MAXimalno urušavanje ugleda Boeinga: Počelo je pre pet godina i dve velike nesreće modela 737 MAX
Akcionari globalnog proizvođača aviona su zabrinuti, jer zbog incidenata koji se beleže širom sveta i negativnih medijskih natpisa akcije stalno padaju od 5. januara ove godine
Otkako je na avionu Alaska Airlinesa na letu AS1282 između Portlanda i Ontarija zabeležen incident u kom samo čudom nije bilo poginulih o čemu je Aero.rs više puta pisao, gotovo da nije bilo dana da u nekom od vodećih svetskih medija nema teksta o propustima u kompaniji Boeing, ili na - sada već po zlu poznatim avionima iz porodice Boeing 737 MAX.
Prema poslednjim informacijama, Savezna uprava za civilno vazduhoplovstvo SAD (Federal Aviation Administration - FAA) otkrila je prilikom vanredne šestonedeljne kontrole postrojenja Boeinga u kojima se proizvodi model 737 - "na desetine problema", javlja CNBC.
Izveštaj Njujork Tajmsa, na koji se poziva ova TV mreža, zasnovan je na slajdovima iz izveštaja FAA, koji pružaju uvid u brojne probleme koje su otkrili istražitelji Administracije. Čak 33 od 89 kontrolisanih delova i segmenata u proizvodnom procesu nisu prošli kontrolu FAA.
Zabrinjava i podatak da su inspektori FAA proveravali 13 delova koje je Boeingu isporučila kompanija Spirit AeroSystems: manje od polovine (šest) prošlo je proveru kvaliteta, dok sedam - nije zadovoljilo.
Međutim, problemi sa Boeingom 737 MAX nisu počeli sa nesrećom na letu AS1282. Istorija civilnog vazduhoplovstva beleži da se 29. oktobra 2018. Boeing 737 MAX 8 kompanije Lion Air (PK-LQP, serijski broj 43000, star samo tri meseca) na letu JT610 iz Džakarte (CGK) za aerodrom Pangkal Pinang (PGK) u Indoneziji srušio more brzo nakon poletanja. Tom prilikom poginuo je 181 putnik i osam članova posade.
Četiri i po meseca kasnije, isti tip aviona, u sastavu Ethiopian Airlinesa (ET-AVJ, serijski broj 62450, star četiri meseca) na letu ET302 odneo je živote 149 putnika i osam članova posade. Vazduhoplov se srušio brzo nakon poletanja sa aerodroma Adis Abeba (ADD) i nikad nije stigao na aerodrom u Najrobiju (NBO) u Keniji.
O ovom udesu takođe je snimljeno više dokumentarnih filmova, a mnoge velike medijske kuće dale su kroz kompjutersku animaciju - rekonstrukciju pada.
Nakon gubitka 346 života avioni Boeing 737 MAX 8 su prizemljeni, a istraga je ustanovila da su obe tragedije uzrokovane manjkavim dizajnom novog automatskog sistema kontrole leta (Maneuvering Characteristics Augmentation System - MCAS), koji je zavisio od podataka samo jednog senzora: Taj senzor nije imao svoju rezervu (back-up).
Do danas je zabeleženo još 86 incidenata Boeinga 737 MAX 8 (srećom bez ijedne ljudske žrtve). U dve trećine tih incidenata nije bilo značajnije štete na avionima. Pedantni statističari civilnog vazduhoplovstva zabeležili su i osam incidenata Boeinga 737 MAX 9 (uključujući i skandalozni slučaj Alaska Airlinesa).
U tim incidentima dva puta je pričinjena znatna materijalna šteta (u septembru na letu kompanije United Airlines i već pomenutom letu 5. januara).
U februaru ove godine, u pokušaju da barem u odnosima s javnošću iskontroliše štetu, kompanija Boeing otpustila je direktora programa 737 MAX Eda Klarka.
On je 18 godina proveo u kompaniji, a program proizvodnje spornih letelica vodio je od 2021. godine. O ovoj i drugim promenama u jednom od najvećih proizvođača vazduhoplova u svetu, takođe je izveštavao portal Aero.rs.
Akcionari ovog proizvođača su zabrinuti, jer je njihov kapital pod konstantnom opasnošću zbog incidenata koji više nisu vezani samo za program 737 MAX, a akcije stalno padaju od 5. januara ove godine.
Tu nije kraj svim problemima: Američka avio-kompanija sa sedištem u Dalasu, Southwest Airlines saopštila je da će morati da umanji svoje planove u vezi sa kapacitetima i ponovo da procenjuje finansijske prognoze za ovu godinu.
Kao glavni razlog za to avio-kompanija navodi kašnjenja u isporuci Boeinga, njenog jedinog dobavljača aviona, prenela je medijska mreža CNBC. Southwest navodi da je Boeing obavestio njegove čelnike da ove godine treba da očekuje 46 aviona Boeing 737 MAX 8, što je manje u odnosu na 58 koliko je prvobitno planirano.
"Boeing treba da postane bolja kompanija", rekao je generalni direktor Southwesta Bob Džordan, navodi Tanjug.
(Aero.rs)