Avion u snegu: Na današnji dan pre 56 godina JAT-ov Douglas DC-3 sleteo je na zavejani proplanak u Austriji
Negde iznad Austrije došlo je do otkaza levog motora i avion počinje da gubi visinu; posada je tražila - i dobila - dozvolu za prinudno sletanje na aerodrom u Lincu, ali kad su piloti procenili da ne mogu da se "dokopaju" aerodroma odlučili su se na prinudno sletanje
Putnički avioni Douglas DC-3 Dakota i istovetni vojni C-47 jedan su od simbola vazdušne mobilnosti u vreme kada je počinjala da "hvata zalet" u drugoj polovini tridesetih godina prošlog veka. Dakota je mozda spori i nezgrapni ali uporni i neizostavni junak slavnih operacija u Drugom svetskom ratu.
C-47 sa crno-belim "invazionim prugama" koji u skoro pa baskrajnoj koloni polecu jedan za drugim sa engleskih aerodroma jedna je od - uz naravno iskrcavanje na francuske plaže - slika koje su obeležile početak masovnog vazdušno-pomorskog desanta na Normadiju juna 1944. i početak konačnog kraja Trećeg Rajha.
C-47 glavni je bio i glavno vazdušno prevezno sredtvo nebrojenih humanitarnih operacija i evakuacija, poput operacije Halijard o kojoj je Aero.,rs pisao a koja se odvijala u Srbiji.
Dan posle pravoslavnog Božića, 8. januara 1968., DC-3 registarske oznake YU-ABK (Yankee-Uniform-Alpha-Bravo-Kilo u radi komunikaciji) poleteo je sa zagrebačkog aerodroma (ZAG) pored Plesa ka Minhenu (MUC) u sumrak, oko 16 časova.
Prema vemoma šturim podacima iz izveštaja o udesu koji je ubrzu usledio, negde iznad Linca u Austriji došlo je iz razloga koji nisu navedeni do otkaza levog motora i avion počinje da gubi visinu leta.
DC-3 / C-47 pogone dva klipna radijalna (zvezdasta) motora Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, koji je obezbeđivao snagu mnogim čuvenim avionima poput B-24 Liberator, PBY Catalina, Douglas TBD Devastator i drugim.
Problematični levi motor se ubrzo i zapalio, a posada je tražila - i dobila - dozvolu za prinudno sletanje na aerodrom u Lincu, ali kad su piloti procenili da ne mogu da se "dokopaju" aerodroma odlučili su se na prinudno sletanje.
DC-3 je sleteo sa uvučenim točkovima na snegom prekrivenu poljanu na kojoj se i zaustavio posle malo "sankanja" odnosno klizanja na trupu i krilima. Prema dostupnim informacijama, nijedan od četiri člana posade nije povređen - reklo bio se savršeno prinudno sletanje, pogotovu imajući u vidi da se sve dešava noću i nad snežnom površinom idealnom da zavara čulo vida. Ipak, avion YU-ABK nije popravljan, već je otpisan posle udesa.Ovaj primerak aviona imao je prilično zanimljivu istoriju: proizveden je kao C-47A fabričkog broja 16529/33277 za američku vojsku 1945. godine gde je dobio oznaku 44-76945. Potom prelazi u Britanski Royal Air Force (RAF) kao KN624, zatim u vazduhoplovstvo Pakistana (oznake H709). Od kad je "demobilisan", leteo je civilnom registracijom AP-AFK i konačno YU-ABK u Jugoslovenskom Aerotransportu.
Prema informaciji do koje je došao Aero.rs u trenutku pisanja teksta, avionom je upravljao kapetan Branko Vukčević, jedan od poznatijih JAT-ovih pilota iz "stare garde". Preminuo je 2019. godine.Kapetana Branka Vukčevića korisnici Facebookaa u komntarima u grubi koja se bavi Podgoricom i njenim žiteljima opisuju kao "jednog od najpoznatijih podgoričkih pilota" i navode da je "preko 30 godina leteo za JAT".
Naknadnom proverom, zahvaljujući i komentarima čitalaca portala, pokazalo se da Vukčević najverovatnije ipak nije bio za komadama DC-3 koji je sleteo na sneg pored Linca te večeri 8. januara 1968. godina. Ko god da je upravljao Dakotom tog dana, samo sletanje izveo je prilično uspešno i fotografije skoro neoštećenog aviona snimljene na snegu.
(Aero.rs)