IATA traži da se podigne starosna granica za pilote na 67 godina
Međunarodno udruženje avio-kompanija (IATA) podnelo je predlog kojim traži da se na Generalnoj skupštini ICAO-a, koja počinje 23. septembra u Montrealu, razmotri pomeranje gornje starosne granice za pilote sa 65 na 67 godina. Prema predlogu, u kokpitu bi obavezno morao da bude i jedan pilot mlađi od 65 godina.
Argumenti za podizanje granice
U radnom dokumentu IATA navodi da bi starosna granica trebalo da odražava realne medicinske i tehnološke okolnosti. Umesto novih studija, predlog traži uvođenje standardizovanog sistema prikupljanja podataka o zdravstvenom stanju pilota, razlozima za povlačenje ili gubitak dozvole, kao i podataka o svim bezbednosnim događajima u letu.
IATA tvrdi da su „arbitrarne granice sve manje opravdane“ u vreme kada se životni vek produžava, medicinska dijagnostika je napredovala, a sigurnosna tehnologija u avijaciji postaje sve pouzdanija. Slične inicijative već postoje u pojedinim državama poput Australije, Brazila i Novog Zelanda, gde se pilotima dozvoljava da lete i nakon 65. godine, a u nekim slučajevima čak i bez fiksnog limita.
Pored medicinskog aspekta, zagovornici ističu i praktične razloge – podizanje granice moglo bi da ublaži problem nedostatka pilota, posebno u Sjedinjenim Američkim Državama gde se ovaj argument često koristi u javnoj raspravi.
Kritike sindikata pilota
Najveći otpor dolazi od sindikata, pre svega Američkog udruženja pilota (ALPA), koji tvrde da globalnog nedostatka pilota nema, već da su u pitanju lokalni problemi i uslovi rada. Oni upozoravaju da bi različiti nacionalni propisi mogli da stvore ozbiljne komplikacije za avio-kompanije koje obavljaju međunarodne letove. Ako ICAO ne usvoji jedinstven standard, a pojedine države samostalno podignu granicu, kompanije bi morale da se snalaze u šumi kontradiktornih pravila.
Istorijski kontekst
Poslednja promena ICAO standarda dogodila se 2006. godine, kada je granica pomerena sa 60 na 65 godina. Odluka je tada bila zasnovana na epidemiološkim podacima koji su pokazali da ljudi u proseku duže ostaju zdravi i radno sposobni.
Novi predlog IATA ide korak dalje i otvara pitanje da li je sama starosna granica uopšte potrebna, ukoliko pilot ispunjava sve medicinske i operativne standarde.
(Aero.rs)