
Zašto test piloti na komercijalnim avionima nose padobrane, a na redovnim letovima ne?
Test piloti u Erbusu (Airbusu) često nose padobrane tokom probnih letova, dok komercijalni piloti na redovnim linijama nemaju takvu opremu. Ovo može delovati neobično, ali razlog se krije u prirodi letova koje obavljaju. Testiranje novih aviona uključuje rizične manevre i scenarije koji se ne bi dogodili u uobičajenoj komercijalnoj upotrebi, zbog čega test piloti moraju biti pripremljeni na sve mogućnosti, uključujući i ekstremne situacije u kojima bi napuštanje letelice bilo jedina opcija.
Tokom prvih letova novog modela, avioni se podvrgavaju nizu rigoroznih testova kako bi se ispitalo njihovo ponašanje u različitim uslovima. Iako su simulacije i statička ispitivanja prethodno obavljena, prvi realni let uvek nosi određeni stepen neizvesnosti. Test piloti moraju proveriti upravljivost aviona, reakcije na ekstremne manevre, performanse motora i aerodinamičke granice. U pojedinim slučajevima, avion može ući u stanje iz kojeg se ne može povratiti, što zahteva hitno napuštanje letelice. Padobran u takvim situacijama postaje ključna sigurnosna mera, omogućavajući pilotima da se izbave iz potencijalno katastrofalnog scenarija.

Pored toga, testovi često uključuju simulacije otkaza motora, strukturalnih opterećenja i novih tehnologija, što može dovesti do neočekivanih problema. Iako su avioni projektovani da izdrže ekstremne uslove, testiranje novih sistema u realnim situacijama uvek nosi određeni rizik. Padobrani omogućavaju pilotima dodatnu sigurnost u slučaju da avion postane neupotrebljiv tokom testiranja.
Sa druge strane, komercijalni piloti na redovnim letovima ne nose padobrane jer su avioni u tom trenutku već prošli kroz stroge sertifikacione procese i dokazano su bezbedni za upotrebu. Avionski sistemi su dizajnirani da izdrže širok spektar nepredviđenih situacija, a piloti su obučeni za hitne procedure koje uključuju sigurno prinudno sletanje čak i u slučajevima ozbiljnih kvarova. Moderne letelice mogu nastaviti let i sa motorima koji su otkzali, a situacije koje bi zahtevale napuštanje aviona u letu praktično ne postoje.

Još jedan važan faktor je nemogućnost bezbednog iskakanja iz komercijalnog aviona. Putnički avioni lete na visinama između deset i dvanaest hiljada metara, pri velikim brzinama i ekstremno niskim temperaturama. Otvaranje vrata u takvim uslovima bilo bi gotovo nemoguće, a i ako bi neko uspeo da napusti avion, jaka struja i nedostatak kiseonika predstavljali bi smrtonosnu pretnju. Zbog toga su hitne vanredne procedure daleko efikasnije od same ideje o korišćenju padobrana.
Čak i kada bi postojala mogućnost da se piloti i putnici opreme padobranima, to ne bi imalo smisla iz praktičnih razloga. Putnički avioni nisu projektovani da omoguće sigurno napuštanje kabine u letu, dok bi pokušaj organizovanog iskakanja više stvorio haos nego što bi pomogao u kriznoj situaciji. Umesto toga, putnici se upućuju pre leta da prate uputstva posade u slučaju prinudnog sletanja, što se kroz istoriju avijacije pokazalo kao mnogo sigurnija alternativa.
Padobrani su, dakle, rezervisani za test pilote koji rade u ekstremnim uslovima i pomažu u unapređenju aviona pre nego što oni postanu deo redovnog saobraćaja. Jednom kada letelica prođe sve faze testiranja i sertifikacije, smatra se dovoljno pouzdanom da ni piloti ni putnici ne moraju razmišljati o napuštanju aviona u letu. Avio-saobraćaj ostaje najsigurniji vid transporta upravo zahvaljujući detaljnim testiranjima i strogim bezbednosnim standardima, koji eliminišu potrebu za padobranima u svakodnevnim letovima.

Zanimljive činjenice o padobranima i putničkim avionima
Iako padobrani nisu deo standardne opreme na komercijalnim letovima, postoje retki slučajevi kada su korišćeni u vezi sa putničkim avionima. Jedan od najpoznatijih incidenata u avijaciji povezanih sa padobranima dogodio se 1971. godine kada je nepoznati otmičar, poznat kao D. B. Cooper, iskočio iz otetog Boeinga 727 sa padobranom i nikada nije pronađen a priču o njemu ste mogli da čitate i na portalu Aero.rs. On je prisilio posadu da mu obezbedi novac i četiri padobrana pre nego što je avion napustio na zadnjim stepenicama iznad planinskog područja na severozapadu SAD-a. Njegov identitet i sudbina ostali su misterija do danas.
Još jedan zanimljiv primer dolazi iz civilne avijacije – Douglas DC-9, poznat kao “The Flying Exit”, koji je korišćen za vojnu i civilnu obuku padobranaca. Ova letelica je modifikovana tako da omogući padobranske skokove direktno iz putničke kabine, ali to je specifična primena za vojsku i sport, ali ne i za komercijalne letove.
Takođe, Erbas i Boing test piloti prolaze kroz specijalne programe obuke u kojima uče kako da koriste padobrane i napuste avion u ekstremnim situacijama. Njihova obuka uključuje skokove iz aviona i helikoptera kako bi se osigurala njihova spremnost za hitne slučajeve tokom testiranja novih letelica.
Sve ove priče dodatno potvrđuju da, iako padobrani imaju svoju primenu u specijalnim okolnostima, oni nisu ni praktični ni neophodni u komercijalnom avio-saobraćaju. Zahvaljujući visokom nivou sigurnosti i efikasnim procedurama u hitnim slučajevima, avio-industrija ne vidi potrebu za njihovim uvođenjem na redovne, komercijalne letove.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Nenad
Padobranac sam sa preko 1.700 skokova i donekle sam u materiji. Ličnog sam mišljenja da bi trebalo razmišljati i konstrukcijama aviona gde bi postojala mogućnost da se otvaranjem zadnjeg dela aviona, po "šinama" izbace putnici u "paketu" sa sedištima i sa mogućnošću aktiviranja teretnih padobrana (o takvim konstrukcijama se aktivno radi). Danas vojska, iz aviona, izbacuje veoma tešku borbenu opremu i naoružanje i koja se, relativno, bezbedno uspešno prizemljuje. Naravno da je pre toga potrebno zadovoljiti razne uslove kao što su snižavanje visine, brzine, položaj aviona i sl. Međutim, cela ta skalamerija zahteva komplikovana i skupa konstruktivna rešenja, tako da je realna opcija da obučena posada reši problem i izvuče najbolje od sebe i od vazduhoplova, kako bi se bezbedno prizemljili.
Podelite komentar
Duća
Zato što je odgovor u naslovu.
Podelite komentar