Global 8000 dobio FAA sertifikat, najbrži poslovni avion korak bliže punoj globalnoj operativi

Vreme čitanja: oko 1 min.

Foto: Bombardier

Kanadski proizvođač aviona Bombardier saopštio je da je njegov najnoviji poslovni mlaznjak Global 8000 dobio sertifikat Federalne uprave za avijaciju FAA), čime je završen još jedan važan korak u regulatornom procesu za ovaj ultradugolinijski avion.

Dobijanje FAA sertifikata predstavlja nastavak niza tehničkih i operativnih dostignuća tokom protekle godine. Global 8000 je prethodno dobio tipski sertifikat kanadske uprave Transport Canada 5. novembra 2025. godine, dok je u operativnu upotrebu uveden u decembru iste godine. Sertifikacija kod evropske regulatorne agencije EASA je još u toku.

Foto: Bombardier Global 8000

Iz Bombardiera navode da je proces sertifikacije rezultat bliske saradnje proizvođača, dobavljača i regulatornih tela, kao i dugogodišnjeg razvojnog programa čiji je cilj bio postavljanje novih standarda u segmentu poslovne avijacije.

Global 8000 je projektovan kao najbrži poslovni avion na svetu, sa maksimalnom krstarećom brzinom od Maha 0,95. Istovremeno, reč je o pravom poslovnom mlaznjaku sa četiri kabinske zone i doletom od 8.000 nautičkih milja, što omogućava neprekidne letove između znatno većeg broja gradova nego kod konkurentskih aviona iste klase.

Jedna od tehničkih karakteristika na kojoj Bombardier posebno insistira jeste najniža kabinska visina u serijskoj poslovnoj avijaciji, svega 2.691 stopu pri krstarenju na 41.000 stopa. Takva konfiguracija smanjuje fiziološki napor putnika tokom dugih letova i doprinosi većem komforu po dolasku na odredište.

Foto: Bombardier Global 8000

Uprkos izrazito dugom doletu, Global 8000 zadržava vrlo dobre performanse poletanja i sletanja, uporedive sa lakim mlaznjacima. Napredno krilo sa zakrilcima na prednjoj ivici omogućava operacije sa do 30 odsto više aerodroma u poređenju sa najbližim konkurentima, što dodatno proširuje operativnu fleksibilnost aviona.

Dobijanje FAA sertifikata praktično otvara vrata punoj komercijalnoj eksploataciji Globala 8000 na severnoameričkom tržištu, dok se u narednom periodu očekuje i završetak evropskog procesa sertifikacije, čime bi avion dobio globalni regulatorni okvir za operacije.

(Aero.rs)