Čekajući zapadne helikoptere: Severna Makedonija preuzela poslednja dva remontovana Mi-8MT

Vreme čitanja: oko 3 min.

Severna Makedonija je članica NATO i jedini način da nastavi sa korišćenjem ovih helikoptera - a prethodno ih vrati u letno stanje - bio je remont u nekoj od članica Severnoatlantskog saveza

Foto: LOM Praha / Jiří Kabourek

Češki državni remontni zavod LOM Praha (Letecké opravny Malešice) saopštio je da je završio radove na dva helikoptera Mi-8MT raznog vazduhoplovstva Severne Makedonije, odnosno Vazduhoplovnog vinga. Helikopteri sa evidencijskim brojevima 305 i 306 poleteli su prvog novembra iz Češke ka svojoj bazi na aerodromu Petrovec pored Skoplja (SKP).

LOM Praha navodi da je na helikopterima izvršen “generalni remont” i delimična modernizacija.

Prema navodima Balkanske bezbednosne mreže, helikopteri su stigli u Severnu Makedoniju dan kasnije, 2. novembra, sa sletanjem u Nišu radi popune gorivom.

Foto: LOM Praha / Jiří Kabourek

Poslednji remont na dva severnomakedonska Mi-8 (307 i 308) rađen je u ukrajinskom zavodu Aviakon 2018. godine, navodi BBN. Napad Rusije na Ukrajinu onemogućio je servisiranje preostala dva helikoptera ovog tipa (305 i 306) i oni su ostali prizemljeni dok je traženo rešenje.

Neke ponude uključivale su remont konstrukcije letelice, motora i glavnog reduktora na tri različita mesta u tri države. Severna Makedonija je članica NATO i jedini način da nastavi sa korišćenjem ovih helikoptera - a prethodno ih remontuje i vrati u letno stanje - bio je remont u nekoj od članica Severnoatlantskog saveza, prenosi ovaj izvor. Radovi u LOM Praha počeli su u proleće 2023. godine a helikopteri su dopremljeni do remontnog zavoda na šleperu.

Podsetimo, kada su helikopteri već bili u Češkoj na remontu, tadašnja ministarka odbrane Severne Makedonije Slavjanka Petrovska i češki ambasador Jaroslav Ludva potpisali su prošlog decembra tzv. Okvirni sporazum. Kako je tada navedeno, on “po prvi put u istoriji Makedonije sistematski rešava izazove pravovremene nabavke rezervnih delova, popravke delova i snabdevanja potrošnim materijalom za potrebe transportnih helikoptera Mi 8/17, helikoptera Bell 206 i aviona Zlin 242L.”

Foto: LOM Praha / Jiří Kabourek

Severnomakedonsko ministarstvo odbrane saopštilo je tada da je “vrednost Okvirnog sporazuma 5 miliona evra” kao i da je on “na snazi narednih pet godina, odnosno do uvođenja u upotrebu novih helikoptera u skladu sa Planom za modernizaciju vojske”.

Sporazum je napravljen između dve države po G2G modelu (Government-to-Government), što “isključuje sve mogućnosti za bilo kakvu korupciju u ovom procesu”, tvrdila je tada Petrovska.

Makedonski Mi-8MT helikopteri imaju i zanimljivo poreklo: Obe letelice bile su deo tranše od četiri Mi-8MT koje je makedonska avijacija dobila marta 2001. godine od Ukrajinaca iz njihovog kontingenta koji je leteo u sastavu misije KFOR na Kosovu i Metohiji. Kada je 2001. godine Makedonija preduzela hitne nabavke naoružanja, uključujući i vazduhoplova, zbog oružane pobune formacija etničkih Albanaca, Ukrajinci su preleteli na aerodrom Petrovac i prebojane su oznake, navodi BBN. Ubrzo zatim, naoružanje za helikoptere (nosači i lanseri nevođenih raketnih zrna) dopremljena su transportnim Iljušin Il-76 i sva četiri helikoptera su uključena u borbena dejstva.

U mirnodopsko vreme, osnovni zadatak severnomakedonskih Mi-8 i Mi-17 je transport, kao i protivpožarna dejstva, o čemu je Aero.rs više puta pisao do sada.

Ove godine, Ministarstvo odbrane Severne Makedonije odlučilo je da nabavi osam novih helikoptera od italijanskog konzorcijuma Leonardo koji je nasledio, tačnije preuzeo englesko-italijanski Agusta-Westland.

Prema tada saopštenim informacijama, biće nabavljena četiri komada AW149 i četiri AW169 koji će će zameniti flotu ruskih helikoptera koji su sada u naoružanju makedonskog vazduhoplovstva. Ukupna vrednost posla procenjena na oko 230 miliona evra.

AW149 mase 8,3 tone u koji može da se ukrca do 14 vojnika sa opremom, dok je AW169 skoro duplo lakši sa mestima za do osam ljudi i deklarisanom najvećom poletnom masom od 4,6 tona.

(Aero.rs)