Ruska Duma odobrila predlog zakona o proizvodnji neoriginalnih delova za avione Boing i Erbas
Državna Duma Ruske Federacije odobrila je u prvom čitanju predlog zakona koji omogućava domaćim preduzećima da proizvode neoriginalne rezervne delove za avione Erbas (Airbus) i Boing (Boeing). Ova odluka dolazi kao deo šire strategije smanjenja zavisnosti od stranih dobavljača i rešavanja problema sa nabavkom delova koji je nastao zbog sankcija Zapada.
Zakon, koji su predložili senatori Andrej Kutepov i Murat Hapsirokov, predviđa izmenu Vazdušnog kodeksa Ruske Federacije, čime će Rosaviacija dobiti ovlašćenje da reguliše proces sertifikacije i proizvodnje neoriginalnih komponenti za civilnu avijaciju. Ovaj potez omogućava ruskim proizvođačima da razvijaju i plasiraju rezervne delove za avione stranog porekla, čime bi se smanjila zavisnost od uvoza i ublažile posledice sankcija koje su blokirale pristup originalnim delovima piše Ruaviation.
Slične prakse već se primenjuju u Sjedinjenim Američkim Državama i Kini, gde alternativni dobavljači proizvode kompatibilne delove u skladu sa nacionalnim sertifikacionim procedurama. Međutim, u Rusiji je do sada nedostatak jasnih regulatornih smernica primoravao mnoge kompanije da relociraju proizvodnju u Kinu, gde su propisi o instalaciji neoriginalnih komponenti znatno fleksibilniji. Ovim zakonom, ruska vlada želi da zaustavi taj trend i podstakne domaću proizvodnju.
Iako zakon otvara nove mogućnosti za rusku avijaciju, eksperti upozoravaju na potencijalne rizike. Jedan od ključnih problema je kvalitet i bezbednost neoriginalnih delova, koji možda neće ispunjavati standarde originalnih proizvođača Erbasa i Boinga.
Osim toga, postoji i rizik od razvoja crnog tržišta, gde bi nekontrolisane komponente mogle dospeti u upotrebu bez odgovarajućih provera. Kako bi se izbegao ovaj scenario, Rosaviacija će morati da uspostavi stroge sertifikacione procedure i osigura da svi proizvedeni delovi budu u skladu sa međunarodnim standardima bezbednosti.
Ova odluka dolazi kao posledica sankcija evropskih i američkih kompanija koje su u potpunosti obustavile isporuke rezervnih delova ruskim avio-prevoznicima, dok su kineski dobavljači postali ključni izvor snabdevanja. Ipak, budući da ni Kina ni Iran ne mogu u potpunosti pokriti potrebe ruskog tržišta, domaća proizvodnja neoriginalnih delova postaje strateški prioritet.
Iako se spekuliše o mogućem poboljšanju odnosa između Moskve i Zapada, mala je verovatnoća da će zapadne sankcije uskoro biti ukinute, što znači da će razvoj domaće proizvodnje rezervnih delova biti ključni faktor opstanka ruskih avio-kompanija u narednim godinama.
Dok jedni ovu odluku vide kao neophodan korak ka samostalnosti ruske avijacije, drugi upozoravaju da bi nedovoljna regulacija mogla ugroziti bezbednost letenja. U svakom slučaju, usvajanje ovog zakona označava prekretnicu u ruskoj avio-industriji i signalizira potpuno novu fazu u načinu na koji će ruski avio-prevoznici održavati i modernizovati svoju flotu.
Naredni koraci zavisiće od toga kako će Rosaviacija sprovesti regulatorne mere, kao i da li će strane avio-kompanije priznati ruske neoriginalne delove kao bezbedne za korišćenje. Očekuje se da će zakon proći i drugo čitanje u Dumi, nakon čega će stupiti na snagu najkasnije do leta 2025. godine.
(Aero.rs)