Vreme čitanja: oko 4 min.
Uzbunjivač iz Boeinga ispitan pred američkim Senatom: Rečeno mi je da ućutim
Vreme čitanja: oko 4 min.
"Moj šef mi je rekao, 'Ubio bih nekoga ko bi izneo ono što si ti rekao na sastanku'", rekao je on Salehpour na saslušanju pred senatskim Podkomitetom za stalnu bezbednost
"Ovde sam danas jer sam osetio da moram da sve ispričam, jer ne želim da vidim još jednu nesreću sa 787 ili 777". Ovo su reči Sema Salehpura, inženjera zaposlenog u Boeingu, koji je u sredu svedočio pred američkim Senatom o bezbednosnim problemima tokom proizvodnje u toj kompaniji.
Inženjer - uzbunjivač rekao je senatorima da ga je kompanija više puta stavljala po strani i pretila mu kada je iznosio zabrinutosti u vezi sa bezbednošću njihovih aviona:
"Rečeno mi je, iskreno, da ućutim", izjavio je on pod zakletvom pred senatorima na Kapitol Hilu, prenosi portal Politico. Salehpour, koji i dalje radi u kompaniji, rekao je da se čak suočavao i sa fizičkim pretnjama nakon što je izneo svoju zabrinutost.
"Moj šef mi je rekao, 'Ubio bih nekoga ko bi izneo ono što si ti rekao na sastanku'", rekao je on Senatskom podkomitetu za stalnu bezbednost tokom saslušanja. Ovaj inženjer ispričao je svoju priču novinarima Njujork Tajmsa, o čemu je Aero.rs pisao. Njegovu priču dodatno je istraživao i CNBC:
Ignorisali primedbe
Sada je svedočio kao uzbunjivač nakon što je rekao da je kompanija više puta tokom tri godine odbacivala njegove primedbe.
"Ozbiljno sam zabrinut po pitanju bezbednosti aviona 787 i 777 i spreman sam da preuzmem profesionalni rizik i govorim o tome", izjavio je Salehpour u svom uvodnom izglaganju prenosi CNN.
"Ignorisali su me, rečeno mi je da ne stvaram kašnjenja, iskreno rečeno, rečeno mi je da se ućutim", rekao je Salehpur, upoređujući kulturu bezbednosti kompanije sa ovom koja je vladala u NASA pre nesreće sa šatlom Challenger, ciria njegove reči portal Politico.
"Stav s najvišeg nivoa je samo da se izbaci definitivni deo, bez obzira na to šta je to", rekao je.
Zvaničnici Boeinga odbili su da komentariše Salehpourove izjave, ali je kompanija više puta saopštila da njeni regulatorni protokoli podstiču sve zaposlene da progovore kada se pojave problemi, rekavši da "osveta u Boeingu nije dozvoljena".
Salehpur je radio na dva različita aviona: Boeing 787 i 777, ali su senatori održali saslušanje o kulturi bezbednosti u celoj kompaniji.
Ed Pirson: FBI je o svemu obavešten
Na saslušanju pred Komitetom našao se i Ed Pirson, bivši inženjer Boeinga koji je sada izvršni direktor Fondacije za bezbednost vazduhoplovstva (Foundation for Aviation Safety). On je izjavio da zapisi o tome ko je ugradio sporne panele (jedan je otpao na letu Alaska Airlinesa 1282), koje federalni istražitelji za bezbednost nisu mogli da dobiju od Boeinga, zaista postoje, i optužio kompaniju za "kriminalno prikrivanje".n
Dženifer Homendi, šefica Nacionalne uprave za bezbednost saobraćaja (National Transportation Safety Board - NTSB) koja istražuje incident Alaska Airlinesa, rekla je prošlog meseca da proizvođač vazduhoplova nije hteo da pruži zapise o tome ko tačno instalirao panel i ponovila je prošle nedelje da još čeka na "odgovor iz Boeinga".
Homendi je prošlog meseca rekla zakonodavcima da je izvršni direktor Boeinga Dejvid Kalhon rekao da kompanija "nema zapise o obavljenom poslu". Ali, Pirson je rekao da mu je interni uzbunjivač dostavio te dokumente i da ih je zauzvrat dao FBI-ju.
"Zapisi zaista postoje", izjavio je Pirson. "Znam to jer sam lično predao FBI-ju."
Među Salehpurovim optužbama nalazi se loša izrada zaptivanja na 787 Dreamlineru, o kojoj je više puta obaveštavao rukovodstvo, nakon čega je prebačen na drugi model aviona, 777. Tu je pronašao još problema.
Tarzanov efekat
Salehpur je naveo da je otkrio da Boing nije pravilno popunjavao praznine u trupu 787 (proces u proizvodnji aviona poznat pod nazivom "shimming"), u 98,7 odsto slučajeva. Takođe je rekao da je otpad završavao u tim prazninama u 80 odsto slučajeva.
Radeći na Boeingu 777, Salehpur je rekao da je video radnike kako skaču po delovima aviona kako bi ih spojili, proces koji je nazvao "efektom Tarzana". Ovi problemi mogli bi rezultirati slabljenjem tela aviona tokom vremena, svedočio je ovaj inženjer.
"Zaposleni su koristili neograničene količine sile - uključujući skakanje po delovima aviona kako bi ih spojili, da bi na kraju razmak između delova bio mnogo veći od 0,005 inča, koliko je dozvoljeno Boeingovim standardima", citira ga CNN.
Kompanija je na jednom brifingu početkom nedelje branila standarde navodeći da je 0,005 inča razmaka samo širina ljudske kose ili dva lista papira, i da je "hiper-konzervativan" standard.
Salehpur je uzvratio da su navodi Boeinga nevažeći: "Kada radite na 35.000 stopa visine, veličina ljudske kose može biti stvar života i smrti", rekao je on pred senatorima u svom svedočenju.
(Aero.rs)
Video: Pariz Šarl de Gol aerodrom (CDG)
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.