Tri stuba ruske civilne avijacije: Tu-214, SJ-100 i MC-21 – Kako stoje projekti i ima li napretka?

Vreme čitanja: oko 4 min.

Poslednjih godina, ruska civilna avijacija suočena je sa velikim izazovima usled međunarodnih sankcija koje su onemogućile nabavku stranih komponenti i tehnologija. U tom kontekstu, Rusija je bila primorana da ubrza razvoj domaćih aviona kako bi smanjila zavisnost od stranih proizvođača i osigurala konkurentnost svog avio-industrijskog sektora. Tri ključna projekta koja oblikuju budućnost ruske civilne avijacije su avioni Tu-214, SJ-100 i MC-21. Ove letelice, koje obuhvataju različite kategorije od regionalnih do srednjelinijskih putničkih aviona, predstavljaju srž ruskih ambicija za obnovu i modernizaciju flote, kao i daljeg razvoja domaće avio industrije.

Naš portal vam donosi trenutni pregled stanja u razvoju i proizvodnji Tu-214, SJ-100 i MC-21.

Foto: Telegram/ ПАО ОАК

Tu-214 – Očekivana proizvodnja i modernizacija

Tu-214 je jedan od ključnih aviona u budućem razvoju ruske civilne avijacije, zajedno sa modelima MC-21-310 i SJ-100. Prema planovima, u 2024. godini, Kazan Aviation Plant nije uspeo da isporuči nijedan novi Tu-214 za komercijalnu upotrebu. Iako je inicijalno bilo predviđeno da se isporuči jedan avion, proizvodni planovi su pomereni. Očekuje se da će se proizvodnja povećati u narednim godinama, sa četiri aviona u 2025. godini, sedam u 2026, i 17 u 2027. godini, dok će od 2028. godine fabrika dostizati proizvodnju od 28 aviona godišnje.

Da bi podržao ovu proizvodnju, Kazan Aviation Plant ulaže u proširenje svojih kapaciteta. Nova hala za finalnu montažu je već završena, a izgradnja nove hale za podsklopove je u toku. Takođe, fabrika je u procesu modernizacije tehnologije, nabavljajući nove CNC mašine, robotizovane sisteme za zavarivanje, i sisteme za merenje i kontrolu.

Foto: Shutterstock

SJ-100 – Nastavak sertifikacije i planovi za 2025. godinu

SJ-100, poznat i kao Superjet 100, nastavlja da bude važan projekat ruskog civilnog avio sektora. 2024. godine započela su testiranja prvog prototipa SJ-100 sa francusko-ruskim SaM146 motorima i delimičnom zamenom stranih sistema. Do danas je oko 97% stranih komponenti zamenjeno domaćim proizvodima. Ovaj proces modernizacije je ključan za završetak sertifikacije novih aviona. Očekuje se da će tip sertifikat za import-substituisanu verziju SJ-100 biti dobijen u decembru 2025. godine.

Pored toga, pripremaju se dva nova prototipa za testiranje sa PD-8 motorima i potpunom zamenom stranih komponenti. Očekuje se da će početak testnih letova ovih aviona biti u prvoj polovini 2025. godine. Superjet 100 već igra značajnu ulogu u ruskom avionskom saobraćaju, sa 154 aviona registrovana u floti, a u 2024. godini zabeležen je porast broja letova za 19,5%.

MC-21 – Napredak u proizvodnji i certifikaciji

Projekat MC-21, koji je osmišljen kao konkurent globalnim liderima poput Boeinga i Airbusa, postao je simbol te tranzicije. Uz velike napore da se zamene uvozne komponente domaćim rešenjima, ovaj projekat predstavlja ključnu tačku u ruskoj strategiji tehnološke nezavisnosti i modernizacije civilne avijacije.

Glavni prototipi aviona MC-21, sa oznakama 73055 i 73057, i dalje su na zemlji. Avion 73055, opremljen domaćim motorima PD-14 i zamenskim električnim i navigacionim sistemima, prebačen je u odeljenje za probne letove Irkutskog vazduhoplovnog zavoda (IAZ), gde se priprema za prvi let. Drugi prototip, 73057, trenutno se nalazi u završnom montažnom hangaru, gde se u njega ugrađuju preostale komponente.

Zanimljivo je da u različitim fazama proizvodnje u IAZ-u postoji više od 20 trupova MC-21, čija je proizvodnja ubrzana kako bi se omogućilo brže uvođenje u flotu nakon sertifikacije verzije MC-21-310rus.

Najveći izazov projekta je zamena uvoznih komponenti domaćim proizvodima, što je deo šire strategije smanjenja zavisnosti od stranih dobavljača. Jedan od ključnih uspeha u ovom procesu jeste razvoj novog vetrobranskog stakla za pilotsku kabinu, koje je uspešno prošlo testove otpornosti na udar ptica pri brzinama većim od 600 km/h. Ovaj proizvod, razvijen korišćenjem napredne tehnologije jonskog ojačavanja, obezbeđuje visoku čvrstoću i otpornost kabine, uz električno grejanje i visok optički kvalitet.

Osim toga, prototip MC-21 sa oznakom 73054 uspešno je obavio nekoliko probnih letova, uključujući testiranje aerodinamičkih svojstava krila i navigacionih sistema.

Ruski ministar industrije i trgovine, Anton Alikhanov, najavio je početak preliminarnog dizajna skraćene verzije aviona MC-21, poznate kao MC-21-210. Ova modifikacija bi trebalo da bude nastavak razvoja linije MC-21, uz oslanjanje na domaću tehnologiju.

Avion 73055, kao prvi prototip verzije MC-21-310rus, ušao je u završnu fazu priprema za prvi let, koji će označiti početak programa fabričkih testova domaćih sistema. Nakon toga, avion će biti prebačen u Žukovski radi sertifikacionih ispitivanja, sa očekivanjem da će ovaj proces biti završen krajem 2025. godine.

U 2024. godini, ruski projekti civilnih aviona Tu-214, SJ-100 i MC-21 suočavaju se sa izazovima u proizvodnji, ali i sa značajnim napretkom u import-substituciji i sertifikaciji. Iako su rokovi pomereni, planovi za 2025. godinu ukazuju na značajni napredak u proizvodnji i dalji razvoj ovih aviona. Ovi projekti su ključni za obnovu i modernizaciju ruske civilne avijacije, koja više ne može da se osloni na Zapadne proizvođače, a u budućnosti se očekuje da njihova prisutnost na pre svega ruskom tržištu bude sve veća.

(Aero.rs)