China Southern odustala od prodaje deset Drimlajnera zbog trgovinskog rata sa SAD

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Kompanija Čajna Sautern erlajns (China Southern Airlines) povukla je najavljenu odluku o prodaji deset širokotrupnih aviona tipa Boing 787-8, poznatijih kao „drimlajneri“, što je ranije objavljeno na Šangajskoj berzi za trgovinu imovinom (SUAEE). Odluka dolazi u jeku sve napetijih trgovinskih tenzija između Kine i Sjedinjenih Američkih Država, koje su eskalirale novim talasom carina i kontramera.

Obustavljena prodaja do daljeg

Prema informacijama objavljenim na SUAEE, deset odvojenih postupaka prodaje aviona Boing 787-8 u vlasništvu Čajna Sauterna je privremeno obustavljeno, najmanje do 12. maja. Iako nije isključena mogućnost da se prodaja nastavi u budućnosti, ona će zavisiti od daljih političkih i tržišnih okolnosti.

Foto: Shutterstock

Avioni koji su bili predmet prodaje nose registracije: B-2725, B-2726, B-2733, B-2737, B-2735, B-2787, B-2788, B-2732, B-2736 i B-2727. Prema podacima portala ch-aviation, reč je o avionima isporučenim između maja 2013. i juna 2014. godine, opremljenim motorima GE GEnx.

Pad operativne upotrebe 787-ica

Kao dodatni pokazatelj promenjene strategije, analiza kompanije Cirium pokazuje da je Čajna Sautern tokom poslednjih meseci značajno smanjila broj letova sa ovim tipom aviona. U avgustu 2024. godine beleženo je 176 nedeljnih polazaka sa 787-8, dok je u januaru 2025. zabeležen vrhunac od 182 polaska. U oktobru je broj spao na 96, a u februaru 2025. na svega 71 nedeljni polazak.

Iako kompanija nije zvanično obrazložila zašto je obustavila proces prodaje, još u novembru je objavila poziv za dostavljanje ponuda (RFP), bez dodatnih pojašnjenja. U oglasu je stajalo da se avioni prodaju zajedno sa pripadajućim rezervnim motorima.

U martu 2025, flota Čajna Sauterna brojala je 932 aviona, uključujući 41 „drimlajner“ – deset 787-8 i devetnaest 787-9. Njena ćerka kompanija Šjamen erlajns (Xiamen Airlines) poseduje dodatnih šest aviona tipa 787-8 i šest 787-9.

U istom mesecu, Čajna Sautern je u flotu uveo 13 novih aviona (dva Erbas A320neo, sedam A321neo, jedan Boing 737 MAX 8 i jedan 787-9), dok su iz saobraćaja povučeni tri 737-700 i jedan A330-200.

Foto: Shutterstock

Trgovinski sukob kao glavni razlog?

Neposredno nakon što je Kina uvela zabranu domaćim avio-kompanijama da preuzimaju nove Boingove avione – kao odgovor na nove američke carine koje se, prema rečima administracije Donalda Trampa, kreću i do 245% – došlo je do stopiranja prodaje 787-ica. Među nametima su uključene i kontramere zbog proizvodnje fentanila, kao i specifične carine od 7,5 do 100% na određenu robu.

Prema Boingovim javnim podacima, američki proizvođač i dalje ima 130 neisporučenih aviona za kineske klijente, uključujući 96 primeraka 737 MAX, dva 777F, 21 avion 777X (dodeljenih kompaniji Kataj Pacifik – Cathay Pacific) i 11 787-9. U skladištima Boinga nalazi se 35 gotovih aviona koji su bili namenjeni kineskim kompanijama – 32 737 MAX 8 i tri 787-9, od kojih su neki bili predviđeni za Čajna Istern (China Eastern), Čajna Sautern i Šangaj erlajns (Shanghai Airlines).

(Aero.rs)