Rusija drastično smanjuje subvencije domaćoj avio-industriji: Bez aviona nema ni para

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Russia's UAC

Ruska vlada odlučila je da ove godine smanji budžetska izdvajanja za proizvodnju novih aviona i helikoptera za više od 22 odsto, zbog velikih kašnjenja i otežane realizacije postojećih projekata, prenosi ruski poslovni dnevnik „Komersant“.

Odluku o smanjenju finansiranja trebalo bi do kraja maja da potvrdi Državna duma Rusije, kroz izmene saveznog budžeta za 2025. godinu. Ukoliko izmene budu usvojene, projektima u oblasti proizvodnje aviona i helikoptera biće umanjena sredstva za 22,4 milijarde rubalja (oko 281,5 miliona dolara), čime će ukupni budžet za ovu godinu pasti na 78,8 milijardi rubalja (990,3 miliona dolara).

Najveći deo smanjenja odnosi se na državne programe za naučno-tehnološki razvoj i razvoj avio-industrije, koji će izgubiti ukupno 22,4 milijarde rubalja. Posebno pogođene biće subvencije za lizing kompanije i avio-prevoznike namenjene kupovini novih letelica, koje će biti smanjene za 8,5 milijardi rubalja (106,8 miliona dolara). Izvor uključen u budžetske pregovore pojasnio je za „Komersant“ da su ove subvencije "ionako postale suvišne", jer nema dovoljno proizvedenih aviona za koje bi se mogle iskoristiti.

Sveobuhvatni program razvoja avijacione industrije (KPGA), pokrenut 2022. godine kao odgovor na zapadne sankcije, imao je za cilj da do 2030. godine ruskim avio-kompanijama isporuči više od 1.000 domaćih aviona. Međutim, dosadašnji rezultati programa su vrlo skromni, jer su u poslednje tri godine isporučena svega tri aviona tipa Tu-214 i dva aviona Il-96-300. Početkom 2025. godine vlada je već smanjila prvobitno planirani obim proizvodnje za polovinu.

Foto: Russia's UAC

Problemi ruske avio-industrije dodatno su otežani sankcijama Zapada koje su potpuno blokirale isporuku ključnih komponenti za ruske letelice, uključujući motore, elektroniku i rezervne delove. Usled ovoga, kompanije poput Rosteka bile su primorane da potpuno pređu na ruske komponente, što je dovelo do usporavanja razvoja, testiranja i sertifikacije novih modela kao što su MC-21 i Superjet (SJ-100).

Iz ruske državne korporacije Rostek tvrde da nova smanjenja budžeta neće uticati na njihove planove proizvodnje novih letelica poput modela SJ-100 i MC-21, čije su prve masovnije isporuke planirane već za narednu godinu. Ipak, eksperti ističu da je ključni problem ruske avio-industrije zapravo poremećaj u lancima snabdevanja, izazvan povećanim potrebama odbrambenog sektora, kao i nedovršeni projekti supstitucije uvoza.

Shutterstock/pomogator

Smanjenje budžeta posebno će se odraziti na ruske avio-kompanije koje se već suočavaju sa ozbiljnim izazovima u obnavljanju svojih flota. S obzirom na to da veliki broj aviona zapadne proizvodnje uskoro izlazi iz eksploatacije zbog nedostatka rezervnih delova i servisa, domaće kompanije će biti u još većim problemima ukoliko ruski proizvođači ne budu mogli brzo da isporuče dovoljan broj novih letelica.

Prema mišljenju stručnjaka, čak i uz maksimalno efikasno korišćenje preostalih sredstava, teško da će Rusija uspeti da ispuni originalne ciljeve proizvodnje do kraja decenije. „Iako se mere smanjenja budžeta možda čine logičnim zbog trenutnog stanja, pravi rizik je dugoročan – Rusija bi mogla da ostane sa veoma limitiranim kapacitetima u civilnoj avijaciji, što bi predstavljalo ozbiljan strateški problem“, upozorio je Fjodor Borisov, stručnjak sa Visoke škole ekonomije.

Dugoročne posledice ovih budžetskih rezova mogle bi biti ozbiljne, naročito ako domaća proizvodnja ne ubrza tempo, a problemi u lancu snabdevanja ne budu rešeni u narednim godinama.

(Aero.re)