Rafali iz francuskih nuklearnih snaga nad Jadranom: Zajednička vežba sa Hrvatskim ratnim vazduhoplovstvom
Prethodna dva dana, u utorak i sredu 29. i 30. aprila nebo nad Dalmacijom i Jadranskim morem zajedno su parali višenamenski borbeni avioni Rafal (Dassault Rafale) Francuskih vazduhoplovnih i svemirskih snaga (Armée de l'Air et de l’Espace) i Hrvatskog ratnog vazduhoplovstva (HRZ), podpomognuti sa transportnim A400M i tankerom-transporterom A300MRTT (Multi Role Tanker Transport) u okviru zajedničkog uvežbavanja pod nazivom Pegaz 25 (Pegase 25).
Telegrafskim rečnikom, bili su to evropski avioni na nebu Evrope u rukama evropskih pilota: Da je neko pomislio kako se radi o snimanju visokobudžetnog video i foto materijala za reklamu francuske i evropske vazduhopovne industrije iznad prelepe obale Jadranskog mora, a ne vojna vežba, verovatno i ne bi previše pogrešio. Svaka uspešna vežba i svako uspešno ratno destvo jeste reklama i za naoružanje koje je upotrebljeno ali i politička poruka onog ko ga upotrebljava.
Dolazak francuskih vazduhoplovaca u Hrvatsku deo je šire vežbe razmeštanja vazduhoplovnih snaga i primene NATO koncepta Agile Combat Employment (ACE), u Francuskoj poznat pod nazivom MORANE i tzv. misija Air Shielding, odnosno zaštite vazdušnog prostora “usmerenih na jačanje bezbednosti istočnog krila Saveza”.
MORANE (mission de mise en œuvre de l’arme aérienne), podrazumeva brzo prebacivanje po potrebi dela vazduhoplovnih jedinica sa što manje logističke podrške – za nju su, bar delimično, zaduženi domaćini u čije baze se vrši prebacivanje pa se u tom smeru i uvežbavaju zajedničke operacije.
Za Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo i 191. eskadrilu lovačkih aviona ovo je nastavak bliske saradnje sa Francuskom koja je intenzivirana nabavkom aviona Rafal i preobukom prve grupe pilota i tehničara HRZ u Francuskoj pre početka isporuke.
Podsetimo, HRZ je nedavno primilo u svoj sastav poslednji od 12 naručenih aviona, čime je kompletirana eskadrila. Avion koji je dobio broj 159 stigao je u Zagreb 25. aprila, o čemu ste mogli da čitate na portalu Aero.rs.
Tokom vežbe, izvedeno je po prvi put spajanje aviona HRZ u nacionalnom vazdušnom prostoru sa avionom-cisternom, francuskim A330MRTT Phenix (feniks), što je ujedno i prvi takav slučaj na prostoru nekadašnje zajedničke države: SFRJ, a ni države nastale njenim rasadom do sada nisu imale avione koji mogu da se pune gorivom u vazduhu.
Hrvatska nema avione-cisterne – kao uostalom ni transportne avione – ali kao članica NATO može da računa na cisterne drugih država u zajedničkim operacijama.
Ministarstvo odbrane Hrvatske navodi kako je “glavni cilj ove aktivnosti unapređenje savezničke interoperabilnosti, a samim tim i jačanje strateške autonomije Evrope”, sasvim očigledno u svetlu strateškog pozicioniranja SAD i EU.
Pre dolaska u Hrvatsku, Pegase 25 vežba i francuski Rafali, A400M i Airbus 330 je “obišla” pola Evrope: Počelo je odlaskom u Švedsku 21. aprila gde su uvežbavali zajedničke operacije sa domaćim Saab Gripen avionima iz vinga F21, a 25. aprila su nastavili do Poljske. Prolazak u blizini ruske Kaljingradske oblasti se podrazumevao.
U Poljskoj su francuske kolege dočekali piloti domaćih F-16 Fighting Falcon sa kojima su obavili niz zajedničkih letova i – sasvim očekivano poznajući i Francuze i Poljake i njihov odnos prema vizuelnom utisku – niz bez ustručavanja fenomenalnih foto i video zapisa.
Svih šest Rafala koji učestvuju u vežbi Pegase 25 su dvosedi varijante Rafale B. Deo je iz baze Mon d Marsan u kojoj su se obučavali i piloti HRZ, a drugi deo – iz francuskih strateških nuklearnih snaga, smeštenih u bazi Sen Dizje, konkretno 4. lovačkog vinga (4e Escadre de Chasse), navodi portal The Aviationist, uz opasku da je politička poruka koja je ”konsistentna sa francuskim nastojanjima da ojača svoju poziciju kao faktora nuklearnog odvraćanja (nuklearne sile, op. aut)”.
Deo aviona Rafale Francuskih vazduhoplovnih i svemirskih snaga je opremljen za nošenje i ASMP projektila, čiji se domet procenjuje i do preko 500 km od tačke lansiranja (u varijantama ASM-A i ASMPA-R) sa termonuklearnom bojevom glavom od 300 kt.
(Aero.rs)