Kriza u ruskom vazdušnom saobraćaju: Nedostatak aviona i talas bankrota
Avio-industrija Ruske Federacije suočava se s najdubljom krizom u svojoj novijoj istoriji. Nakon više od dve godine širokoobuhvatnih međunarodnih sankcija, ruski vazdušni saobraćaj sve brže klizi ka tački bez povratka. Kako javljaju izvori bliski industriji, ozbiljan nedostatak operativnih aviona već sada ograničava međunarodne i domaće letove, dok se za 2025. godinu najavljuju još dublje restrikcije. Prioritet, ipak, ostaje na domaćem saobraćaju, koji se održava po svaku cenu.
Bez novih aviona i rezervnih delova
S obzirom na to da su zapadne kompanije obustavile isporuke i tehničku podršku, ruske avio-kompanije sve teže održavaju letelice u ispravnom stanju. Nabavke novih aviona od Boinga i Erbasa su onemogućene, a rezervni delovi gotovo nedostupni. Situacija je dovela do toga da se rezervni delovi nabavljaju kanibalizacijom drugih letelica, što dodatno smanjuje broj aktivnih aviona u floti.
Prema rečima Sergeja Čemezova, direktora državnog konglomerata Rosteh, očekuje se da će do 30% stranih letelica u ruskoj službi biti prizemljeno u narednih pet godina. Ovaj trend već se oseća — Rosavijacija navodi da je 58 komercijalnih aviona već povučeno iz saobraćaja.

Bankroti i zaustavljeni projekti
Finansijski udar takođe je ozbiljan. Prema izveštajima, čak 30 avio-kompanija u Rusiji moglo bi da proglasi bankrot tokom 2025. godine. Dugovanja rastu, troškovi održavanja skaču, a alternativna rešenja izostaju. Simbolično za stanje u industriji, najveća privatna ruska avio-kompanija S7 odlučila je da obustavi izgradnju fabrike avionskih delova u Sankt Peterburgu vredne 65 miliona funti.
Zvanična strategija se oslanja na „zamenu uvoza“, odnosno razvoj domaće proizvodnje aviona poput Tu-214 i Il-96-300. Međutim, rezultati su daleko ispod očekivanja. Od planiranih 1.000 novih letelica do 2030. godine, do sada je proizvedeno svega pet. Dodatno zabrinjava podatak da je budžet za proizvodnju ovih aviona za 2025. godinu smanjen za 1,5 puta.
Uprkos propagandnim porukama o samostalnosti, ostaje činjenica da oko 90% komercijalnog saobraćaja u Rusiji i dalje obavljaju avioni Boing i Erbas — flota za koju ne postoji dugoročno održivo rešenje bez podrške Zapada.

Kuda ide rusko vazduhoplovstvo?
Ruska avijacija, nekada ambiciozna i strateški važna industrija, sada se nalazi u poziciji preživljavanja. Ako se trenutni trendovi nastave, sektor bi mogao da pretrpi strukturni kolaps — sa dugotrajnim posledicama po povezanost, ekonomiju i razvoj zemlje.
Bez jasnog plana, sve više se čini da će se budućnost ruskog vazdušnog saobraćaja odvijati na zemlji, a ne u vazduhu.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Ime
Ruska avio industrija radi kao sat, samo ubrzani. Razvijaju zamenu za sve zapadne komponente, nove modele letilica, ne mogu da postignu da isporuče naručene borbene avione.... Što se tiče vazdušnog saobraćaja, biće bankrota manjih prevoznika sa manjom akumulacijom, ali i to je kapitalizam. Da podsetim: Panameriken je prestao da postoji. Važno je da tržište postoji i samootuđenjem je rešen problem stranih uticaja. Bez brige, biće sve u redu.
Podelite komentar