Sertifikacija Boinga 777X ulazi u završnu fazu: prvi primerci kod Lufthanse već 2025?

Vreme čitanja: oko 4 min.

Foto: Boeing.com

Kompanija Boing (Boeing) intenzivirala je testne letove aviona 777X, dok se proces sertifikacije ovog dugonajavljivanog širokotrupnog modela konačno približava svom kraju. Najnovije informacije potvrđuju da je američka Federalna uprava za avijaciju (FAA) nedavno odobrila drugu fazu letačkih testova, čime se fokus sertifikacije pomera na ključne sisteme kao što su aerodinamika, kočnice i rad motora.

Foto: Boeing.com

Povratak četvrtog testnog primerka

Avion Boing 777-9, kao najnoviji predstavnik porodice 777, do sada je akumulirao više od 3.700 sati letnih testova, a testiranje je tokom 2024. i početkom 2025. godine ušlo u završne tehničke faze. Pored tri postojeća testna primerka (WH001, WH002 i WH003), Boing je 13. aprila reaktivirao i četvrti avion sa oznakom WH004 (registracija N779XZ), koji je prethodno bio prizemljen još od novembra 2021. godine.

Povratak ovog primerka potvrđuje da je Boing odlučan da ispoštuje ranije najavljene rokove, uprkos tehničkim izazovima i regulatornim preprekama koje su više puta pomerale datum sertifikacije.

Sertifikacija modela 777X naišla je na ozbiljan zastoj nakon što su na jednom od testnih aviona otkrivene pukotine na „thrust link“ komponentama — delovima koji povezuju motor sa konstrukcijom trupa. Iako je proces već bio u fazi Type Inspection Authorization (TIA), testiranja su privremeno prekinuta. Boing je, međutim, početkom 2025. ponovo pokrenuo letove, uključujući i problematični primerak WH003.

Foto: Shutterstock

Tehničke karakteristike: veći, efikasniji i tehnološki napredniji

Model 777-9, koji je prvi u novoj generaciji, projektovan je da preveze do 426 putnika u tipičnoj konfiguraciji sa dve klase, uz dolet od preko 13.000 kilometara. Najveća tehnička inovacija svakako su motori GE9X sa prečnikom od čak 3,4 metra – najveći ikada ugrađeni na komercijalni avion. Krila od kompozitnih materijala razmaha od preko 71 metar, a zahvaljujući sklopivim krajevima, avion ostaje kompatibilan sa postojećom infrastrukturom velikih aerodroma.

Boing 777-9 vs Erbas A350-1000

Foto: Tehnički pregled: Boeing 777-9 vs Airbus A350-1000

Kontekst tržišne utakmice: 777X protiv A350

Boing 777X razvijen je kao direktan odgovor na Erbas A350, naročito na njegovu najveću varijantu — A350-1000. Ova dva aviona predstavljaju vrhunac ponude dvomotornih širokotrupaca za dugolinijski saobraćaj i direktno se nadmeću za isti segment tržišta: velike međunarodne avio-kompanije koje žele da povećaju kapacitet i efikasnost na interkontinentalnim linijama, a da pritom zadrže fleksibilnost dvomotornog aviona u odnosu na sve skuplje i manje isplative četvoromotorce.

Foto: Shutterstock

Erbas je imao prednost ranijeg ulaska na tržište — A350-1000 je ušao u redovan saobraćaj još 2018. godine, dok Boing još uvek testira i sertifikuje svoj 777X. Zahvaljujući toj prednosti, Erbas je uspeo da osigura veliki broj porudžbina i već izgradi reputaciju pouzdanosti, posebno u flotama Katar Ervejsa (Qatar Airways), Britiš Ervejsa (British Airways) i Džapan Ervejsa (Japan Airlines).

S druge strane, Boing se uzda u to da će 777X ponuditi veći kapacitet po letu, napredniju aerodinamiku, efikasnije motore GE9X i jedinstveno rešenje sklopivih krajeva krila, što omogućava korišćenje postojeće aerodromske infrastrukture uprkos većem razmahu. Takođe, kabina 777X je šira od one kod A350, što operaterima omogućava veću fleksibilnost u rasporedu sedišta i premium konfiguracijama.

Foto: Shutterstock/Falcons Spotters

Ključno pitanje ostaje — da li će kašnjenja u razvoju i narušeno poverenje u Boing (posebno nakon problema sa 737 MAX i sve većeg regulatornog pritiska) ugroziti tržišni potencijal 777X? Erbas već nudi stabilniji proizvod, sa rastućim brojem kupaca i dokaže se kao manje rizičan izbor. Međutim, ako Boing uspe da sertifikuje i isporuči avion 2025. godine bez daljih problema, 777X bi i dalje mogao postati dominantan u kategoriji velikih dvomotornih aviona.

Zanimljivo je i da neki operatori, poput Katar Ervejsa imaju narudžbine za oba modela, što govori o sve većem fokusu avio-kompanija na diverzifikaciju flote i pragmatičan pristup investicijama u nove generacije aviona.

Među naručiocima 777X nalaze se neke od najuglednijih globalnih avio-kompanija: Emirates (najveći naručilac), Katar Ervejs, Singapur Erlajns, Kataj Pacifik kao i Lufthansa, koja će prva dobiti ovaj model. Očekuje se da će 777X u mnogim flotama zameniti starije modele poput 777-300ER, ali i deo kapaciteta A380, posebno kod Emiratesa.

Foto: Lufthansagroup.com

Prva isporuka: Lufthansa 2025?

Na predstavljanju finansijskih rezultata za četvrti kvartal 2024. godine, tadašnji generalni direktor Kelly Ortbergpotvrdio je da Boeing ostaje pri planu da modeli 777X, 737 MAX 7 i 737 MAX 10 budu sertifikovani i uvedeni u upotrebu tokom 2025. godine. Prema planovima, Lufthansa će biti prvi operater koji će uvesti Boeing 777-9 u redovni saobraćaj.

Ukoliko Boeing uspe da ispoštuje vremenski okvir i zadrži kontrolu nad proizvodnim kvalitetom, 2025. godina mogla bi označiti prekretnicu za kompaniju koja već godinama pokušava da povrati izgubljeno poverenje tržišta i regulatora. Iako kasni, Boeing 777X još uvek ima potencijal da postane lider nove generacije dugolinijskih aviona.

(Aero.rs)