Rusija povećava proizvodnju Su-57: Za stranim kupcima se i dalje traga

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: IMAGO / imago stock&people / Profimedia

Ruska Ujedinjena aero korporacija (UAC), deo državnog konglomerata Rosteka (Rostec) planira da poveća proizvodnju i isporuke lovca pete generacije Su-57 za ruske oružane snage, dok istovremeno intenzivira napore da ga plasira na izvozna tržišta.

Ovo je potvrdio generalni direktor Rosteka, Sergej Čemezov, koji je potvrdio da ovaj vazduhoplov nastavlja da prolazi kroz modernizaciju i da se sada "značajno razlikuje" od svoje početne verzije, koja je prvi put poletela pre 15 godina. Čemezov je ponovio tvrdnje da je Su-57 korišćen u borbenim operacijama u Ukrajini.

Uprkos optimističnom tonu, ostaje neizvesno da li Rusija zaista može da poveća proizvodnju Su-57. Do sada je proizveden samo mali broj ovih aviona, a sankcije uvedene ruskoj avio-industriji postavljaju pitanje dostupnosti ključnih komponenti, posebno napredne avionike, navodi portal Bulgarianmilitary.

Foto: Shutterstock

Rusija aktivno promoviše Su-57 za izvoz, o čemu je naš portal izveštavao, ali je činjenica da još nijedan ugovor o prodaji ovog aviona nije potpisan. U međuvremenu, glavni konkurenti ovog aviona, poput američkog F-35 i kineskog J-20, već se proizvode u znatno većem broju i nalaze se u operativnoj službi.

15 godina razvoja

Su-57, prvi ruski lovac pete generacije, izveo je svoj prvi let 29. januara 2010. Razvijen u okviru programa PAK FA i prvobitno označen kao prototip T-50, avion je zamišljen kao konkurencija američkim stelt lovcima poput F-22 i F-35. Međutim, program je doživeo brojne kašnjenja zbog tehničkih izazova, finansijskih problema i potrebe za razvojem potpuno novog trupa, radarskog sistema i motora.

Foto: Nina Padalko / Sputnik / Profimedia

Uprkos ovim preprekama, Su-57 je postepeno prolazio kroz testiranja i na kraju je proglašen borbeno spremnim, pri čemu je mali broj aviona ušao u službu ruskih Vazduhoplovno-kosmičkih snaga (Военно-воздушные силы России).

U februaru 2018. Rusija je rasporedila najmanje dva Su-57 u Siriju, što je bila prva prilika da se avion vidi u operativnoj zoni. Ova misija je trajala samo nekoliko dana i bila je više demonstracija sposobnosti, nego ozbiljno borbeno testiranje.

Foto: Andrey Kataev / Sputnik / Profimedia

Rusko Ministarstvo odbrane tada je izdalo saopštenje da su ovi avioni učestvovali u borbenim misijama i izvodili precizne udare, ali nije bilo nezavisnih dokaza koji bi to potvrdili. Satelitski snimci i video materijali potvrdili su prisustvo Su-57 u (sada napuštenoj) bazi Hmejmim, ali nije bilo dodatnih podataka o njegovim aktivnostima.

Kasnije je Rusija tvrdila da je Su-57 korišćen i u ratu u Ukrajini, gde su navodno testirane njegove borbene sposobnosti. Prema ruskim zvaničnicima, avion je izveo raketne udare dugog dometa, izbegavajući izlaganje ukrajinskoj PVO.

Foto: maginechina / ddp USA / Profimedia

Stelt ili ne? 

Zapadni analitičari ističu da, iako Su-57 poseduje napredne karakteristike, njegove stelt sposobnosti ostaju upitne, a njegova proizvodnja daleko zaostaje za zapadnim pandanima poput F-35.

Razvijen kao zamena za Su-27, Su-57 je projektovan da pruži superiornu vazdušnu nadmoć. Trup aviona koristi kompozitne materijale i radarski apsorbujuće premaze kako bi smanjio radarski odraz, ali su nedavno, tokom izložbe u Kini o kojoj je Aero.rs izveštavao, zapadni analitičari doveli u pitanje njegovu stelt sposobnost zbog dizajnerskih rešenja - pre svega na motorima.

Foto: Shutterstock

Avion može da se kreće brzinom od oko 2 Maha, a nadzvučnu brzinu može da održava bez dopunskog sagorevanja (afterburner). Radijus mu je veći od 1.500 km, bez dodatnih rezervoara. Avionički paket Su-57 zasniva se na Sh-121 integrisanom senzorskom sistemu, koji uključuje N036 Byelka radarski kompleks sastavljen od X-band AESA radara u nosu aviona, L-band radara ugrađenih u krila (za otkrivanje stelt aviona), kao i sistema za infracrveno osmatranje i praćenje.

Kokpit je opremljen: širokougaonim head-up displejem, modernim staklenim kokpitom sa velikim multifunkcionalnim ekranima, a tu je i kaciga nove generacije koje omogućava pilotima da zaključavaju mete pogledom. 

Foto: TASS / ddp USA / Profimedia

Naoružanje Su-57 uglavnom je smešteno u unutrašnje komore radi očuvanja stelt karakteristika, ali avion može nositi i spoljne podvesne tačke kada stelt nije prioritet. Glavno naoružanje sastoji se od R-77M – naprednog raketn0g sistema vazduh-vazduh srednjeg dometa.

Rusija planira da Su-57 koristi kao platformu za saradnju sa bespilotnim letelicama, a nedavno je zabeležen incident sa stelt dronom S-70 Ohotnik, o čemu smo pisali na našem portalu.

(Aero.rs)