RAF odlučio: Typhoon prve serije ide u rashod
I pored velikog interesovanja Grčke i Ukrajine, najstariji avioni Eurofighter Typhoon T1 neće biti preprodati kao polovni avioni, već će biti raskomadani za rezervne delove
Svi primerci prve verzije aviona Eurofighter Typhoon T1 u sastavu Britanskog kraljevskog ratnog vazduhoplovstva (Royal Air Force - RAF) biće prizemljeni i rashodovani u delove.
Ovo je konačna odluka koju je donela logistika RAF-a i pored burnih kritika i reakcija javnosti u Velikoj Britaniji.
Razlog za ovakvu odluku leži u tome što je operativnost Tranše 1 (T1) Typhoona - najstarije od četiri varijante koje su razvijene - svedena na upotrebu raketa vazduh-vazduh i veoma ograničenu upotrebu naoružanja vazduh-zemlja pa je efektivno više lovac-presretač nego višenamenski borbeni avion.
Istina, proizvođač ovog vazduhoplova, korporacija BAe Systems, tvrdi da je modernizacija aviona Typhoon T1 na nove standarde i dalje "tehnički moguća", navodi portal Aerotime.
Ideja o "penzionisanju" svih 30 aviona Eurofighter Typhoon T1 do 2025. rodila se još u septembru 2021. iako su ove letelice bile tek na 42% iskorišćenosti (2.544,8 sati leta).Ministar za odbrambene nabavke (ekvivalent pomoćnika ministra za materijalne resurse u Srbiji, op. aut) Džejms Kartlidž potvdio je kakva sudbina čeka nekadašnji ponos evropske odbrambene industrije: iako su mnogi očekivali da će Typhoon T-1 biit prodat zemljama koje su bile zainteresovane za njega (Grčka i Ukrajina) odlučeno je da avioni budu rashodovani, a da se pojedine komponente iskoriste kao rezervni delovi za preostale vazduhoplove proizvođača BAE Systems.
"Od februara 2022. nijedan Typhoon T1 nije povučen iz upotrebe RAF niti je doniran Ukrajini", rekao je Kartlidž odgovarajući Vladi Velike Britanije.
"Prva tranša biće redukovana kako bi se obezbedili rezervni delovi u inventaru flote Typhoon", precizirao je tom prilikom.
Flota drugih verzija letelica ovog tipa prolazi kroz program modernizacije vredan 2,75 milijardi evra. U okviru tog programa 107 preostalih aviona biće opremljeni AESA (Active Electronically Scanned Array) radarom ECRS Mk2, precizirao je portparol RAF, Martin Tinvort.
U poslednjih nekoliko godina RAF je povukao iz upotrebe i 14 aviona Lockheed Martin C-130J Hercules, koje su zamenili avioni Airbus A400M Atlas i šest letelica Boeing E-3D Sentry.
Ova i ovakva "radikalna reorganizacija" RAF kritikovana je u izveštaju Komiteta za odbranu Donjeg doma britanskog Parlamenta (House of Commons) objavljenom u septembru 2023.
"Flota borbenih aviona RAF sada pruža visoku sposobnost, ali joj nedostaje brojnost i adekvatne rezerve", rezimira se u izveštaju.
"Izuzetna sposobnost aviona ima svoje mesto, ali u međusobnom sukobu, kao što je rat sa Rusijom, svaki avion će se računati. Ministarstvo odbrane i RAF moraju hitno da razmotre kako mogu da povećaju borbenu vazdušnu brojnost u kratkom roku", citira Aerotime.
Eurofighter Typhoon je dvomotorni višenamenski borbeni avion koji su zajednički razvile Velika Britanija, Nemačka, Italija i Španija. Mnoge tehnologije i nova rešenja za budući avion isprobavane su na British Aerospace EAP demonstratoru koji je poleteo 1986 kao privatni projekat BAe.
Prvi probni let novog evropskog ovog aviona obavljen je 1994, a vazduhoplov je u upotrebu uveden devet godina kasnije, u drugoj polovini 2003.
Do maja 2023. u fabrici Eurofighter Jagdflugzeug GmbH u Nemačkoj proizvedeno je 589 aviona ovog tipa od kojih je u raznim varijantama, a ovi vazduhoplovi se nalaze u naoružanju devet zemalja: Velike Britanije, Nemačke, Italije, Španije, Austrije, Saudijske Arabije, Omana, Katara i Kuvajta. Isporuke Kataru i Kuvajtu još uvek su u toku.
Dvanaest aviona Eurofighter Typhoon uništeno je u udesima u kojima je devet pilota iz Španije, Velike Britanije, Saudijske Arabije, Italije i Nemačke izgubilo život.
(Aero.rs)