Brazil upozorava: Trampove takse bi na Embraer imale isti efekat kao pandemija Kovida
Izvršni direktor kompanije Embraer, Francisko Gomeš Neto, upozorio je da bi uvođenje američkih tarifa na brazilski izvoz moglo imati isti finansijski uticaj na proizvođača aviona kao i pandemija COVID-19.
Tarife bi, kako je rekao Gomeš Neto lokalnim novinarima (prema navodima agencije Rojters), delovale kao trgovinski embargo na komercijalne avione, posebno na model Embraer 175, i učinile bi izvoz u SAD neodrživim.
SAD (kao što je Aero.rs već pisao) prete da uvedu carine od 50% na uvoz iz Brazila, delimično zato što predsednik Donald Tramp smatra da je bivši brazilski predsednik Žair Bolsonaro žrtva „lova na veštice“ u svojoj zemlji. Bolsonaro se suočava sa suđenjem zbog navodnog pokušaja da uz pomoć vojske obori vladu svog naslednika Luiza Inasija Lule da Silve, nakon što je izgubio predsedničke izbore 2022. godine. Tarife bi trebalo da stupe na snagu 1. avgusta.
Tokom 2020. godine, prve godine pandemije, Embraer je, prema rečima generalnog direktora Franciska Gomeša Neta (na slici gore) isporučio samo 44 komercijalna aviona, u poređenju sa 89 godinu dana ranije. Cilj kompanije za 2025. godinu je između 77 i 85 isporuka, piše portal Aviation Week.
Embraer ima narudžbine za 212 aviona E175, od čega su sve osim devet iz američkih regionalnih avio-kompanija. Na nedavno održanom Međunarodnom vazduhoplovnom salonu u Parizu (Paris Air Show), Embraer je ostvario najveću ukupnu porudžbinu po broju aviona, od strane SkajVest Erlajnsa (SkyWest Airlinesa), koji je kupio dodatnih 60 primeraka. Najveći kupac E175 je Ameriken Erlajns (American Airlines), sa skoro 90 neisporučenih aviona, zatim slede SkajVest i Ripablik Ervejz (Republic Airways), sa po 40.
Kompanija takođe ima narudžbine za 236 aviona E190/E195-E2, koji donose veće prihode po avionu jer su veći i moderniji od prve generacije E175, koja je još uvek u proizvodnji zbog ograničenja koja nameću tzv. „scope clause“ pravila u SAD. Da pojednostavimo: u pitanju je ograničavajuća klauzula koja je poseban deo kolektivnog ugovora između američkih velikih avio-kompanija i sindikata pilota. Ova klauzula ograničava: koje avione (po veličini i težini) regionalne partnerske kompanije mogu da lete, koliko takvih aviona može biti u floti, koliko putnika ti avioni mogu prevoziti i pod kojim uslovima se ti avioni mogu koristiti u ime glavne aviokompanije.
Do kraja 2025. godine, predviđeno je da se isporuči 18 aviona E175 američkim operatorima – od toga 12 kompaniji Ameriken, 3 kompaniji Horajzon, i još 3 SkajVestu. Tokom 2026. godine planirane su dodatne 26 isporuke. Gomes Neto je izjavio da bi, kao posledica tarifa, aviokompanije mogle otkazati ili odložiti narudžbine, što bi dovelo do smanjenja investicija u Embraeru, pa čak i otpuštanja radnika. Ipak, do sada nije zabeležen nijedan otkazani ugovor.
Američke avio-kompanije pogođene ovim razvojem događaja nisu dale mnogo informacija o mogućim reakcijama. American Airlines i Republic Airways odbili su da komentarišu. SkyWest je naveo da kompanija „nastavlja da procenjuje makroekonomsko okruženje i prilagođava se u skladu s tim.“
Analitičarka firme Raymond James, Savanthi Syth, ocenila je da stvarni uticaj tarifa na Embraer još nije jasan. Istakla je da Embraer može umanjiti osnovicu za carinjenje tako što će iz nje izuzeti vrednost komponenti koje su proizvedene u SAD, poput GE Aerospace CF-34 motora, koji su među najskupljim delovima aviona. Takođe je pomenula da je američko Ministarstvo trgovine pokrenulo istragu po odeljku 232 o uvozu komercijalnih aviona, što znači da bi stvarne carine mogle biti niže.
Carine bi mogle imati kontraproduktivan efekat, naročito na Boing, koji treba da isporuči 88 aviona 737 MAX brazilskoj niskotarifnoj kompaniji Gol. Ako Brazil uvede uzvratne carine na američku robu, što je već najavljeno, to bi moglo uticati ne samo na model E175, već i na E2 varijantu, koja koristi američke motore PW1900G, i koji bi u tom slučaju bili predmet brazilske carine prilikom uvoza u finalnu montažnu liniju.
Embraerovi poslovni avioni – Fenom 100EV, Fenom 300E, Pretor 500 i Pretor 600 – sklapaju se u američkom pogonu na aerodromu Melburne Orlando, u Floridi. Komponente koje se uvoze u SAD mogle bi takođe biti obuhvaćene tarifama. Ako se druge zemlje odluče na uzvratne mere, i sami avioni bi mogli biti carinjeni. Evropska unija je već pripremila spisak američkih proizvoda, uključujući avione i avionske delove, na koje će se uvesti carine ako ne dođe do dogovora.
(Aero.rs)