.
Odlasci su prilika da se u letu vide i avioni i helikopteri koji su bili prikazani na izložbenom delu, odnosno nisu učestvovali u programu. I upravo je to razlog zašto oni najstrastveniji avio-entuzijasti ostanu “do poslednjeg aviona” kao i nekoliko medijskih profesionalaca, prekaljenih na nebrojeno sličnih događaja u zemlji i inostranstvu koji odlično znaju kad “prava žurka počinje” i kad se može videti ono što ne može u zvaničnom delu programa.
Verovatno najviše isčekivan da poleti - bar od strane gore pomenutih vazduhoplovnih entuzijasta i fotografa, nekih od njih koji su došli i iz inostranstva - bio je najveći i najteži vazduhoplov tog dana u Vršcu, oklopljeni borbeni helikopter Mi-35M RViPVO Vojske Srbije iz 714. protivoklopne helikopterske eskadrile Senke, bazirane na aerodromu Morava - Lađevci pored Kraljeva.
Mi-35M, pogotovo kad ima okačene (makar i prazne!) lansere nevođenih raketnih zrna posmatran spreda izgleda kao nešto na čijem putu ne želite da se nađete i uliva strahopoštovanje.
Osim ako niste Džon Rambo koji takav helikopter obara strelom ali to je ipak bio holivudski film - a i nije bio pravi Mi-24 već ga je glumila “nabudžena” SA330 Puma.
Drugi “veliki” vazduhoplov, Mi-17V5 iz 890. mešovite helikopterske eskadrile Pegazi iz batajničke 204. vazduhoplovne brigade takođe je bio izložen na statičkom delu izložbe i poslužio i kao sredstvo transporta između Vršca i Batajnice za sve ono i one koje je trebalo prevesti; što mu je i primarna namena kao transportnog helikoptera. Posada Pegaza pozdravila je na odlasku Vršac verovatno najnižim mogućim preletom preko piste - da je bilo niže, utisak je da bi se zvalo vožnja a ne let.
Prince Aviation izložio je svoja dva moderna aviona italijanske proizvodnje koje koristi za obuku pilota, Tecnam P2006 i Tecnam P2008 i odlasci (uz dolaske) su bila jedina prilika da ih vidimo u letu. I jednomotorni P2006 i dvomotorni P2008 pozdravili su Vršac sa brišućim letom nad pistom i “izvlačenjem” ispred tornja.
Dva aviona austrijskog Diamonda, DA-42 i DA-50 pozdravili su domaćine niskim prolazom u “zbijenoj” formaciji u kojoj su uostalom i nastupali, uz primetno mahanje (v. foto). U paru su odletele i dve SILA 450 iz Aero kluba Ćuprija, od kojih je jedna i učestvovala u programu.
Pilot Dragan Zlokas odlučio se za pozdrav naletom avionom G-2 Galeb direktno prema tornju uz izvlačenje ispred dok je posada školskog aviona Lasta koja je provela ceo dan na izložbenom delu aero-mitinga očigledno dočekala “svojih pet minuta” pa je u dva prolaza pokazala koliko brzo i nisko ume i ta Lasta da leti.
MUP Srbije, odnosno Helikopterska jedinica, imala je ukupno pet helikoptera u Vršcu - dva su nastupila a tri su bila izložena pred gledaocima. Ko je sačekao vreme za povratak mogao je da vidi u letu i H215 Super Puma koja je kao i vojni Mi-17 poslužila za transport potrebnog ljudstva i materijalnih sredstava za aeromiting kao i drugi Kamov Ka-32 koji je, za razliku od onog koji je učestvovao u programu i ima sistem za gašenje SP-32, predviđen da požare gasi vedrom.
Kako je sve to izgledalo, pokušali smo da dočaramo sa nekoliko fotografija, snimljenih tokom ovog, metaforično rečeno, “aeromitinga na bis”. Ako vam se svidi ono što vidite, možda na nekom sledećem aeromitingu poželite da ostanete ipak malo duže nego što to predviđa plan i program događaja.
(Aero.rs)