Evropski aerodromi konačno premašili nivo saobraćaja iz 2019. godine

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Wikipedia/Kulttuurinavigaattori

Evropski aerodromi su u 2024. godini konačno zabeležili veći broj putnika nego pre pandemije COVID-19, pokazuje godišnji izveštaj ACI EUROPE objavljen 12. februara 2025. godine. Tokom prošle godine 5 milijardi putnika prošlo je kroz evropske aerodrome, što predstavlja rast od +7,4% u odnosu na 2023. godinu i +1,8% više u odnosu na 2019. godinu.

Iako su ukupni rezultati pozitivni, 47% evropskih aerodroma i dalje nije dostiglo nivo saobraćaja iz 2019. godine. Na to su uticale strukturne promene na tržištu i geopolitičke tenzije, koje su dovele do velikih razlika među aerodromima u različitim državama.

Foto: Shutterstock

Najveći promet na aerodromima u Evropi u 2024. godini imali su:

  1. London Hitrou – 83,9 miliona putnika (+5,9% u odnosu na 2023., +3,7% u odnosu na 2019.)
  2. Istanbul – 80,1 milion putnika (+5,3% u odnosu na 2023., +16,9% u odnosu na 2019.)
  3. Pariz CDG – 70,3 miliona putnika (+4,3% u odnosu na 2023., -7,7% u odnosu na 2019.)
  4. Amsterdam Schiphol – 66,8 miliona putnika (+8% u odnosu na 2023., -6,8% u odnosu na 2019.)
  5. Madrid – 66,1 milion putnika (+9,9% u odnosu na 2023., +7,2% u odnosu na 2019.)

Manji aerodromi su najviše zaostajali za nivoima iz 2019. godine, sa prosečnim padom od -34,5% u odnosu na pre-pandemijski period.

Glavni faktori rasta

Rast putničkog saobraćaja bio je uglavnom vođen međunarodnim letovima (+8,8% u odnosu na 2023.), dok je unutrašnji saobraćaj rastao sporije (+2,5%) i ostao -6,3% ispod nivoa iz 2019. godine. Najveći rast ostvaren je u prvoj polovini godine (+8,9%), dok je u drugoj polovini bio nešto slabiji (+6%).

Direktor ACI EUROPE, Olivier Jankovec, istakao je:

„Evropski aerodromi su prošle godine primili dodatnih 200 miliona putnika, a mnogi su postavili nove rekorde. Ovo je postignuto uprkos visokim cenama karata, ograničenjima kapaciteta i geopolitičkim tenzijama.“

Međutim, Jankovec upozorava da 2024. godina potvrđuje trajne promene na tržištu – posebno dominaciju niskotarifnih avio-kompanija, rast turističkih i VFR (Visiting Friends and Relatives) putovanja, kao i konsolidaciju avio-prevoznika i promene u avio-konekcijama.

Prognoze za 2025. godinu

ACI EUROPE predviđa rast putničkog saobraćaja od +4% u 2025. godini, ali uz značajne rizike povezane s upravljanjem flotama avio-kompanija, kapacitetima kontrole letenja, regulatornim politikama i geopolitičkom nestabilnošću.

Regionalne razlike u oporavku

Aerodromi u EU+ zoni (EU, EEA, Švajcarska i UK) ostvarili su rast od +7,8% u 2024. i nadmašili aerodrome u ostatku Evrope (+5,2%), gde su geopolitički izazovi znatno usporili rast.

Najbolje rezultate u EU+ regionu postigli su:

  • Mađarska i Češka (+18,9%),
  • Estonija (+18%),
  • Poljska (+15,6%),
  • Malta (+14,8%),
  • Hrvatska (+13,7%),
  • Italija (+11,0%) i
  • Grčka (+10,1%).

Izvan EU, najveći rast su zabeležili:

  • Albanija (+47,5%),
  • Moldavija (+46,0%),
  • Uzbekistan (+36,6%),
  • Bosna i Hercegovina (+33,8%) i
  • Gruzija (+23,9%).

Aerodromi koji još nisu dostigli nivo iz 2019. godine

U 20 država aerodromi i dalje beleže niže brojeve putnika nego pre pandemije, uključujući:

  • Ukrajinu (-100%) i Izrael (-38,9%) zbog rata,
  • Finsku (-24,9%) i Švedsku (-23,1%) zbog smanjenog aviosaobraćaja.

Nasuprot tome, Albanija (+220,8%) i Uzbekistan (+185,9%) su ostvarili ogroman rast, dok su među velikim tržištima Turska (+23,1%), Italija (+17,0%) i Španija (+13,0%) znatno premašile pre-pandemijske brojke.

Međutim, Velika Britanija (-0,1%), Francuska (-3,0%) i Nemačka (-16,6%) i dalje beleže manji broj putnika nego 2019. godine.

Foto: Shutterstock

Najuspešniji aerodromi srednje veličine

Aerodromi sa 25 do 40 miliona putnika, ostvarili su +4% u odnosu na 2019. godinu, pri čemu su najbolji rezultati zabeleženi u:

  • Atini (+24,5% u odnosu na 2019.),
  • Minhenu (+12,2% u odnosu na 2023.),
  • Istanbulu Sabiha Gokcen (+17% u odnosu na 2019.),
  • Kopenhagenu (-1,1% u odnosu na 2019.) i
  • Milanu Malpensa (+0,2% u odnosu na 2019.)

Rast teretnog saobraćaja i problema u avio-industriji

Teretni saobraćaj na evropskim aerodromima porastao je za +13,2% u 2024. u odnosu na 2023., pri čemu je Istanbul (1,97 miliona tona, +39,6%) preuzeo poziciju najvećeg evropskog teretnog aerodroma, ispred Frankfurta (1,95 miliona tona, -2,5%) i Pariza CDG (1,87 miliona tona, -1,3%).

Broj aviooperacija u Evropi porastao je za +5,1% u 2024., ali je i dalje -3,3% ispod nivoa iz 2019. godine.

Dok su najveći aerodromi ostvarili solidan oporavak, manji aerodromi i dalje zaostaju, što ukazuje na dugoročne strukturne promene u avio-industriji. Rast turističkih i VFR putovanja, dominacija niskotarifnih prevoznika, te geopolitički izazovi značajno utiču na tržište, a izazovi u upravljanju flotama i kapacitetima kontrole letenja mogli bi predstavljati ograničenja u 2025. godini.

(Aero.rs)