Sudski proces leasing kompanija protiv osiguravača zbog aviona u Rusiji – istorijska pravna bitka u Dablinu

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Jedan od najvažnijih pravnih sporova u istoriji avio-industrije trenutno se vodi u Dablinu. Ovaj slučaj, vredan milijarde dolara, uključuje najveće svetske leasing kompanije i vodeće osiguravajuće kuće. Povod za spor je pitanje ko će pokriti gubitke aviona koji su ostali zarobljeni u Rusiji nakon uvođenja zapadnih sankcija 2022. godine.

U februaru 2022. godine, zbog eskalacije sukoba u Ukrajini, zapadne zemlje uvele su oštre sankcije Rusiji. Jedan od efekata tih sankcija bio je i raskid ugovora o lizingu između zapadnih leasing kompanija i ruskih avio-prevoznika. Kao rezultat, preko 400 aviona, vrednih više od 25 milijardi dolara, ostalo je zarobljeno na ruskoj teritoriji.

Ruske vlasti su brzo reagovale, tako što su preregistrovale ove avione u svoj nacionalni registar, čime su de facto onemogućile njihov povratak pravnim vlasnicima. Leasing kompanije, suočene sa ogromnim gubicima, okrenule su se osiguravačima, podnoseći zahteve za odštetu na osnovu polisa koje pokrivaju rizike konfiskacije i političkih sankcija.

Među leasing kompanijama koje su uključene u spor nalaze se SMBC, Avolon, BOC Aviation, CDB Aviation, Nordic Aviation Capital i Hermes Aircraft. One tvrde da su preduzele sve razumne korake kako bi povratile avione pre nego što su sankcije stupile na snagu, ali da su ih političke okolnosti i odluke ruskih vlasti sprečile u tome.

Dokumenti prezentovani sudu u Dablinu uključuju prepiske između leasing kompanija i avio-industrijskih partnera, koje detaljno opisuju pokušaje da se avioni premeste iz Rusije. Na primer, BOC Aviation je razmatrao mogućnost parkiranja svojih aviona u Filipinima ili njihovog prebacivanja preko zemalja koje su neutralne prema Rusiji.

Osiguravajuće kuće, uključujući Lloyd’s of London, AIG i Chubb, osporavaju ove zahteve. Njihovi advokati tvrde da osiguranje ne pokriva situacije u kojima avioni nisu fizički oduzeti, već samo preregistrovani. Takođe, smatraju da su leasing kompanije same raskinule ugovore i time dovele do situacije koja nije pokrivena polisama.

Posebno kontroverzno pitanje u sudskom procesu je tumačenje uslova osiguravajućih polisa. Osiguravači tvrde da sankcije sprečavaju isplatu, dok leasing kompanije insistiraju da osiguranje upravo postoji kako bi zaštitilo vlasnike od političkih rizika poput ovih.

Suđenje u Dablinu jedno je od najvećih komercijalnih sporova u istoriji irskog pravosuđa. U njemu učestvuje više od 180 advokata, a troškovi pravnih timova procenjuju se na milione evra. Proces uključuje analizu složenih tehničkih i pravnih aspekata, kao što su vrednovanje aviona, stanje njihove imovine i pravne posledice preregistracije u Rusiji.

Osim u Dablinu, slični procesi se vode i u Londonu, gde AerCap, najveća svetska leasing kompanija, pokušava da naplati gubitke. AerCap je već uspeo da postigne delimične nagodbe sa osiguravačima u vrednosti od 1,3 milijarde dolara, ali nastavlja borbu za punu nadoknadu.

Foto: Shutterstock/Telsek

Ovaj spor mogao bi redefinisati odnose u avio-industriji, posebno u pogledu ugovora o lizingu i osiguranju. Stručnjaci upozoravaju da bi ishod mogao da utiče na buduće aranžmane u sektorima sa visokim političkim rizicima.

Takođe, postavlja se pitanje sudbine aviona koji su ostali u Rusiji. Iako su neki avioni već vraćeni leasing kompanijama ili prodati ruskim avio-prevoznicima, veliki broj letelica ostaje neiskorišćen zbog problema sa dvostrukom registracijom, što onemogućava njihovu upotrebu van Rusije.

Ishod suđenja u Dablinu mogao bi imati dalekosežne posledice ne samo na strane leasing kompanije i osiguravače, već i na celokupnu globalnu avio-industriju. Dok traje pravna bitka, svi učesnici pažljivo prate razvoj događaja, svesni da će odluke u ovom slučaju postaviti presedan za buduće odnose između leasing kompanija, osiguravača i avioprevoznika.

Za sada, ostaje neizvesno da li će leasing kompanije uspeti da povrate svoja sredstva, ali jedno je sigurno – ovo suđenje postavlja nova pitanja o sigurnosti imovine u vremenu geopolitičkih turbulencija.

(Aero.rs)