Velika Britanija, Japan i Italija, traže nove partnere za GCAP – Borbeni avion šeste generacije
Za razliku od američkog programa NGAD (Next Generation Air Dominance), koji uključuje i dronove „lojalne pratioce“, GCAP se fokusira isključivo na avion kojim upravlja pilot
GCAP - Globalni program borbenog aviona (Global Combat Air Programme), koji zajedno razvijaju Velika Britanija, Japan i Italija, predstavlja revolucionaran korak u avijaciji. Cilj ovog programa je stvaranje borbenog aviona šeste generacije, poznatog i kao Tempest, koji će redefinisati standarde u vojnoj avijaciji. Ovaj program ne samo da simbolizuje tehnološki napredak već i jačanje međunarodne saradnje u oblasti odbrane.
Na marginama G20 samita u Brazilu, lideri Velike Britanije, Japana i Italije razgovarali su o potencijalnom uključivanju drugih zemalja u GCAP program. Premijer Velike Britanije, Kir Starmer, izjavio je da program ima ambiciju da proširi svoje članstvo na širu međunarodnu zajednicu partnera.
Iako nije precizirano koje zemlje bi se mogle pridružiti, potencijalni kandidati uključuju:
• Švedsku, koja je ranije bila deo britanskog programa, ali je napustila saradnju.
• Saudijsku Arabiju, koja je izrazila interesovanje za uključivanje.
• Nemačku, koja razvija FCAS projekt sa Francuskom, ali bi eventualno mogla preći na GCAP zbog nesuglasica sa francuskim partnerima.
Međunarodna saradnja nije samo politički cilj već i ekonomski, jer razvoj aviona šeste generacije zahteva ogromna ulaganja i resurse.
Za razliku od američkog programa NGAD (Next Generation Air Dominance), koji uključuje i dronove „lojalne pratioce“, GCAP se fokusira isključivo na avion kojim upravlja pilot. Ova razlika oslikava različite pristupe razvoja: dok SAD ulaže u kompletnu mrežu autonomnih i pilotiranih letelica, GCAP teži stvaranju centralnog borbenog aviona koji će biti kompatibilan sa postojećim i budućim tehnologijama.
Tri glavna izvođača GCAP programa su BAE Systems iz Velike Britanije, Leonardo iz Italije iMitsubishi Heavy Industries iz Japana.
Dodatni partneri su Rolls-Royce, koji razvija napredne motore, i kompanije kao što su MBDA UK i Avio Aero. U realizaciji će učestvovati i stotine manjih podizvođača, što ukazuje na širinu i složenost ovog projekta.
Tempest je zamišljen da zameni postojeće Typhoon Eurofighter i Mitsubishi F-2 borbene avione u britanskim, italijanskim i japanskim vazdušnim snagama. Planirano je da avion uđe u službu do 2035. godine.
GCAP ima ambicije i za izvoz u treće zemlje, ali razvoj borbenih aviona šeste generacije predstavlja ogroman izazov, finansijski, tehnološki i konkurentski. Samo SAD i Kina imaju resurse da samostalno finansiraju ovakve projekte. Sve ostale zemlje, uključujući Rusiju, moraju pronaći strane kupce kako bi program učinile
(Aero.rs)