U Sloveniji poleteo Nuuva V300: Hibridni dron za vazdušni transport

Vreme čitanja: oko 2 min.

Nuuva V300, bezposadni vazduhoplov na hibridno-električni pogon, uspešno je izveo prvi let - preciznije lebdenje 31. januara 2025. godine u Ajdovščini u Sloveniji, mestu koje je širom nekadašnje SFRJ ostalo verovatno najpoznatije po proizvodnji voćnih sokova "u saradnji sa prirodom" kako je glasio marketinški slogan Fruktala.

Prvi let Nuuva 300 važan je događaj u sve brže rastućoj oblasti održivih bespilotnih vazduhoplova (UAS - Unmanned Airctraft System), projektovanih da zadovolje različite logističke i operativne potrebe.

Nuuva V300 je bezposadni hibridno-električni eVTOL (electrical Vertical Take Off and Landing), konstruisan za primarno dostavu tereta vazdušnim putem. Sposoban je da obavlja misije sa težim teretima na većim udaljenostima, uz prema tvrdanjama proizvođača, do deset puta manje troskove od  helikoptera.

Nuuva V300 poseduje tovarni prostor smešten u prednjem delu trupa, koji omogućava transport do tri palete ili slobodni teret, u različitim konfiguracijama. Ova kapacitet čini Nuuva V300 pogodnim za logističke operacije, ali i za druge primene, uključujući potragu i spašavanje, humanitarnu pomoć, pomoć u slučajevima prirodnih nepogoda i mnoge druge.

Konstrukcija Nuuva V300 temelji se na naprednom hibridnom električnom pogonu, koja koristi osam nezavisnih Pipistrel E-811 električnih motora za vertikalno poletanje i sletanje, dok se za krstarenje koristi proveren motor sa, tvrde u Pipistrelu "izuzetnom ekonomičnostima goriva i niskim troškovima održavanja".

Električni pogon koji se koristi za poletanje i sletanje je u potpunosti "zelen", odnosno zero-emisioni, a sistem je tečno hladen, uključujući i baterije. Dizajniran je da izdrži "moguće kvarove i ekstremne uslove", navode u slovenačkoj fabrici koja je u vlasništvu američkog Textrona.

Za autonomnu operaciju, vazduhoplov može da leti u skladu sa unapred učitanim planom leta, ali operator na zemlji, koristeći jednostavne komande, može da preuzme kontrolu ako je to potrebno.

Pipistrel planira da proširi program testiranja sa drugim Nuuva V300 vazduhoplovom tokom ove godine, što će doprineti poboljšanju performansi sistema i omogućiti usaglašavanje sa neophodnim standardima bezbednosti i pouzdanosti.

Nuuva V300 je fleksibilan u pogledu kapaciteta tereta i dometu. Na osnovu potreba misije, kapacitet tereta može biti smanjen za duže misije (čak do 2,500 km) ili povećan za kraće misije, do 460 kilograma, bez gubitka sposobnosti vertikalnog uzletanja i sletanja sa visina do 2,400 metara.

Osim Nuuva V300, Pipistrel je razvijao i manju verziju ovog vazduhoplova, Nuuva V20, koja deli istu arhitekturu i mnoge prednosti većeg modela, ali je dizajnirana za lakši teret. Nuuva V20 može da transportuje do 20 kilograma tereta, čineći je pogodnom za kurirske usluge i dostavu manjih tereta.

Kao i V300, V20 koristi električne motore i nudi visoku efikasnost i autonomnu operaciju, a njena jednostavna konstrukcija omogućava lako utovarivanje tereta putem viljuškara i brzu pripremu za let.

(Aero.rs)