Prvi zvanični dokument istražitelja: Detaljan opis tragedije aviona Esqual u Zemun polju

Vreme čitanja: oko 3 min.

U levom zaokretu avion je krilom zakačio tlo obradive površine, nakon čega dolazi do njegovog zaokreta i prvog udara o tlo

Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju objavio je prvi zvanični dokument koji detaljno opisuje šta se desilo 10. avgusta u blizini Zemun polja kada je u udesu aviona Esqual VM-1C oznake YU-A299 poginuo njegov vlasnik i proizvođač Aleksandar Arsić (70).

Preliminarni izveštaj, odnosno Obaveštenje o početku istrage, uglavnom potrvrđuje ali i dodatno preciziraja izjave očevidaca neposredno nakon nesreće koje su dali istražitelju CINS, policiji i medijima, o čemu je Telegraf među prvima detaljno izveštavao neposredno nakon udesa.

Istražitelji CINS očigledno nisu sa pravom uzeli u obzir jednu od izjava očevidca koji je verovatno zabunom pogrešno referisao na drugi vazduhoplov - žirokopter - koje je ranije video a koja je u prvom trenutku donekle unela konfuziju u to šta se dogodilo.

Prema izjavama očevidaca na aerodromu "13.maj" pilot je nakon radova na avionu, pokrenuo motor oko 11:55 časova sa namerom da uradi kraći let u zoni aerodroma, pri čemu su voženje, provera motora i poletanje protekli bez problema i primedbi.

Posle poletanja, avion je započeo sa penjanjem, nakon čega je pilot uvukao flapsove i lagano usmerio avion u levi penjući zaokret.

Ubrzo nakon ulaska u zaokret, pilot je preko radio veze javio aerodromu "13. maj" da ima problema sa komandama i nakon toga se više se nije oglašavao.

Po izjavama očevidaca, avion je u završnoj fazi leta bio na visini između 100-150 m, u blagom levom nagibu (15-20 stepeni) i uglu na dole od oko 5 stepeni.

Avion je nastavio sa letom u levom zaokretu sa nagibom od preko 45 stepeni i sa uglom spuštanja od oko 15 stepeni.

Par minuta kasnije, u 12:04-12:05 časova po lokalnom vremenu, u levom zaokretu pri većoj brtini ka tlu, avion je prvo levim krilom zakačio tlo obradive površine, nakon čega dolazi do njegovog zaokreta i prvog udara o tlo. Avion je nakon toga odskočio i ponovo udario o tlo 30-35 m dalje, okrenuo se na gornji deo trupa i odmah se zapalio

Lica koja su se nalazila na aerodromu poletanja, obavestila su hitnu pomoć i vatrogasnu brigadu, kao i druge nadležne organe, Do dolaska pripadnika vatrogasne brigade skoro ceo trup aviona sa delovima krila i repnih povrsina je izgoreo, navodi se u obaveštenju CINS

Kako se i predpostavilo čim je taj deo pronađen (našao ga je traktorista joji je obrađivao zemlju), verovatno jedan od klučnih dokaza biće deo koji je otpao sa aviona tokom leta i koji je zahvaljući tome ostao dostupan za analizu, odnosno nije uništen u požaru.

Tokom uviđaja na mestu udesa, prilikom pretrage terena na oko 300 m severeozapadno od mesta udesa, pronađena je upravljačka površina - krilce (eleron) sa levog krila aviona.

Usled udara o tlo i požara koje je potom nastao, pilot je podlegao povredama na mestu udesa dok je avion u potpunosti uništen, navodi se u prvom zvanično objavljenom dokumentu o ovom tragičnom događaju

Na kraju dokumenta se zaključuje da će "verovatni uzrok ovog udesa biti ustanovljen tokom istrage", uz preporuku "vlasnicima i operaterima ovog tipa vazduhoplova da obustave letačke operacije dok se ne završi predmetna istraga i utvrde okolnosti i uzroci koji su doveli do ovog udesa".

Esqual VM-1C je ultralaka letilica koja se isporučuje gotova spremna za upotrebu ili u tzv. "kitu", odnosu kao komplet za samogradju. Proizvod je Arićeve firme Arsi Aviation, u APR-u registrovane pod šifrom delatnosti 3030 - proizvodnja vazdušnih i svemirskih letelica i odgovarajuće opreme.

„Mi smo kompanija specijalizovana za proizvodnju i montažu karbonskih vlakana. Naši sadašnji kupci su iz vazduhoplovne i proizvodne industrije. Nalazimo se u Višnjici u istočnom delu Beograda, glavnog grada Srbije“, stoji na sajtu Arsi aviation

Kompanija navodi da i da je vazduhoplov sertifikovan u Nemačkoj i da kompanija ima ekskluzivna prava da proizvodi i prodaje VM-1C od 2007. godine

Za Arsića koji je inače živeo na relaciji Švedska-Srbija, kolege i piloti koji su ga koji su ga poznavali, ističu da je uprkos godinama bio veoma vitalan "pun entuzijazma i veoma posvećen onom što je radio"

Tragedija u Zemun polju je drugi zabeleženi udes Esqual VM-1C sa smrtim ishodom - avion jednog belgijsko aero kluba srušio se u Francuskoj 2018. godine tokom obuke pilota. Tom prikom smrtno su stradali i instruktor i učenik-pilot.

(Aero.rs)